အေတြးႏွင့္ ၾကမၼာ ဆက္စပ္ပါသည္

0
444

လူတစ္ေယာက္က တစ္စုံတစ္ခုကို လုပ္သည့္အခါ ထိုသူႏွင့္ရင္းႏွီးသူ၊ အေၾကာင္းသိသူမ်ားက “ဒါ သူ႕စ႐ိုက္ ေလ” ဟု ေျပာတတ္သည္။
လူတစ္ဦးႏွင့္တစ္ဦးသည္ အမူ အက်င့္၊ စ႐ိုက္သဘာ၀မ်ား မတူၾက သည္ကို လူတိုင္းသိသည္။စိတ္သည္သာ အရာရာကိုဦးေဆာင္ သည္ဟူသည့္အခ်က္ကိုမူ ေကာင္း ေကာင္းသိထားေသာ္လည္း ခံယူခ်က္၊ အမူအက်င့္၊ စ႐ိုက္သဘာ၀မ်ား တစ္ခု ႏွင့္တစ္ခု မည္သို႔ဆက္စပ္သည္ကိုမူ ေလးေလးနက္နက္ မစူးစမ္းျဖစ္ခဲ့ေပ။

သင္တန္းတစ္ခုတြင္ေဆြးေႏြးရန္အတြက္ ဆရာေက်ာ္ဝင္း ဘာသာျပန္သည့္ “ႏွစ္ဆယ့္တစ္ရာစု သားေ႐ႊဥ ” စာအုပ္ကို ျပန္ဖတ္ျပန္ဆင္ျခင္ရင္း အေတြး၊ အလုပ္၊ အက်င့္၊ စ႐ိုက္ႏွင့္ ၾကမၼာတို႔၏ ဆက္စပ္ ေနမႈကို လင္းထင္းစြာ ျပန္ျမင္ခဲ့သည္။ထိုစာအုပ္၏ အခန္း (၁) အက်င့္ ထဲသို႔ ဝင္ေရာက္ျခင္းဟူသည့္အခန္းတြင္ စာေရးဆရာႀကီး ” ဆင္မ်ဴရယ္ စမိုင္း ” ကဗ်ာကို စာေရးဆရာ ေက်ာ္ဝင္း ဘာသာျပန္ ေဖာ္ျပထားသည္။
မူရင္းကဗ်ာ –

Sow a thought, and you reap an act;
Sow an act, and you reap a habit;
Sow a habit, and you reap a character;
Sow a character, and you reap a destiny;

ကို စာေရးဆရာ ေက်ာ္ဝင္းက
အေတြးတစ္ခုစိုက္၊ ေျခလွမ္း တစ္ခု ရိတ္၊
ေျခလွမ္းတစ္ခုစိုက္၊ အက်င့္တစ္ခု ရိတ္၊
အက်င့္တစ္ခုစိုက္၊ စ႐ိုက္တစ္ခု ရိတ္
စ႐ိုက္တစ္ခု စိုက္၊ ကံၾကမၼာတစ္ခု ရိတ္ ..။ ဟု ဘာသာျပန္သည္။
the_mon_thought
ေက်ာင္းသားဘ၀က ဖတ္ၿပီးျဖစ္ ေသာ္လည္း ထိုစဥ္ကသေဘာေပါက္ မႈ ခပ္ေရးေရးသာ။ စိတ္ထဲလည္း စြဲစြဲနစ္ နစ္မျဖစ္ခဲ့။
ယခုအႀကိမ္ေလာကထဲအတိုင္းအတာတစ္ခုအထိ ထဲထဲဝင္ဝင္ျဖတ္ၿပီး ခ်ိန္ တြင္ သင္တန္းတြင္ လူငယ္မ်ားႏွင့္ အျပန္အလွန္ ေကာင္းမြန္စြာေဆြးေႏြးႏိုင္ ရန္ျပန္ဖတ္စဥ္ သေဘာေပါက္မႈမွာ အေတာ္ကြာေပသည္။

ကဗ်ာကို နားလည္သေလာက္ အနက္ဖြင့္ရလၽွင္ မိမိစိတ္ သ႑ာန္တြင္ ေတြးေတာေနမႈမ်ားသည္မိမိလုပ္သည့္အမႈကိစၥမ်ားကို ဦးေဆာင္ေနသည္။
ထိုအမႈကိစၥမ်ားကိုအဖန္ဖန္ျပဳလာသည့္အခါ အက်င့္ျဖစ္လာသည္။ ထို အက်င့္ကို စြဲစြဲၿမဲၿမဲဆုပ္ကိုင္ထားပါမူ စ႐ိုက္ တစ္ခုမည္လာမည္။ ထိုစ႐ိုက္ ကပင္ ကိုယ့္ကံၾကမၼာအေကာင္းအဆိုးမ်ား ကို ဖန္တီးမည္။

အေတြးႏွင့္အျပဳ
ကဗ်ာကိုခံစား ဆင္ျခင္သည့္အခါ မိမိ၏ ကံၾကမၼာအေကာင္း အဆိုးသည္ မိမိ၏ စိတ္သ႑ာန္တြင္ မည္သို႔ေတြး ေတာေနသည္ႏွင့္ ဆက္စပ္ေနသည္။ ေတြးေတာေနသည့္အမႈ တိုင္းအား လုပ္ျဖစ္ မည္မဟုတ္ေသာ္လည္း ေတြးေတာမႈ၊ ႐ႈျမင္မႈ၊ ခံယူမႈမ်ားသည္ မိမိျပဳသမၽွအမႈ မ်ား၏ အရင္းမူလဇစ္ျမစ္ ျဖစ္သည္။

မိမိမေက်နပ္သူတစ္ဦးအား စိတ္ ထဲတြင္ေဒါသတႀကီး ထိုးႏွက္ကန္ေက်ာက္ ေနေသာ္လည္း တကယ့္လက္ ေတြ႕တြင္မူ ယင္းတို႔လုပ္ျဖစ္ခ်င္မွလုပ္ ျဖစ္မည္။
သို႔ေသာ္ ယင္းစိတ္အခံ ယင္းေဒါသ သည္စိတ္တြင္မိုင္းတစ္လုံးကဲ့သို႔စုကိန္းေနၿပီး ထိုသူႏွင့္ဆက္စပ္သည့္အျခား အမႈမ်ားျပဳသည့္အခါတြင္ ဆင္ျခင္တုံ တရားအေပၚ မူတည္ၿပီး အနည္းႏွင့္အမ်ား ပါဝင္ ပတ္သက္တတ္၊ ေပါက္ကြဲတတ္ သည္ကို ေတြ႕ရသည္။
အရပ္စကားျဖင့္ေျပာၾကသည့္ ေတး မွတ္ထားသည္ႏွင့္ တူမည္ထင္ပါသည္။

လူမႈေရးအရေသာ္လည္းေကာင္း၊ ဥေပေဒကိုေၾကာက္၍ေသာ္လည္း ေကာင္း၊ မိမိ၏ ကိုယ္ပိုင္အသိ က်င့္ဝတ္ ေစာင့္စည္း မႈအရေသာ္လည္းေကာင္း စိတ္ထဲတြင္ ေတြးေနသည့္မေကာင္းသည့္ အေတြးအႀကံမ်ားအား ထိန္းသိမ္း ေစာင့္ စည္း တတ္ရသည္။ ယင္းေဘာင္မ်ားကို မေက်ာ္လြန္ဘဲ စိတ္ထဲျဖစ္ေနသည့္ ေဒါသသည္ အမွတ္တကယ္ျပဳလုပ္သည့္ အဆင့္သို႔ေရာက္မည္ မဟုတ္ေပ။
ေဒါသမျဖစ္၊ စိတ္ညစ္စိတ္ယုတ္မ်ား မဝင္ေအာင္ ႀကိဳးစားႏိုင္လၽွင္မူပိုေကာင္း ေပသည္။ ယင္းသို႔ျဖစ္ရန္မွန္ကန္သည့္ စိတ္ခံယူခ်က္မ်ား ကိန္းေအာင္း တပ္စြဲႏိုင္ ေအာင္ကနဦး ႀကိဳးစားရေပမည္။ မိမိစိတ္ ကိုမိမိ ႐ိုးသားစြာျဖင့္ အဖန္ဖန္သုံးသပ္ ျခင္း၊ ဆင္ျခင္ျခင္းက အေျဖျဖစ္ေပမည္။ ေတြ႕လာသည့္အေျဖကိုလည္း အမွန္တကယ္က်င့္သုံးအားထုတ္ရန္လိုေပမည္။

အျပဳႏွင့္အက်င့္
ကာယကံေျမာက္ ျပဳမူသည့္အဆင့္ အထိ ေရာက္ခဲ့သည့္အရာတိုင္းသည္မွာ မူ ကံၾကမၼာႏွင့္ တိုက္႐ိုက္ ပတ္သက္သြား ၿပီ ျဖစ္သည္။
အဘယ္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ အက်င့္ႏွင့္ စ႐ိုက္မ်ားသည္ ကာယကံေျမာက္ျပဳမႈသည့္အမႈကိစၥတိုင္းႏွင့္ ဆက္စပ္ေနသည္။
ငယ္စဥ္ကတည္းက ေစာေစာအိပ္ရာ မထတတ္သည့္သူတစ္ေယာက္အား အသက္ ႀကီးလာမွ ေစာေစာအိပ္ရာထ ေအာင္ ျပဳျပင္ရသည္မွာ အလြန္ခက္ေပသည္။
သူ၏ ကိုယ္ခံအားကလည္း ညဥ့္ ဘယ္ေလာက္နက္နက္ေနထိုင္ၿပီး မနက္ ေစာေစာထရလၽွင္ တေနကုန္ႏႈံးခ်ိသည္ ဟူသည့္အေျခအေနမ်ိဳး ျဖစ္ေနတတ္ သည္။
အဖန္ဖန္ ေစာစီးစြာအိပ္ယာ မထ ျခင္းက ထိုသူအား ယင္းအေျခအေနသို႔ တြန္းပို႔ခဲ့ျခင္း ျဖစ္သည္။
ဘယ္ေလာက္ေစာေစာအိပ္အိပ္ မနက္ေစာေစာမထႏိုင္သည္မွာ အက်င့္ ေၾကာင့္ျဖစ္ၿပီး ဘယ္ေလာက္ေနာက္က်မွ အိပ္အိပ္မနက္မိုးလင္းလၽွင္ မအိပ္တတ္ ေတာ့သည္မွာ အက်င့္ေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။
ယင္းတို႔သည္ ဖန္တရာေတျပဳမူလာ သည့္ျပဳမူမႈမ်ားေၾကာင့္ပင္ျဖစ္သည္။

အက်င့္ႏွင့္ စ႐ိုက္
စိတ္ရွိတိုင္း လုပ္တတ္သည့္အေလ့ အထစြဲေနသည့္ သူတစ္ေယာက္အား ဆင္ျခင္တုံတရားအေၾကာင္း တရား ေဟာရမည္ဆိုပါက ေဟာရင္း ပ်ံလြန္ ေတာ္မူရမည့္ကိန္းႏွင့္ နီးစပ္သည္မွာ ေသခ်ာေပသည္။
အျခားေၾကာင့္ မဟုတ္သူ၏ အ႐ိုး စြဲေနသည့္ အက်င့္ေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ ယင္းသို႔ အ႐ိုးစြဲေနသည့္ အက်င့္ ကပင္သူအား အထိန္းအကြပ္အား နည္း သည့္ စ႐ိုက္ႏွင့္ လူတစ္ေယာက္အျဖစ္ တြန္း ပို႔ခဲ့သည္။ လူအမ်ိဳးမ်ိဳး စ႐ိုက္အဖုံဖုံ ေတြ႕ဖူးၾကသည္။ ေဟာေဟာဒိုင္းဒိုင္း သမား၊ ေအးတိေအးစက္၊ ခပ္ဗြင္းဗြင္း၊ လက္ရဲဇတ္ရဲ၊ ကုပ္တိကုပ္ေခ်ာင္း၊ ဆပ္ဆ လူး၊ ႏႈတ္ၾကမ္း လၽွာၾကမ္းစသျဖင့္ အျပဳ အမႈႏွင့္ဆက္ႏြယ္ေနသည့္ စ႐ိုက္မ်ားကို နိစၥဓူ၀ ျမင္ေတြ႕ၾကရမည္ ျဖစ္သည္။

စ႐ိုက္ႏွင့္ ၾကမၼာ
ယင္းသို႔အေတြး၊ ခံယူမႈ၊ စိတ္ကူး ကစကာအျပဳ၊ အက်င့္၊ စ႐ိုက္မ်ားက လူတစ္ေယာက္ကို မည္သူမည္ဝါျဖစ္ မည္ကို ပုံေဖာ္ၿပီး ဘ၀၏ အေကာင္းအဆိုး ၾကမၼာမ်ားကိုလည္း ဖန္တီးေပသည္။ တခ်ိဳ႕သူမ်ားအတြက္ အိမ္မႈကိစၥျပဳ လုပ္ရသည္မွာအပန္းေျဖမႈတစ္မ်ိဳးျဖစ္ ၿပီး အခ်ိဳ႕သူမ်ား အတြက္ ဝန္ထုပ္ ဝန္ပိုးျဖစ္၊ သိမ္ငယ္စရာအခ်ိန္ကုန္စရာအလုပ္မ်ား ျဖစ္ေနတတ္သည္။

အခ်ိဳ႕အတြက္ စာဖတ္ျခင္းသည္ အနားယူျခင္းျဖစ္ၿပီး အခ်ိဳ႕အတြက္ မူစိတ္ပင္ပန္း လူပင္ပန္း ျဖစ္ေစသည္။
အခ်ိဳ႕သူမ်ားသည္ ပစၥည္းမ်ားကို စနစ္တက်ကိုင္တြယ္သုံးစြဲတတ္၊ ထား သိုတတ္ၿပီး တခ်ိဳ႕သူမ်ားမွာ ပစ္စလတ္ ခတ္ပရမ္းပတာသုံးစြဲထား သိုတတ္ၾက သည္။
ယင္းသို႔ျပဳမူသည့္ အေလ့အထမ်ား သည္ပင္ ဘ၀၏ အခ်ိဳ႕ကိစၥရပ္မ်ားကို အေျပာင္းအလဲ ျဖစ္ေစတတ္သည္။

အေလ့အထမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး မည္မၽွသတိထားသင့္သည္ကို မိတ္ေဆြ တစ္ေယာက္ေျပာ ျပဖူးသည့္ ကိုယ္ေတြ႕ ျဖစ္ရပ္က ေထာက္ခံေနသည္။
အဆိုပါမိတ္ေဆြ၏ အဆိုရ ဟင္း ႐ြက္ကို ေရတစ္ႀကိမ္သာ ေဆးတတ္ သည့္အေလ့အထစြဲေန သည့္ဇနီးသည္ႏွင့္ ဟင္း႐ြက္မ်ားကို အနည္းဆုံး ေရ ၂ ႀကိမ္ ခန္႔ေဆးၿပီးမွသာ ေၾကာ္ခ်က္တတ္ သည့္ အေလ့အထစြဲေနသည့္ ခင္ပြန္း သည္တို႔ အေျခအတင္ျဖစ္ရသည္မွာ တခါတရံလင္ မယား ကြဲေတာ့မည့္ အလားဟူ၏။
ဟင္း႐ြက္အေပၚ ႐ႈျမင္ပုံကြာသည့္ အခ်က္က ကြဲျပားသည့္ စ႐ိုက္သဘာ၀ မ်ားကို ျဖစ္ေစၿပီး ယင္းကပင္သူတို႔ ဇနီး ေမာင္ႏွံ၏ အိမ္ေထာင္မႈ ဘ၀အေပၚ မေကာင္းသည့္ သက္ေရာက္မႈ ျဖစ္ေစသည္။

အဆိုပါ “ႏွစ္ဆယ့္တစ္ရာစု သားေ႐ႊဥ ” စာအုပ္အခန္း (၁) တြင္ပင္ ကဗ်ာတစ္ပုဒ္မွ ေကာက္ႏႈတ္ေဖာ္ျပခ်က္ တစ္ခုကိုေတြ႕ရသည္။

We first make
Our habits,
Then our habits
Make us.

အစကေတာ့
ငါတို႔ကအက်င့္ေတြကိုလုပ္
ေနာက္ေတာ့
အက်င့္ေတြကတို႔ကိုျပန္လုပ္
ဟူ၏။

မိတ္ေဆြဘာေတြေတြးေနပါသလဲ။
ထိုအေတြးသည္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ၾကမၼာ အား ပုံေဖာ္မည့္ ေ႐ႊလက္ပိုင္ရွင္လည္း ျဖစ္ႏိုင္သကဲ့သို႔ နတ္ဆိုးတစ္ပါးလည္း ျဖစ္ႏိုင္သည္။
ေတာက္ပသည့္မနက္ကိုလည္း ဖန္ဆင္းသလို၊ ေမွာင္ရီမဲမဲညကိုလည္း ထုဆစ္ႏိုင္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္အေတြးမွသည္အျပဳအမူမျဖစ္ဖို႔၊ အက်င့္မျဖစ္ဖို႔၊ စ႐ိုက္ မျဖစ္ဖို႔ ဆင္ျခင္ႀကိဳးစားသင့္ ေပမည္။ကိုယ့္စိတ္ကိုယ္ အဖန္ဖန္ဆင္ျခင္ဖို႔ ႐ႈျမင္သုံးသပ္ဖို႔၊ စိတ္၏ျဖစ္စဥ္ကို သိဖို႔၊ သတိတရား လက္ကိုင္ထားႏိုင္ဖို႔ နည္းလမ္း မ်ားစြာရွိသည့္အနက္ အေကာင္းဆုံးနည္း မွာ တရားအားထုတ္ျခင္း ျဖစ္သည္။

နိဗၺာန္ေရာက္ေၾကာင္းဟူသည့္အဆင့္အထိ မရည္႐ြယ္ေသာ္လည္း တရား အားထုတ္ျခင္း အမႈကိုစြဲၿမဲစြာ လုပ္ကိုင္ သင့္ေပသည္။
သို႔မွသာ အေတြးမ်ားကိုတျဖည္း ျဖည္း ရွင္းသန္႔ေအာင္ျပဳလုပ္ႏိုင္မည္ ျဖစ္ၿပီး အားထုတ္သူ၏ ၾကမၼာသည္လည္း တျဖည္းျဖည္း ရွင္းသန္႔လာမည္ျဖစ္ေပ သည္။