ဆလုံတို႔၏ လူသိလြဲမွား၊ လူသိနည္းပါး ဓေလ့စ႐ိုက္မ်ား (၂)

0
490

ဆလုံလူမ်ိဳးတို႔က သူတို႔အေၾကာင္း အားလူတို႔ ေခတ္အဆက္ဆက္ ေရးသား ေဖာ္ျပခဲ့သည္မ်ားထဲမွ လြဲမွားစြာ ေကာက္ ခ်ေရးသားေဖာ္ျပမႈအခ်ိဳ႕ကို ျငင္းပယ္ လိုက္ၾကသည္။
ၿမိတ္ခ႐ိုင္ႏွင့္ ေကာ့ေသာင္းခ႐ိုင္ အတြင္း ကၽြန္း ၈ ကၽြန္းမွ ဆလုံ႐ြာ ၁၀ ႐ြာမွ ဆလုံလူမ်ိဳးမ်ားအား သြားေရာက္ ေတြ႕ဆုံေမးျမန္းကာ ဆလုံတို႔၏ လူသိ လြဲမွားေနေသာ အခ်က္မ်ား၊ လူသိနည္း ပါးေသးေသာ ဓေလ့စ႐ိုက္မ်ားကို တင္ ဆက္လိုက္ပါသည္။

အိမ္ရာ အတည္တက်ျဖင့္သာ ေနၾကပါသည္
ဆလုံဟု ဆိုလိုက္လၽွင္ အိမ္ရာ အတည္တက် မရွိသူမ်ား၊ ေလွေပၚေမြး၊ ေလွေပၚေန၊ ေလွေပၚေသေသာ လူမ်ိဳးမ်ား ဟု ဆိုျခင္းမွာ မဟုတ္ေၾကာင္း သူတို႔က ျငင္းဆိုၾကသည္။
သူတို႔သည္ ဘိုးစဥ္ေဘာင္ဆက္ ကၽြန္းမ်ားတြင္ အုပ္စုဖြဲ႕ အိမ္ရာထူေထာင္ ေနထိုင္ခဲ့ၾကသူမ်ားျဖစ္ေၾကာင္း ဖြင့္ဆို ၾကပါသည္။
“(ကၽြန္မကို) ဒီမွာပဲ ေမြးတယ္၊ အေမအေဖေတြလည္း ဒီမွာပဲေသတယ္”ဟု ကၽြန္းစုၿမိဳ႕နယ္၊ သေရာသတန္ႀကီး ကၽြန္း၊ ပေရာဝါး(ဆလုံ)႐ြာမွ (ခန္႔မွန္း အသက္ ၈၀ ႏွစ္ေက်ာ္အ႐ြယ္)ဆလုံ အဖြားအို ေဒၚမအိုင္းက အိမ္ေရွ႕ သဲခုံကို လက္ၫြန္းထိုးကာ ေျပာသည္။

ထို႐ြာမွ သက္ႀကီး႐ြယ္အိုတို႔ ကလည္း ေဒၚမအိုင္းစကားကို ေထာက္ခံ ၾကပါသည္။
“အိမ္မွာပဲေနတယ္၊ မိုးလင္းထြက္၊ အလုပ္လုပ္၊ ေနက်မွ ႐ြာျပန္ဝင္”ဟု (အသက္ ၈၀) ခန္႔ရွိ ပေရာဝါး႐ြာသူ ဆလုံအမ်ိဳးသမီးႀကီး ေဒၚေခ်ဝါးက ေျပာသည္။
ယခင္က ကၽြန္းေပၚတြင္ ေပၚတာ ဆြဲျခင္း၊ လုပ္အားေပး အတင္းအဓမၼ ေခၚယူျခင္းတို႔ ျပဳလုပ္ခဲ့စဥ္ကပင္ ႐ြာမ်ား ကို စြန္႔ခြာထြက္ေျပးျခင္း မျပဳၾကဟု ဆို သည္။

“အရင္တုန္းကဆို လူစိမ္းဝင္လာ ရင္ ႐ြာထဲမွာ ေယာက္်ား မရွိေတာ့ဘူး၊ ေျပးကုန္ၿပီ၊ ႐ြာပ်က္ေလာက္ေအာင္ ေတာ့ မဟုတ္ဘူး၊ အေဝးႀကီးသြားတာမ်ိဳး မဟုတ္ဘူး၊ ဒီေတာထဲက ခ်ဳံပုတ္ေတြမွာပဲ ခိုေအာင္းၿပီးေတာ့ နားစြင့္ေနတဲ့ သေဘာ ေပါ့”ဟု ပေရာဝါးေက်း႐ြာတာဝန္ခံ ဦးဝင္ေအာင္က ေျပာသည္။
တစ္ခ်ိန္က ဆလုံအခ်ိဳ႕က ႐ြာမွ မိသားစုအလိုက္ ထြက္ခြာၿပီးေနာက္ ပင္လယ္ထဲ လွည့္လည္ငါးဖမ္း၊ နီးစပ္ရာ ကၽြန္းမ်ားသို႔ ဝင္ေရာက္ေရာင္းခ်၊ စားနပ္ ရိကၡာျဖည့္တင္းရင္း ပင္လယ္အတြင္း လခ်ီ လွည့္လည္ေနတတ္သည္မ်ား ရွိေသာ္လည္း အလုပ္စခန္း သိမ္းခ်ိန္ (တေပါင္း တန္းခူး၊ မိုးမက်မီ) မိမိ ဇာတိ႐ြာသို႔အေရာက္ ျပန္လာေနထိုင္ တတ္ၾကေၾကာင္း ေျပာၾကသည္။
မိုးတြင္းလြန္ သီတင္းကၽြတ္ၿပီးမွ မိသားစုအလိုက္ ျပန္ထြက္ခြာ တတ္ၾက သည္။

“႐ြာမွာ အိမ္ေတြနဲ႔ပဲ ေနခဲ့တယ္။ အရင္က အိမ္ေကာင္းေကာင္းေတာ့ မေဆာက္ႏိုင္ဘူးေပါ့၊ တဲငယ္ေတြ ေဆာက္ တယ္၊ တာလပါေတြ မိုးတယ္ေပါ့”ဟု ကၽြန္းစုၿမိဳ႕နယ္၊ ဒုံးေညာင္မႈိင္းကၽြန္းမွ (ခန္႔မွန္း အသက္ ၇၀ ေက်ာ္ အ႐ြယ္) ဆလုံအမ်ိဳးသမီး ေဒၚခ်ိဳလပ္က ေျပာ သည္။
ယခုအခ်ိန္တြင္မူ ယင္းသို႔ ပြင့္လင္း ရာသီတစ္ခုလုံး လွည့္လည္သြားလာေန သည့္ ဆလုံလူမ်ိဳး မရွိေတာ့ဟု ဆိုၾက သည္။ လက္ရွိတြင္ ဆလုံတို႔ ပင္လယ္ တစ္ခါထြက္လၽွင္ တစ္ေန႔ထြက္ တစ္ေန႔ ဝင္မွ တစ္ပတ္၊ ဆယ္ရက္မွ တစ္လခန္႔ ၾကာၾကသည္။
“မိသားစုေတြ အားလုံး ေလွထြက္ တယ္၊ အၾကာဆုံးက တစ္ပတ္ဆယ္ရက္ ေပါ့၊ လုပ္ငန္း အဆင္ေျပရင္ ျပန္ဝင္လာ တယ္၊ ရလာတဲ့ ပင္လယ္ပစၥည္းေတြ ေရာင္းစားတယ္”ဟု ေကာ့ေသာင္းၿမိဳ႕နယ္ မႀကဳံကလက္႐ြာမွ (ခန္႔မွန္း အသက္ ၈၀ ဝန္းက်င္) ဆလုံ အမ်ိဳးသမီးႀကီး တစ္ဦးက ေျပာသည္။

သူတို႔သည္ သူတို႔ေနထိုင္သည့္ ကၽြန္းမ်ားသို႔ လူစိမ္းတို႔ အလုံးအရင္းအလိုက္လာေရာက္ေနထိုင္ကာ သူတို႔ႏွင့္ သဟဇာတ မျဖစ္ျခင္း၊ အႏိုင္က်င့္ခံရျခင္း ေၾကာင့္လည္းေကာင္း၊ ရာသီဥတု ေျပာင္း လဲမႈအရ ေရခ်ိဳ ျပတ္လပ္ရွားပါးလာ ျခင္းေၾကာင့္လည္းေကာင္း စေသာ အေျခ အေနအရပ္ရပ္အရ သူတို႔ မူလေနထိုင္ရာ ကၽြန္းမ်ားကို မလႊဲမေရွာင္သာ အလုံး အရင္းအလိုက္ စြန္႔ခြာျခင္းမ်ိဳး ျပဳလုပ္ ၾကရေသာ္လည္း ၎တို႔ ေျခကုပ္ယူေန ထိုင္မိေသာကၽြန္းတြင္ ေရရွည္တည္ၿမဲ စြာေနထိုင္တတ္သည့္ ေလွေပၚတြင္သာ ေနထိုင္သူမ်ား မဟုတ္ေသာ ကမ္းေန လူမ်ိဳးမ်ား ျဖစ္ေၾကာင္း ဖြင့္ဟၾကသည္။

ဆလုံတို႔သည္ ေလွေပၚတြင္သာ ေနထိုင္သည့္ အိမ္ေျခမဲ့ ပင္လယ္ဂ်စ္ပ စီမ်ားျဖစ္သည္ဟူေသာ အဆိုကို မႀကဳံ ကလက္႐ြာမွ နတ္ဆရာ ကာရွား၏ သားႀကီးျဖစ္သူက ေအာက္ပါအတိုင္း စိန္ေခၚသည္။
“ကၽြန္းေတြက သခ်ႋဳင္းေတြကို လိုက္ေဖာ္ၾကည့္၊ ဆလုံအေလာင္းနဲ႔ ဗမာ(ဆလုံမဟုတ္ေသာ အျခားလူမ်ိဳး မ်ား) အေလာင္း ဘယ္က ပိုမ်ားလဲလို႔”

အိမ္ေထာင္ျပဳပုံ ႐ိုးစင္း
“ဆလုံမယားခိုး ေလွထဲေလွထဲ”ဟု ေျပာတတ္ၾကသည္ကို အခ်ိဳ႕က ျငင္းပါသည္။
မႀကဳံကလက္ေန ဆလုံ နတ္ဆရာ အိုႀကီးကာရွားမွအစ ဆလုံအမ်ိဳးသား တို႔သည္ အမ်ားအားျဖင့္ မိမိတို႔ ႏွစ္သက္ သူကို ရွိသည့္ပစၥည္းမ်ားျဖင့္ တင္ေတာင္း ခဲ့ၾကေၾကာင္း ေျပာၾကသည္။

ဆလုံအမ်ိဳးသမီးတို႔ကလည္း မိမိ တို႔ ႏွစ္သက္မွ ေတာင္းရမ္းျခင္းကို လက္ခံၾကသည္ဟု ဆိုၾကသည္။
“(ေယာက္်ားက) ေဆြမ်ိဳးေတြကို ေ႐ႊေပး၊ ပိုက္ဆံေပးၿပီးေတာ့ ကၽြန္မကို ေတာင္းယူတယ္၊ ခ်စ္လို႔ယူတယ္၊ မခ်စ္ ရင္ မယူဘူး”ဟု ေကာ့ေသာင္းၿမိဳ႕နယ္၊ ဂ်လမ္းကၽြန္းမွ ဆလုံမႀကီး ေဒၚႏုက သူ အိမ္ေထာင္ျပဳခဲ့ပုံကို ေျပာသည္။
ထိုသို႔ ေတာင္းရမ္းက ဆလုံလူႀကီး သူမမ်ားႏွင့္ ရပ္႐ြာအသိုင္းအဝိုင္းမွ လင္မယား အရာေျမာက္ေၾကာင္း အသိ အမွတ္ျပဳေပးၾကသည္။
အခ်ိဳ႕ဆလုံတို႔ အိမ္ေထာင္ျပဳပုံမွာ ေတာင္းရမ္းယူျခင္းထက္ ပိုမို႐ိုးစင္း ပါသည္။ မိဘႏွင့္ ခ်စ္သူအမ်ိဳးသမီး သေဘာတူလၽွင္ ေတာ္ၿပီ။
“(ေယာက်ၤားနဲ႔က) ဒီကၽြန္းမွာပဲ ေတြ႕တယ္၊ အိမ္ေပၚ တက္အိပ္တာ ေလာက္ပဲ လိုတယ္”ဟု ကၽြန္းစုၿမိဳ႕နယ္၊ သေရာသတန္ႀကီးကၽြန္း၊ ပေရာဝါး (ဆလုံ)႐ြာမွ (ခန္႔မွန္းအသက္ ၈၀ ႏွစ္ ေက်ာ္) ေဒၚမအိုင္းက ေျပာသည္။
ပေရာဝါး႐ြာတာဝန္ခံ ဦးဝင္းေအာင္ က သူ႕အမ်ိဳးသမီး ဆလုံမေလးႏွင့္ အိမ္ေထာင္က်စဥ္က ေတာင္းရမ္းျခင္း၊ ခိုးယူျခင္း မရွိဘဲ ေယာကၡမတို႔၏ သေဘာ တူညီခ်က္ျဖင့္ အိမ္ေပၚတက္ေနခဲ့ ေၾကာင္း ေျပာသည္။

“အေပါင္းအသင္းေတြက ေျပာတယ္၊ ဒီေကာင္မေလးေတာ့ မင္းကို ႀကိဳက္ေန ၿပီေပါ့၊ သူငယ္ခ်င္းေတြက တိုက္တြန္း လာတယ္ေပါ့ေနာ္၊ တိုက္တြန္းရင္းနဲ႔၊ ခိုးေျပးတာေတာ့ မရွိပါဘူး၊ အိမ္ထက္မွာ တက္ေနလိုက္တယ္။ တစ္ခါတည္း သူ႕မိဘေတြက သေဘာတူၿပီးသား။ သေဘာမတူတဲ့ လူဆိုရင္ေတာ့ ျပႆနာ ျဖစ္လာမယ္ေပါ့ေနာ္၊ သူတို႔မွာလည္း လူမ်ိဳးေရးအပိုင္းက နည္းနည္းရွိတာေပါ့။ ကၽြန္ေတာ္က် ေတာ့ မေနခင္ကတည္းက ေယာကၡမ ဘာညာေခၚတာ စိတ္ဆိုးတယ္ မရွိဘူးေလ”ဟု ဦးဝင္းေအာင္က ေျပာ သည္။
ဦးဝင္းေအာင္တို႔ လင္မယားသည္ ခရစ္ယာန္ဘာသာသို႔ ကူးၿပီးေနာက္ ကေလး ၃ ေယာက္ ရၿပီးခ်ိန္တြင္ ခရစ္ယာန္တို႔ ထုံးတမ္းအတိုင္း ဘုရား ေက်ာင္းတြင္ လက္ထပ္ခဲ့ၾကသည္ဟု ဆိုသည္။

ေဒသအလိုက္ စကားကြဲလြဲ
ဆလုံတို႔သည္ ေနရာေဒသကို လိုက္၍ စကားေျပာ ကြဲလြဲၾကသည္။
အထူးသျဖင့္ ကၽြန္းစုၿမိဳ႕နယ္ ဒုံးအုပ္စုမွ ဆလုံမ်ားႏွင့္ ေကာ့ေသာင္း ၿမိဳ႕နယ္အတြင္း ကၽြန္းမ်ားမွ ဆလုံတို႔ စကားေျပာ အေတာ္ပင္ ကြဲလြဲသည္။

“မတူပါလား၊ ဟိုမွာက တစ္မ်ိဳး၊ ဒီ႐ြာက တစ္မ်ိဳး၊ ဆလုံေတာ့ ဆလုံပဲ၊ သူတို႔လည္း ဆလုံ၊ ကၽြန္မတို႔လည္းဆလုံ တူတူပဲ၊ စကားေျပာေတာ့ မတူဘူး၊ တစ္႐ြာနဲ႔တစ္႐ြာ မတူဘူးေပါ့”ဟု ကၽြန္းစု ၿမိဳ႕နယ္ ပေရာဝါး႐ြာသူ ေဒၚေခ်ဝါးက ေျပာသည္။
တစ္နယ္မွ ေျပာသည့္သီခ်င္းဆို သည့္ ေတးသီခ်င္းမ်ားကို ေနာက္ တစ္နယ္တစ္ကၽြန္းတြင္ ဖြင့္ျပရာ အမ်ားစု က နားမလည္ဟု ဆိုၾကသည္။ အခ်ိဳ႕ကမူ စကားလုံးအမ်ားစုမွာ ဝဲသြား႐ုံဟု ဆိုၾက သည္။

“ဒီမွာက ေရကို “ေရး” လို႔ေခၚ တယ္၊ ဟို(ေတာင္ဘက္ပိုင္း ကၽြန္းမ်ား)မွာက “ေဝးဒေခၚတယ္”ဟု ေဒၚေခ်ဝါးက ေျပာသည္။
ေအာက္ဘက္က ဆလုံမ်ားကလည္း ဘာသာစကား မတူကြဲျပားသည္ကို လက္ခံၾကသည္။
တစ္ခ်ိဳ႕ဆလုံမ်ားကမူ ဗမာစကား မက ကရင္စကားကိုပင္ နားလည္ႏိုင္ ေျပာဆိုႏိုင္ၾကၿပီ ျဖစ္သည္။

ဆက္လက္ေဖာ္ျပပါမည္။