ပြဲခါေညာင္ေရ မို႔ ကဲပါေမာင္ေရ တို့

0
890

” ပြဲခါေညာင္ေရ
သြန္းၿမဲေပတည္း
႐ိုေသသဒၶါ၊ ထုံးစဥ္လာျဖင့္
မဲဇာရပ္သူ၊ေတာင္းဆုယူသည္….”

မင္းျပစ္မင္းဒဏ္ သင့္ၿပီး မဲဇာ အပို႔ ခံလိုက္ရတဲ့ လက္ဝဲသုႏၵရ အမတ္ႀကီး ဟာ သူ႕ရဲ႕ ” မဲဇာေတာင္ေျခ ” ရတုမွာ ကဆုန္ ေညာင္ေရသြန္းပြဲ အေၾကာင္း ကို အခုလို တခုတ္တရ ထည့္သြင္း ေရးဖြဲ႕ခဲ့ပါ တယ္။ ဒါအျပင္ ကင္းဝန္မင္းႀကီး ဦး ေကာင္းကလည္း လကဆုန္ရဲ႕သ႐ုပ္ သကန္ကို အခုလို သံေပါက္ကဗ်ာေလး ေရးဖြဲ႕ စပ္ဆိုခဲ့ ဖူးပါတယ္။

” ကဆုန္ၿပိႆ၊ ေကာင္းကင္၀၊ ထြန္းပဝိသာခါ
စံကားပြင့္ဆဲ၊ ေညာင္ေရပြဲ၊ သြန္းၿမဲ အခ်ိန္သာ” စသည္ျဖင့္။
အားလုံး သိၾကတဲ့ အတိုင္းပါပဲ။ ကဆုန္လဆိုတာ ျမန္မာ့ျပကၡဒိန္မွာ ဒုတိယေျမာက္လ၊ ကဆုန္ နယုန္ ေဆြ႕ ေဆြ႕ခုန္ ဆိုတဲ့အတိုင္း အလြန္ ပူျပင္း တဲ့လ၊ ဆည္၊ ေျမာင္း၊ ေခ်ာင္း၊ ကန္ ေတြမွာ ေရခန္းေျခာက္တဲ့လ။ ထိုနည္း တူစြာ ဘာသာေရး အႏွစ္သာရ အျပည့္ အဝနဲ႔ ႏွစ္စဥ္ က်င္းပ ျပဳလုပ္ၿမဲ ျဖစ္တဲ့ ကဆုန္ေညာင္ေရ သြန္းပြဲ လတစ္လလည္း ျဖစ္ပါတယ္။
တကယ္ေတာ့ ကဆုန္လဟာ ဗုဒၶ ဘုရားရွင္နဲ႔ အမ်ားဆုံး သက္ဆိုင္ေနတဲ့ လတစ္လဆိုရင္ မမွားပါဘူး။ ” ဗ်ာဒိတ္၊ ဖြားျမင္၊ ေဗာဓိပင္၊ စံဝင္ နိဗၺာန္” ဆိုတဲ့ စာဆိုနဲ႔အညီ ကဆုန္လျပည့္ေန႔မွာ ဘုရားေလာင္း သုေမဓာရွင္ရေသ့ဟာ ဒီပကၤရာ ဘုရားရွင္ထံက ဘုရား ဧကန္ စင္စစ္ ျဖစ္လတၱံ႕ဆိုတဲ့ နိယတ ဗ်ာဒိတ္ ခံယူခဲ့တဲ့ေန႔၊ မယ္ေတာ္မာယာရဲ႕ ဝမ္းၾကာ တိုက္က ဘုရားေလာင္းကို မီး႐ႉးသန္႔စင္ ဖြားျမင္ေတာ္မူခဲ့တဲ့ေန႔၊ ေသနနိဂုံး ႐ြာအနီးက ေဗာဓိပင္ေ႐ႊပလႅင္မွာ သစၥာ ေလးပါး တရားေတာ္ျမတ္ကို အပိုင္း အျခားမရွိ သိျမင္ေတာ္မူၿပီး ဘုရားအျဖစ္ ေရာက္ရွိခဲ့တဲ့ေန႔၊ သက္ေတာ္ ၈၀၊ ဝါေတာ္ ၄၅ဝါမွာ ကုသိနာ႐ုံရွိ အင္ၾကင္း ေတာမွာ ပရိနိဗၺာန္ စံဝင္ေတာ္မူခဲ့တဲ့ ေန႔လည္း ျဖစ္ပါတယ္။
nyaung_yay_soenge

အခုလို ဗုဒၶဘုရားရွင္နဲ႔ အမ်ားဆုံး သက္ဆိုင္ေနတဲ့ ကဆုန္လမွာ ဗုဒၶဘာသာ ျမန္မာလူမ်ိဳးတိုင္း အေလးအနက္ ထားခဲ့ ၾကတဲ့ ကဆုန္ ေညာင္ေရသြန္းပြဲဟာ ဒီ ဘက္ေခတ္မွာ ျဖစ္ေပၚလာတဲ့ ထုံးတမ္း စဥ္လာ တစ္ခုမဟုတ္ဘဲ ေရွးျမန္မာ မင္း ေတြလက္ထက္ ကတည္းက ျမန္မာႏိုင္ငံ မွာ က်င္းပခဲ့ၾကပါတယ္။ ကဆုန္ေညာင္ ေရသြန္းပြဲရဲ႕ ေနာက္ခံသမိုင္းက ဒီလိုပါ။
ဘုရားရွင္ သာဝတၳိျပည္၊ ေဇတဝန္ ေက်ာင္းတိုက္မွာ သီတင္းသုံးေတာ္မူ ေနစဥ္၊ တစ္ေန႔ေသာအခါ သာဝတၳိ ျပည္သူ ျပည္သားေတြဟာ ပန္းနံ႔သာ ေတြနဲ႔ ဘုရားရွင္ကို ပူေဇာ္ဖို႔ ေရာက္ရွိ လာပါတယ္။ ဒီအခ်ိန္မွာ ဘုရားရွင္ဟာ ေဒသစာရီ ႂကြခ်ီေတာ္မူေနလို႔ ဒါယကာ ဒါယိကာမ ေတြဟာ ဘုရားရွင္ကို မဖူး လိုက္ရဘဲ စိတ္လက္မၾကည္မသာနဲ႔ ျပန္သြား ရပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ရွင္ အာနႏၵာက ” အရွင္ဘုရား ေဒသစာရီ ႂကြခ်ီေတာ္မူ ေနခိုက္ ေဇတဝန္ ေက်ာင္း ေတာ္ႀကီးမွာ ကိုးကြယ္ရာ ကင္းမဲ့ေနပါ ေသာေၾကာင့္ လူအမ်ား ပူေဇာ္မႈ ျပဳႏိုင္ရန္ ေက်ာင္းေတာ္ မုခ္၀၌ ေဗာဓိပင္ အေစ့ကို စိုက္လိုပါ၏” ဟု ဘုရားထံ ခြင့္ပန္ ေလၽွာက္ ထားပါတယ္။ ဒီအခါ ဘုရားရွင္က” ထိုသို႔ စိုက္ပ်ိဳးထားဘိလၽွင္ ငါမရွိေသာ္ လည္း ငါအၿမဲ ရွိေနဘိသကဲ့သို႔ ျဖစ္ေခ် ၍ ေကာင္းလွေပ၏” လို႔ ခြင့္ျပဳေတာ္မူခဲ့ပါ တယ္။
ဒါေၾကာင့္ ရွင္အာနႏၵာဟာ ေဇတဝန္ ေက်ာင္းေတာ္ မုခ္၀မွာ ေဗာဓိ ပင္စိုက္ပ်ိဳးဖို႔ ေကာသလမင္း၊ အနာထပိဏ္ သူေဌးနဲ႔ ဝိသာခါေက်ာင္းအစ္မတို႔ကို တာဝန္ေပးခဲ့ပါတယ္။ အရွင္မဟာ ေမာဂၢလာန္ မေထရ္က ဘုရားပြင့္ေတာ္ မူခဲ့တဲ့ မဟာေဗာဓိပင္ႀကီးက ေႂကြက် လာတဲ့ မဟာေဗာဓိသီးကို ေျမမေရာက္မီ ခံယူၿပီး အေစ့ကို ေက်ာင္းမုခ္၀မွာ စိုက္ ပ်ိဳးခဲ့ပါတယ္။ ဒီေဗာဓိပင္ဟာ ဘုရားရွင္ ခြင့္ျပဳခ်က္နဲ႔ ရွင္အာနႏၵာမေထရ္ ႀကီး မႉးၿပီး စိုက္ပ်ိဳးခဲ့လို႔ ” အာနႏၵာေဗာဓိ” လို႔ အမည္ တြင္ခဲ့ပါတယ္။ မူလ မဟာေဗာဓိ ပင္ႀကီးရဲ႕ ေတာင္ဘက္အကိုင္းက ျပန္႔ ပြားသြားတဲ့ အပင္ကို ” ဒကၡိဏသာခါ ေဗာဓိ” လို႔ ေခၚတြင္ ခဲ့ၾကပါတယ္။
အခုလို မူလေဗာဓိပင္၊ အာနႏၵာ ေဗာဓိပင္နဲ႔ ဒကၡိဏသာခါ ေဗာဓိပင္ ေတြဟာ တျဖည္းျဖည္း ျမန္မာႏိုင္ငံကို ျပန္႔ပြားလာခဲ့ၿပီး တစ္ႏိုင္ငံလုံးအႏွံ႔ စိုက္ပ်ိဳးခဲ့ ၾကပါတယ္။ သုေတသီေတြရဲ႕ အဆိုအရ အေလာင္းစည္သူရဲ႕ ေျမးေတာ္ ပုဂံျပည့္ရွင္ နရပတိစည္သူ(၅၃၆ခုႏွစ္) လက္ထက္ေတာ္မွာ ေဗာဓိပင္ေတြဟာ ျမန္မာျပည္ကို ေရာက္ရွိခဲ့ၿပီလို႔ သိရွိ ရပါတယ္။ ဒီအခ်ိန္ကစလို႔ ျမန္မာ မင္း အဆက္ဆက္ဟာ ေဗာဓိပင္ေတြကို စိုက္ပ်ိဳးၿပီး ကဆုန္လေရာက္တိုင္း ဘုရားရွင္ကို ရည္မွန္းၿပီး ေညာင္ေရသြန္း ပြဲေတာ္ကို က်င္းပခဲ့ ၾကပါတယ္။တကယ့္ကို ဘာသာေရး အႏွစ္သာရနဲ႔ ျပည့္၀တဲ့ ပြဲေတာ္တစ္ခု ဆိုၾကပါစို႔။

ဒါေပမဲ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဘိတ္ၿမိဳ႕ရဲ႕ ကဆုန္ေညာင္ေရသြန္းပြဲဟာ အမ်ားနဲ႔မတူ တစ္မူထူးျခားပါတယ္။ တျခား အရပ္ ေဒသေတြမွာ အမ်ားအားျဖင့္ ေညာင္ပင္ ကို ေညာင္ေရအိုးေလးေတြနဲ႔ ေရသြန္း ေလာင္းၾကေပမယ့္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဘိတ္ၿမိဳ႕မွာေတာ့ ဗုဒၶဘုရားရွင္ကို ဗ်ာဒိတ္ေပးေတာ္မူခဲ့တဲ့ ဒီပကၤရာဘုရား ဆင္းတုေတာ္ကို ေရသြန္းေလာင္း ၾကပါတယ္။ေညာင္ေရ သြန္းပြဲေတာ္ ခ်ိန္ခါ ေရာက္တာနဲ႔ ဒီပကၤရာဘုရား ဆင္းတုေတာ္ကို ဘုရားငါးဆူကြင္း (အျပင္ကြင္း)ကို ပင့္ေဆာင္လာၿပီး ေရသပၸါယ္ခံပါတယ္။ ဒီအခါ တစ္ၿမိဳ႕ လုံးက လူေတြဟာ ေျခလ်င္တစ္နည္း၊ ဆိုင္ကယ္နဲ႔ တစ္ဖုံ၊ ကားနဲ႔တစ္မ်ိဳး ေရာက္ရွိလာၿပီး ဘုရား ဆင္းတုေတာ္ကို ေရသြန္းေလာင္း ပူေဇာ္ၾကပါတယ္။ ဘုရားေရသပၸာယ္ခံတဲ့ စင္အနီးမွာ ေရေရာင္းတဲ့ သူေတြ ရွိေလေတာ့ တခ်ိဳ႕ က ေရဝယ္ၿပီး သြန္းေလာင္း ပူေဇာ္ၾက သလို တခ်ိဳ႕က ကားေပၚ ေရတိုင္ကီႀကီး ေတြ တင္ေဆာင္လာၿပီး အဖြဲ႕လိုက္လာ ေရာက္ ေရသြန္းေလာင္း ပူေဇာ္ၾကပါ တယ္။ ကၽြန္ေတာ္ငယ္စဥ္က ဘုရား ေရသြန္းေလာင္းတဲ့ စင္ေအာက္ ဝင္ၿပီး တေပ်ာ္တပါးဘုရားေရ ခံခ်ိဳးခဲ့ဖူးတာ မွတ္မိေနပါေသးတယ္။ လူႀကီး သူမေတြ က ဘုရားေရခံခ်ိဳးရင္ က်န္းမာတယ္၊ ေဘးဘယာ ကင္းေဝးတယ္လို႔ ဆိုတာ ကိုး။

ဒါေပမဲ့ ဒီဘက္ေခတ္ ေရာက္ေတာ့ ဓေလ့ထုံးတမ္း စဥ္လာေတြ သိသိသာသာ ေျပာင္းလဲခဲ့ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ငယ္စဥ္က ကားေပၚ ေရတိုင္ကီႀကီးေတြ တင္ေဆာင္လာၿပီး ရပ္ကြက္အလိုက္၊ အသင္းအဖြဲ႕အလိုက္ ေညာင္ေရ သြန္း ေလာင္းခဲ့ၾကသူေတြဟာ အျဖဴေရာင္ ဝတ္စုံဝတ္လို႔၊ ကားနံေဘး တစ္ဖက္ တစ္ခ်က္မွာ သာသနာ႔အလံ ႏွစ္ေခ်ာင္း လႊင့္ထူၿပီး ဆိတ္ၿငိမ္မႈ အျပည့္နဲ႔ ဆင္ႏႊဲ ခဲ့ၾကေပမယ့္ ဒီဘက္ေခတ္ ေရာက္ေတာ့ ကားေပၚ ေဆာင္းေဘာက္ေတြ ေရာက္ရွိ လာၿပီး ဟစ္ေဟာ့ပ္၊ ကန္းထရီး၊ ေရာ့ခ္…အစရွိတဲ့ သီခ်င္းေတြနဲ႔ ဘာသာေရး ပြဲေတာ္မွာ ဝင္ေရာက္ ႏႊဲေပ်ာ္ ၾကပါတယ္။ ဒီေတာ့ ကားနံေဘး တစ္ဖက္တစ္ခ်က္က သာသနာ႔ အလံေလးႏွစ္ေခ်ာင္းဟာ ေလ ထဲမွာ တလူလူလႊင့္၊ ေဆာင္းေဘာက္က ထြက္လာတဲ့ သီခ်င္းက စိုင္းစိုင္းခမ္း လႈိင္ရဲ႕ “အိုးေလးလႈပ္ပါ ေဟ့….. ေရအိုး ေလး လႈပ္ပါေဟ့” ၊ ကားေပၚက သေကာင့္ သား ေလးေတြက ေကြးေနေအာင္ကနဲ႔ ေပ်ာ္စရာ ေကာင္းလိုက္ ပုံမ်ား။

ေညာင္ေရသြန္းပြဲ ဆိုသဟာ အခုလို သီခ်င္းေလး ျမဴးျမဴးႂကြႂကြနဲ႔ ကေနခုန္ ေနမွ ဟာမိုနီ ျဖစ္မွန္း ဒီအသက္ ဒီအ႐ြယ္ ေရာက္မွ သိရ ေတာ့တယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေခတ္က လူေတြမ်ား ဒီဘက္ေခတ္ ခ်ာတိတ္ေလး တခ်ိဳ႕လို မုန္႔စားရင္း လွည္း မစီးတတ္ပုံမ်ား။ ဒါအျပင္ တခ်ိဳ႕ ခ်ာတိတ္ ေလးေတြဆို ဘုရားကို ေရသြန္း ေလာင္း သလို လူေတြကိုလည္း ကားေပၚ က ေရဗြမ္းခနဲ ေလာင္းခ်သြား ပါေသး တယ္။ အကယ္၍မ်ား အခုလို ေဆာင္း ေဘာက္ႀကီးေတြဖြင့္ၿပီး ကားေပၚက ေရေလာင္းေနတဲ့ ျမင္ကြင္းကို ကမၻာလွည့္ ခရီးသည္ေတြ ျမင္ေတြ႕ သြားၾကရင္ ဘိတ္ၿမိဳ႕မွာ သႀကၤန္ႏွစ္ခါ က်တယ္လို႔ ထင္မွတ္သြားၾကမွာ ေသခ်ာတယ္။ အို….ဘယ္သူဘာထင္ထင္၊ ဘာအေရး စိုက္စရာ ရွိလို႔လဲ။ ေလာကမွာ ေပ်ာ္ဖို႔ ႐ႊင္ဖို႔က အေရးႀကီးတယ္ မဟုတ္လား။

ကၽြန္ေတာ္တို႔ ၿမိဳ႕သားေတြဟာ တန္ခူးလ ေရာက္ေတာ့ ေငြဖလားနဲ႔ ေရကစားၾကတဲ့ ႐ိုးရာယဥ္ေက်းမႈကို ထိန္းသိမ္းတဲ့ အေနနဲ႔ မီးသတ္ပိုက္နဲ႔ ေရေလာင္းလိုက္၊ ခ်မ္းလာရင္ ဝမ္းပက္ တူးပက္ေမာ့ၿပီး ” ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈ အတာေရသဘင္ ” ဆိုတဲ့ သႀကၤန္သီခ်င္း ေလးနဲ႔ ေကြးေနေအာင္ကလိုက္၊ သူငယ္ ခ်င္းေတြ ဆိုင္ကယ္စီးလာတာ ေတြ႕ရင္ တားၿပီး အိမ္ခုန္လိုက္၊ ပိုက္ဆံမရရင္ ရန္ရွာလိုက္နဲ႔ ႀကံဖန္ၿပီး ေပ်ာ္တတ္ ၾကပုံမ်ား အားက်ဖို႔ေတာင္ ေကာင္းတယ္။
ဒါေတြအျပင္ ဝါလကင္းလြတ္ သီ တင္းကၽြတ္ကို ေရာက္ျပန္ေတာ့ တာ၀တႎ သာနတ္ျပည္က လူ႕ျပည္ကို ျပန္လည္ ႂကြခ်ီေတာ္မူလာတဲ့ ဗုဒၶဘုရားရွင္ကို တစ္ၿမိဳ႕လုံး ေျဗာက္အိုးေတြ တဒိုင္းဒိုင္း ေဖာက္ၿပီး ယမ္းေငြ႕တေဝေဝနဲ႔ ႀကိဳဆို ေနလိုက္ၾကပုံမ်ား ေပ်ာ္ဖို႔ေတာင္ ေကာင္း ေသးတယ္။ ေနာက္မ်ားဆို ရဟန္းခံ ရွင္ျပဳပြဲေတြမွာ ျမန္မာ့႐ိုးရာ ဆိုင္းဝိုင္းနဲ႔ ဧည့္ခံေဖ်ာ္ေျဖမယ့္အစား IC ဝိုင္းကို ငွားၿပီး ေလးျဖဴ၊ အငဲ၊ မ်ိဳးႀကီးတို႔ကို ေဖ်ာ္ေျဖခိုင္းသင့္တယ္။ ဒီထက္ပို တတ္ ႏိုင္သူေတြကေတာ့ ရွာကီရာကို ဖိတ္ၿပီး ” ဝါကာ ဝါကာ” ဆိုတဲ့ ကမၻာ့ဖလားသီခ်င္း ေလးနဲ႔ ျမဴးျမဴးႂကြႂကြ သီဆိုေဖ်ာ္ ေျဖေပးႏိုင္ရင္ အတိုင္းထက္အလြန္ ေပ်ာ္စရာေကာင္းမွာ အမွန္ပဲ။

ဆိုင္ဆိုင္ မဆိုင္ဆိုင္ ေပ်ာ္ဖို႔ ႐ႊင္ဖို႔ က အေရးႀကီးတယ္မဟုတ္လား။ ကိုယ့္ ေၾကာင့္ သူတစ္ပါး စိတ္အေႏွာင့္အယွက္ ျဖစ္လည္း ဂ႐ုစိုက္စရာမွတ္လို႔။