တနသၤာရီ သမိုင္းသစ္ ေရးရေအာင္

0
665

မေကာင္းတဲ့ ဥပေဒေတြရွိေနတာ ထက္ ဥပေဒေတြမရွိတာက ပိုေကာင္း တယ္လို႔ ဆိုၾကတယ္။
ဒီလိုပါပဲ… မမွန္တဲ့ သမိုင္းေတြ ရွိေနတာထက္ သမိုင္း မရွိတာက ပိုေကာင္းတယ္လို႔ ဆိုခ်င္ပါတယ္။ ဘယ္လိုပဲဆိုဆို သမိုင္းဆိုတာ လူတိုင္း က သိတယ္။ ဆိုင္တယ္လို႔ ယူဆလို႔ရတဲ့ ပညာရပ္တစ္ခုလည္း ျဖစ္ေနေတာ့ သမိုင္းစာအုပ္ေတြကေတာ့ ရွိေန တာပါပဲ။

ဆရာႀကီးေဒါက္တာသန္းထြန္းက သမိုင္းကိုေရးတဲ့အခါ လူမ်ိဳးစြဲ၊ ဘာသာ စြဲ၊ ေဒသစြဲ ကင္းရမယ္လို႔ ေျပာတဲ့အခါ ေလးစားမိတယ္။ ဘုရားသမိုင္းေတြက အစ သမိုင္းဆိုင္ရာ စာအုပ္ေတြဖတ္တဲ့ အခါ စာေရးသူရဲ႕ ေနာက္ခံနဲ႔ ေစတနာ၊ ေခတ္ကာလအေျခအေန၊ တင္ျပပုံ၊ ရည္႐ြယ္ခ်က္ စတာေတြကို ရွာမိပါတယ္။ ဘာပဲေျပာေျပာ သမိုင္းကေတာ့ သမိုင္း ပါပဲ။ ေနာက္ဆုံးေတာ့ ကိုယ့္သမိုင္း ကိုယ္ေရးၾကတာေပါ့။

တနသၤာရီလို႔ ေျပာလိုက္ရင္ အေတာ္ ႐ႈပ္တယ္ဗ်။ အဂၤလိပ္အုပ္ခ်ဳပ္တုန္းကဆို အခု ကရင္၊ မြန္နဲ႔ တနသၤာရီေတြပါတဲ့ အက်ယ္အဝန္းကို တနသၤာရီ(၁)နဲ႔ (၂)ဆိုၿပီး ဖြဲ႕ခဲ့တာ။ အဂၤလိပ္ေတြ အျခား ႀကီးက်ယ္တဲ့ နာမည္ေတြ မေပးဘဲ တနသၤာရီလို႔ မွည့္ခဲ့တာ ဘာေၾကာင့္လဲ ဆိုတာ သူတို႔ကို ေမးမွသိမွာပဲ။ ျမန္မာ မင္းမ်ား လက္ထက္ျပန္ေရာက္မွ ခြဲျခမ္း လိုက္တာ အခု လက္ရွိအေနအထား က်န္ ခဲ့တယ္။
တနသၤာရီဆိုရင္ တိုင္းေဒသႀကီး လည္း ဟုတ္၊ ၿမိဳ႕နယ္လည္း ဟုတ္၊ ၿမိဳ႕ လည္းဟုတ္တဲ့ နာမည္ပါ။ ဒီတနသၤာရီၿမိဳ႕ ရဲ႕သမိုင္းကို ခရစ္ႏွစ္ ၁၉၂၉ ခုႏွစ္မွာ ဦး ႀကီးစိန္ဆိုတဲ့ ပုဂၢိဳလ္ႀကီးက မွတ္တမ္း တင္ ပုံႏွိပ္ထုတ္ေဝခဲ့ပါတယ္။ ဘာမွတ္ တမ္းမွ မရွိတာထက္စာရင္ အေတာ္ေက်း ဇူး တင္ဖို႔ ေကာင္းပါတယ္။ ေဆြးေႏြးျငင္း ခုံစရာ ျဖစ္တာေပါ့။

ေရွးမွတ္တမ္းေတြကို အေျခခံၿပီး ေရွးေဟာင္း သုေတသန ဦးစီးဌာန (ရန္ ကုန္)ရဲ႕ တနသၤာရီၿမိဳ႕ေဟာင္း ပထမ အႀကိမ္ ပဏာမကြင္းဆင္းတိုင္းတာ ျခင္း ႏွင့္ စမ္းသပ္တူးေဖာ္ျခင္း သုေတသနလုပ္ ငန္း အစီရင္ခံစာ (၁၉၉၈-၉၉ခုႏွစ္)မွာ “ယခု တနသၤာရီၿမိဳ႕နယ္ ေခ်ာင္းႀကီးရပ္ ကြက္အတြင္း ေတြ႕ျမင္ရေသာ တနသၤာရီ ၿမိဳ႕ေဟာင္းသည္ ဒုတိယအႀကိမ္တည္ သည့္ တနသၤာရီၿမိဳ႕ ျဖစ္သည္။ ပထမ တနသၤာရီၿမိဳ႕ကို တည္ေထာင္သူမွာ ဧကဒယ္ရာဇာမင္းျဖစ္၍ သကၠရာဇ္ ၆၃၅၊ ခရစ္ ၁၂၇၃ခုႏွစ္တြင္ ခရင္းေသ အရပ္၌ တနသၤာရီျမစ္ႀကီးႏွင့္ တနသၤာရီျမစ္ငယ္ ဆုံရာတြင္ တနသၤာရီၿမိဳ႕ကို တည္ထားခဲ့ ပါသည္။ ျမစ္ေရ ဖ်က္ဆီး၍ သုံးႏွစ္တိုင္ တိုင္ ၿမိဳ႕တည္မရေသာေၾကာင့္ မယ္ေအာင္ သာဆိုသူ ကိုယ္ဝန္ေဆာင္ အမ်ိဳးသမီး အား ေက်ာက္တိုင္အတြင္း စေတးၿပီးမွ သကၠရာဇ္ ၆၃၉၊ ခရစ္ ၁၂၇၇ခုႏွစ္တြင္ ၿမိဳ႕တည္ ၿပီးေျမာက္ခဲ့ေၾကာင္း သိရပါ သည္”လို႔ ေဖာ္ျပထားပါတယ္။

ဒီလိုပဲ ျမန္မာ့စြယ္စုံက်မ္း အမွတ္(၄) မွာလည္း တနသၤာရီၿမိဳ႕ကို ခရစ္ ၁၃၇၃ ခုႏွစ္မွာ တည္ေထာင္ေၾကာင္း ေဖာ္ျပ ထားပါတယ္။
ဒီအဆိုေတြအရ တနသၤာရီၿမိဳ႕ကို ခရစ္ႏွစ္ ၁၂၇၇ခုႏွစ္ ဒါမွမဟုတ္ ခရစ္ ၁၃၇၃ ခုႏွစ္ေတြမွာ ထိုင္း (ယိုးဒယား) အႏြယ္ေတြနဲ႔ ထိုင္းမင္းေတြက တည္ခဲ့ တယ္လို႔ဆိုသလို ျဖစ္ေနတယ္။ တနသၤာ ရီေရာက္တဲ့အခါ လႊတ္ေတာ္ အမတ္မင္း တစ္ေယာက္ကလည္း ဒီအယူအဆေတြ လႊမ္းမိုးေနတဲ့သေဘာ ေျပာပါတယ္။ တနသၤာရီၿမိဳ႕နယ္ စာေရးဆရာအသင္း ဥကၠ႒က အေတာ္ရွင္းျပလိုက္မွ သမိုင္း သိပ္မသိပါဘူးဗ်ာလို႔ ေျပာရွာတယ္။

ပုဂံေခတ္ေနာက္ပိုင္း ခရစ္ ၁၃ ရာစုကေန စၿပီး ကုန္းေဘာင္ေခတ္ ခရစ္ ၁၇ ရာစုအထိ ႏိုင္ငံသမိုင္းဟာ အတက္ အက် မ်ားစြာ ရွိခဲ့ပါတယ္။ သူတစ္ျပန္ ကိုယ္တစ္ျပန္ ပိုင္ဆိုင္မႈေတြ မ်ားစြာ ျဖစ္ခဲ့ရတယ္။ ဒီလိုနဲ႔ သမိုင္းအမွန္ေတြ ဖုံးကြယ္ခံခဲ့သလို ေဖ်ာက္ဖ်က္ခံခဲ့ရတာ ေတြလည္း ရွိပါတယ္။ ဒီေတာ့ သမိုင္း အစစ္ကို ျပန္ေဖာ္ထုတ္ဖို႔ မျဖစ္မေန လိုအပ္ေနပါတယ္။

ပထမဆုံး သက္ေသအခိုင္အမာ ေျပာႏိုင္တာကေတာ့ ပုဂံေခတ္(ခရစ္ ၁၁ ရာစုမွ ၁၃ရာစုထိ) ေက်ာက္စာေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေက်ာက္စာေတြကို ျမန္မာျပည္ အလယ္ပိုင္းမွာ ေတြ႕ရသလို တနသၤာရီဝန္းက်င္မွာ ေတြ႕ရပါတယ္။ ပထမဆုံးအေနနဲ႔ မႏၲေလးေက်ာက္စာ႐ုံရွိ ေက်ာက္စာ အမွတ္ ၄၄၈မွာ ခရစ္ႏွစ္ ၉ ရက္ ေမလ ၁၁၇၉ခု ႏွစ္ ရက္စြဲပါၿပီး စည္သူမင္းႀကီးက မုတၱမ၊ ထားဝယ္၊ တနသၤာရီေဒသအထိ ႏိုင္ငံတိုးခ်ဲ႕ေၾကာင္း ေဖာ္ျပထားပါတယ္။

ဒုတိယေက်ာက္စာကေတာ့ ဆရာ ႀကီး ဦးၿငိမ္းေမာင္ရဲ႕ ေခတ္ျမန္မာအကၡရာ ျဖင့္ ေရွးေဟာင္းျမန္မာ ေက်ာက္စာ ပထမတြဲရွိ ၁၉ ရက္ ေအာက္တိုဘာလ ၁၁၉၄ ခုႏွစ္ရက္စြဲပါ အမတ္စစ္သူႀကီး သုဖရစ္ရဲ႕ အလႉမွတ္တမ္း ျဖစ္ပါတယ္။ တတိယႏွင့္ အေရးႀကီးဆုံး ေက်ာက္စာ ကေတာ့ နရပတိစည္သူမင္းႀကီးရဲ႕ ၇ ရက္ ေအာက္တိုဘာလ ၁၁၉၆ ခုႏွစ္ ရက္စြဲပါ ဓမၼရာဇကေက်ာက္စာ ျဖစ္ပါ တယ္။ ပုဂံေခတ္ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ အက်ယ္ အဝန္းကို ေဖာ္ျပတဲ့ ေက်ာက္စာလည္း ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီေက်ာက္စာရဲ႕ ေဖာ္ျပခ်က္အရ ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ ေတာင္ဘက္ပိုင္နက္က တဝယ္၊ ဓညတ္၊ သင္ဒုတ္၊ တနင္သေရ၊ တကြာ၊ သလင္ေၾက၊ ပစၧကႏွီ၊ တြရိ၊ လႏၵက တိုဝ္။ လို႔ ေဖာ္ျပထားတယ္။ ဒီေက်ာက္စာေတြလိုပဲ သမိုင္းသက္ေသ ခိုင္မာတဲ့ အျခားသက္ေသ အေထာက္ အထားတစ္ခုက ေစာလူးမင္းရဲ႕ အုတ္ ခြက္ဘုရား ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီအုတ္ခြက္ ဘုရားကို အခုခ်ိန္မွာ ၿမိတ္ၿမိဳ႕၊ မင္း ေက်ာင္းမွာ ရွိပါတယ္။ ေစာလူးမင္းက ခရစ္ႏွစ္ ၁၀၇၇-၁၀၈၄မွာ မင္းအျဖစ္ စိုးစံခဲ့တာ ျဖစ္ပါတယ္။
ေဖာ္ျပခဲ့တဲ့ အေထာက္အထား ေတြအရ တနသၤာရီၿမိဳ႕ကို ခရစ္ ၁၂၇၇ခု ဒါမွမဟုတ္ ၁၃၇၃ခု ဆိုတာေတြက လက္ ခံဖို႔ ခဲယဥ္းလာပါတယ္။ ဒုတိယအႀကိမ္၊ တတိယအႀကိမ္ေတြဆိုရင္ေတာ့ ျဖစ္ႏိုင္ ေခ်ရွိပါတယ္။ ခရစ္ ၁၂ရာစုမွာ ျမန္မာ ျပည္အလယ္ပိုင္းမွာရွိတဲ့ ပုဂံမင္းေတြနဲ႔ ျပည္သူေတြက တနသၤာရီကို သိေနၿပီး ျဖစ္တဲ့အတြက္ အနည္းဆုံး ၂ရာစု ( ႏွစ္ ၂၀၀ ခန္႔) မတိုင္မီကတည္းက ဒီၿမိဳ႕ (တနသၤာရီ)က တည္ေထာင္ၿပီး ၿပီးလို႔ ယူဆႏိုင္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ခရစ္ႏွစ္ ၁၀ ရာစုေလာက္ ကတည္းက တနသၤာရီ ရွိေနၿပီလို႔ ယူဆႏိုင္ပါတယ္။

ေရွးေခတ္အုပ္ခ်ဳပ္ပုံအရ ကိုယ့္ ေဒသကိုယ္ အုပ္ခ်ဳပ္တာ ျဖစ္ပါတယ္။ တနသၤာရီမွာ တနသၤာရီမင္း၊ ထားဝယ္ မွာ ထားဝယ္မင္းဆိုၿပီး ရွိတယ္။ ၿမိဳ႕ျပ ႏိုင္ငံေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ တစ္ခါတစ္ရံ မွာ သက္ဆိုင္ရာ ဗဟိုအုပ္ခ်ဳပ္ ေရးက တိုက္႐ိုက္ခန္႔တဲ့ မင္းေတြလည္း ရွိပါ တယ္။ ျပည္သူေတြက ဒီလူေတြပါပဲ။ စိတ္ဝင္စားဖြယ္ေကာင္းတာက အုပ္ခ်ဳပ္ တဲ့ မင္းဆက္ေတြ ေျပာင္းတဲ့အခါ လူမ်ိဳး ေျပာင္းတယ္လို႔ ေျပာတတ္ၾကပါတယ္။
ဥပမာ ပ်ဴကေန ပုဂံေျပာင္းတဲ့အခါ လူမ်ိဳးေျပာင္းတယ္လို႔ ေျပာၾကပါတယ္။ ပုဂံကေန ပင္းယ၊ အင္း၀၊ ေတာင္ငူ၊ ကုန္းေဘာင္ မင္းဆက္ေတြေျပာင္းတဲ့အခါ မည္သည့္ ျပႆနာမွ မရွိပါ။ တနသၤာရီ မွာလည္း အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအတြက္ မင္းဆက္ ေတြေျပာင္းေပမယ့္ ျပည္သူကေတာ့ ဒီအတိုင္းရွိေနတာကို ေတြ႕ရပါတယ္။

တနသၤာရီႏွင့္ပတ္သက္ၿပီး ပုဂံ ေခတ္အတြက္ သက္ေသ အေထာက္ အထား ေျပာၿပီးတဲ့အခါ ပုဂံေခတ္ထက္ ေစာတဲ့ ပ်ဳေခတ္ (ခရစ္ မေပၚမီ ၂ရာစုမွ ခရစ္ ၉ရာစုထိ)ကို ေဖာ္ျပခ်င္ပါတယ္။ ပ်ဴေခတ္ မွတ္တမ္းေတြအရ ပ်ဴေတြမွာ ၁၂ ျပည္ေထာင္ရွိသတဲ့။ ဒီေန႔ ျမန္မာ ႏိုင္ငံမွာ ျပည္နယ္နဲ႔တိုင္း ၁၄ခုရွိသလို ေနမွာပါ။ ဒီပ်ဴ ၁၂ ျပည္ေထာင္စာရင္းမွာ တနသၤာရီပ်ဴ-ၿမိဳ႕ေတာ္ထားဝယ္လို႔ ေဖာ္ျပထားပါတယ္။

မွန္နန္းရာဇဝင္ေတာ္ႀကီး၊ ဇမၺဴ ကြန္ျခာ က်မ္းေတြမွာလည္း ေဖာ္ျပထားပါ တယ္။ ပ်ဴေတြ ျပည္ပ်က္တဲ့အခါ သုံးစု ကြဲတယ္။ ရခိုင္ဓည၀တီကို တစ္ဖြဲ႕၊ တနသၤာရီကို တစ္ဖြဲ႕၊ ထားဝယ္ကိုတစ္ဖြဲ႕ ေရာက္တယ္လို႔ ဆိုတယ္။ ရခိုင္ရာဇဝင္ ေတြအရ ဓည၀တီေခတ္ကို ဘီစီ ၃၃၂၅မွ ၃၂၆ ေအဒီလို႔ ေတြ႕ရတယ္။ ဒီလိုဆို တနသၤာရီ၊ ထားဝယ္သမိုင္းေတြက လြန္ခဲ့ တဲ့ ႏွစ္ေပါင္း ၅၀၀၀ ေလာက္တည္းက စတယ္လို႔ေတာင္ ယူႏိုင္တယ္။

ဒါကိုေထာက္ခံတဲ့ အေထာက္ အထားေတြက ေက်ာက္လက္နက္ေတြ၊ ေက်ာက္ပန္းခ်ီ၊ ေက်ာက္တိုင္ေတြ၊ ေၾကး လက္နက္ေတြစတဲ့ အႀကိဳသမိုင္း အေထာက္အထားေတြကလည္း လြန္ခဲ့ တဲ့ႏွစ္ေပါင္း ၄၀၀၀ ေလာက္ကတည္းက လူေနထိုင္ေၾကာင္း ျပသေနပါတယ္။ ဘယ္လူမ်ိဳးေတြ၊ ဘာကိုးကြယ္တယ္ စတာေတြကို ဆက္ေဆြးေႏြးတာေပါ့။
ဆရာဦးႏိုင္ဝင္း (တြဲဖက္ပါေမာကၡ၊ ေမာ္လၿမိဳင္တကၠသိုလ္)ရဲ႕ ေလ့လာခ်က္ အရ ပ်ဴစာအေရးအသားပါတဲ့ အုတ္ ေတြကို တနသၤာရီမွာ ေတြ႕ရွိထားပါတယ္။ လက္ေရးစင္းနဲ႔တူတဲ့ အုတ္ေတြလည္း ေတြ႕တယ္။ ပုတီးေစ့ေတြလည္း ေတြ႕ပါ တယ္။

တ႐ုတ္မွတ္တမ္းေတြအရ ခရစ္ႏွစ္ ဦးပိုင္းေတြကတည္းက မေလးကၽြန္းဆြယ္ တစ္ေလၽွာက္မွာ ၿမိဳ႕ျပႏိုင္ငံေတြ ရွိပါ တယ္။ ဒီၿမိဳ႕ျပႏိုင္ငံေတြထဲမွာ တြန္ဆြန္ ဆိုတာ ရွိပါတယ္။ မင္းငါးမင္း ဒါမွမဟုတ္ ၿမိဳ႕ငါးၿမိဳ႕ရွိတဲ့ေနရာပါ။ ဒီ တြန္ဆြန္ရဲ႕ အခ်က္အခ်ာ ေဒသကို အိႏၵိယပညာရွင္ နီဟာရန္ဂ်န္ေရးက တနသၤာရီၿမိဳ႕ျဖစ္ ေၾကာင္း၊ ေထရဝါဒ ဗုဒၶဘာသာရဲ႕ ေက်ာ္ ၾကားတဲ့ ေနရာတစ္ခုျဖစ္ေၾကာင္း ဆိုပါ တယ္။

ဒီေနရာမွာ စဥ္းစားဖို႔ေကာင္းတဲ့ အျခား ၿမိဳ႕ေဟာင္းေတြလည္း ရွိပါတယ္။ ခရစ္ႏွစ္ ၇၈၃ခုႏွစ္တြင္ တည္ေထာင္တဲ့ ၾကကၠလင္း၊ ၿမိဳ႕ေဟာင္း၊ ခရစ္ႏွစ္ ၉၀၁ ခုႏွစ္မွာ တည္ေထာင္တဲ့ ေကာသမၻီၿမိဳ႕ ေဟာင္း(ေထာင့္ကြာ/ ေထာင့္ကြယ္လည္း ေခၚတယ္)၊ ခရစ္ႏွစ္ ၁၁၂၂ခုႏွစ္မွာ တည္ ေထာင္တဲ့ ဘန္ေရွာင္ၿမိဳ႕ေဟာင္းေတြ ျဖစ္ပါတယ္။

အႏွစ္ခ်ဳပ္ရရင္ ယိုးဒယားတို႔ရဲ႕ ၿမိဳ႕ေတာ္ အယုဒၶၿမိဳ႕ကို ခရစ္ႏွစ္ ၁၃၅၀ ခုမွ တည္ေထာင္တယ္။ ဦးႀကီးစိန္အဆို အရ ခရစ္ႏွစ္ ၁၂၇၃ခု ဆိုရင္ေတာင္ ႏွစ္ေပါင္း ၇၀ ေက်ာ္ေစာ ပါေသးတယ္။ ပုဂံေခတ္ေက်ာက္စာေတြအရ တနသၤာ ရီက ခရစ္ ၁၀ ရာစု ေလာက္က ရွိေနၿပီ ျဖစ္တယ္။ ဒါေၾကာင့္ တနသၤာရီၿမိဳ႕ကို ခရစ္ႏွစ္ ပထမေထာင္စုႏွစ္မွာ တည္တဲ့ ၿမိဳ႕လို႔ ျပင္ဆင္ခ်င္ပါတယ္။ ခရစ္ ၁၇ ရာစုမွာ ျမန္မာေတြ ျပန္သိမ္းတာက ကိုယ့္ေျမမို႔ ကိုယ္ျပန္ယူတာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
တနသၤာရီရဲ႕ ဖုံးကြယ္ေနတဲ့၊ ေဖ်ာက္ ဖ်က္ခံလိုက္ရတဲ့ သမိုင္းကို ျပန္လည္ ေဖာ္ထုတ္ဖို႔ ဆက္လက္ ေဆာင္႐ြက္ရမွာ ပါ။
တနသၤာရီၿမိဳ႕သမိုင္းနဲ႔ ယဥ္ေက်းမႈ ကို ေဖာ္ထုတ္ထိန္းသိမ္းေနတဲ့ တနသၤာရီ သား ဆရာေတာ္ႀကီးမ်ား၊ ဆရာမ်ား၊ မိတ္ေဆြမ်ားႏွင့္ ေဆြမ်ိဳးမ်ားကို ဂုဏ္ ျပဳေရးသား လိုက္ပါတယ္။