လူထု၊ ေဖ့စ္ဘြတ္ ႏွင့္ လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္

0
450

ၿပီးခဲ့သည့္ရက္ပိုင္းက တိုင္းေဒသ ႀကီး လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္တစ္ဦး၏ လူမႈကြန္ရက္ ေဖ့စ္ဘြတ္ေပၚတြင္ မွတ္ ခ်က္စာသား မ်ားကို ဖတ္လိုက္ရသည္။ ကိုယ္စားလွယ္တင္ထားေသာ ကြင္းဆင္း စစ္ေဆးေနေသာ ဓာတ္ပုံႏွင့္ ” ဂုဏ္ယူ ပါတယ္ ”  ဆိုေသာ မွတ္ခ်က္မ်ားစြာ ေအာက္တြင္… လူတစ္ဦး၏ နင္ပဲ ငဆ ဆန္ဆန္ ျပင္းထန္ေသာ မွတ္ခ်က္မ်ားကို … ကိုယ္စားလွယ္ျဖစ္သူကလည္း အားက်မခံ ေဒါမနႆျပင္းျပင္းျဖင့္ ျပန္လည္ ေခ်ပတုံ႔ျပန္ ထားေလသည္။
ထိုအခါ ကိုယ္စားလွယ္ကို ခ်စ္ၾကေသာသူမ်ားက အုပ္စုလိုက္ဝင္ၿပီး တိုက္ခိုက္လိုက္… တစ္ဘက္က လူတစ္ဦး ၏ ဘက္မွ လူမ်ားကလည္း ျပန္ၿပီးသမ လိုက္ႏွင့္ တိုက္ပြဲသဏၭာန္ အလားပင္။

ေဖ့စ္ဘြတ္အေၾကာင္း တေစ့တေစာင္း

public_fb
၂၀၀၄ ခုႏွစ္တြင္ မာစ္ဇူးကားဘာ့ (Mark Zuckerberg) ဆိုေသာ အေမရိ ကန္ လူငယ္တစ္ဦး တီထြင္ခဲ့ေသာ လူမႈ ကြန္ရက္ တစ္ခုျဖစ္သည့္ ေဖ့စ္ဘြတ္ကို ကမၻာတစ္ဝန္း၌ လစဥ္ အသုံးျပဳသူေပါင္း ၁ ဒသမ ၆၅ ဘီလီယံခန္႔ရွိသည္ဟု ဆို သည္။ ျမန္မာ ႏိုင္ငံတြင္ ေဖ့စ္ဘြတ္ အသုံးျပဳသူဦးေရမွာ ၁၀ သန္းေက်ာ္ခန္႔ ရွိသည္ ဟုသိရ၏။ သို႔ဆိုလၽွင္ လူဦးေရ သန္း ၅၀ ေက်ာ္ခန္႔ေသာ ျမန္မာႏိုင္ငံ၌ လူငါးေယာက္တိုင္းတြင္ ေဖ့စ္ဘြတ္ကို တစ္ေယာက္သုံးေနေသာ သေဘာရွိသည္။ ေဖ့စ္ဘြတ္ အသုံးျပဳျခင္းသည္ တုံ႔ျပန္မႈ၊ သက္ေရာက္မႈ လ်င္ျမန္သည့္ အေလ်ာက္ ကိုယ္စားလွယ္ႏွင့္ လူထုအၾကား သတင္း စီးဆင္းမႈမ်ား ရင္းႏွီးမႈမ်ား စကၠန္႔ပိုင္း အတြင္း ရွိေစသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ေဖ့စ္ ဘြတ္ေပၚမွ မွတ္ခ်က္စကားမ်ားသည္ ေကာင္းသည္ေရာ ဆိုးသည္ေရာ ပ်ံ႕ႏွံ႔မႈ ျမန္ေစသည့္ သေဘာကို သတိခ်ပ္ရေပ မည္။

 
ေဖ့စ္ဘြတ္၌ မွတ္ခ်က္ျပဳေသာ စာသားမ်ားတြင္ မ်က္ႏွာအမူအရာ၊ အသံ၏ အနိမ့္အျမင့္ အရွည္အတို၊ အသံ ၏ ျပင္းအား ေလ်ာ့အား၊ အသံအျဖတ္ အေတာက္ စသျဖင့္ မပါရွိေသာေၾကာင့္ မိမိတို႔စာသားမ်ားကို အဓိပၸာယ္ေကာက္ယူ လြဲျခင္း ျဖစ္ႏိုင္သည္ ဥပမာအားျဖင့္ ” ႀကိဳးစားပါမည္” ဆိုေသာမွတ္ခ်က္ စာသားသည္ခနဲ႔၍ ေျပာျခင္းေလာ၊ အမွန္အကန္ ေလးေလးစားစား ဆိုျခင္း ေလာ မွန္းဆရ ခက္ပါသည္။

ေဝဖန္ျခင္းေလာ၊ ကဲ့ရဲ႕ျခင္းေလာ
ေဖ့စ္ဘြတ္ေပၚတြင္ ေရးေသာ မိမိ သေဘာထား မွတ္ခ်က္သည္ အက်ိဳး အေၾကာင္းသေဘာမ်ိဳးႏွင့္ အျပဳသေဘာ ဆန္လၽွင္ ေကာင္းေပမည္။ ေဝဖန္မႈတိုင္း သည္ မိမိထင္ျမင္ခ်က္ အယူအဆကို ေျပာျခင္းျဖစ္၍ မိမိကမွန္သည္ ထင္ေသာ္ ျငား (ေစတနာမွန္ဖို႔သာလိုရင္း) ကဲ့ရဲ႕ ျခင္း ပုဂၢိဳလ္ေရးတိုက္ခိုက္ျခင္း မျဖစ္သြား ဖို႔ရန္လိုသည္ဟု ျမင္မိသည္။ မွတ္ခ်က္ စကားတိုင္းသည္ မွန္လည္းမွန္ေစ အက်ိဳးလည္းရွိေစ ခ်ိဳသာယဥ္ေက်းေစ ဆိုေသာ စံႏႈန္းမ်ားႏွင့္ စီးဝင္ခ်ဥ္းကပ္လၽွင္ တစ္ဘက္ႏွင့္တစ္ဘက္ မၽွေျချဖစ္မည္။

 
လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္တို႔သည္ အစိုးရႏွင့္ အျခားေသာ မ႑ိဳင္မ်ားကို ေစာင့္ၾကည့္ခ်ိန္ၫွိႏိုင္ရန္ လႊတ္ေတာ္၌ ေမးခြန္းမ်ား ေမးျမန္းျခင္း၊    အဆိုတင္ သြင္းျခင္းအျပင္ ဥပေဒျပဳေရး၊ ျပင္ေရး၊ ျဖည့္စြက္ေရး၊ ပယ္ဖ်က္ေရးဆိုေသာ တာဝန္ဝတၱရားမ်ား ထမ္းေဆာင္ရာ၏။ ထို႔ေၾကာင့္ လူထုကလည္း ထိုကိုယ္စား လွယ္မ်ား၏ ေပးထားခ်က္ေဘာင္မ်ား အတြင္းမွဆိုင္ေသာ သတင္းေပးျခင္း၊ ေတာင္းဆိုျခင္း၊ ေဝဖန္အႀကံျပဳျခင္း မ်ိဳးျဖစ္ေအာင္ ဂ႐ုဓမၼျပဳလၽွင္ အက်ိဳးမ်ား ေပမည္။
လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္မ်ား ကလည္း ႏွလုံးရည္ျပည့္၀စြာျဖင့္ လူထု ၏ မွတ္ခ်က္မ်ားကို ခ်ဥ္းကပ္စဥ္းစားဖို႔ လိုသည္။ တစ္နည္းဆိုေသာ္ (sensitive ) အကဲ သိပ္မဆတ္ရန္၊ (Tolerance )ခံႏိုင္ရည္ျမင့္မားရန္ အေတြးစုံ႐ႈေထာင့္ ေပါင္းစုံမွ ျမင့္ျမင့္မားမား ျမင္တတ္ရန္ ေလ့က်င့္ေမြးျမဴ ထားရေပမည္။ ကိုယ္ စားလွယ္ျဖစ္သူက ေဒါမနႆႀကီးစြာႏွင့္ တုံ႔ျပန္ မွတ္ခ်က္ျပဳလၽွင္ လူထုႏွင့္ ပဋိပကၡအသြင္လည္း ျဖစ္သြားႏိုင္သလို လူထုကသတင္းေပးဖို႔ ေဝဖန္အႀကံျပဳဖို႔ တြန္႔ဆုတ္သြား ႏိုင္ပါသည္။ ထိုအခါ လူထု ၏ အသံကို ျမန္ျမန္ဆန္ဆန္ ၾကားႏိုင္ ျခင္းဆိုေသာ အက်ိဳးႏွင့္ လြဲရေပမည္။

 
လူသား၏ အမူအက်င့္မွာ မိမိ ကိုယ္ကို တန္ဖိုးထားေလးစားျခင္း(Self Esteem)ျဖစ္သည့္ အေလ်ာက္မိမိ ကိုယ္ကို တစ္စုံ တစ္ရာ တန္ဖိုးရွိသည္ဟု ခံစားနားလည္ထားၾက၏။ သို႔ေၾကာင့္ မိမိတန္ဖိုးႏွင့္ တစ္ေျပးညီတန္ဖိုးထားျခင္း ခံရေသာအခါ ဂုဏ္ယူတတ္ၾကသလို အဆိုပါတန္ဖိုးထက္ နိမ့္၍ ဆက္ဆံခံၾကရ သည့္အခါ ေဒါသျဖစ္ျခင္း၊ ရွက္ျခင္းဟူ ေသာ ခံစားခ်က္မ်ား ျဖစ္ရသည္။ သမိုင္း တြင္ လူတို႔သည္ ဂုဏ္သိကၡာအသီးသီး အတြက္ သူေသ ကိုယ္ေသႏႊဲေသာ စစ္ပြဲ မ်ားျဖစ္ခဲ့ၾကသည္ဟု မွတ္သားဖူးသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ လူထုႏွင့္ ကိုယ္စားလွယ္မ်ား ၾကားတြင္ ဂုဏ္သိကၡာထိခိုက္ေစေသာ ကဲ့ရဲ႕ျခင္းမ်ိဳး မွတ္ခ်က္မ်ား မျဖစ္ေအာင္ အဇၥ်တၱတို႔ကို ထိန္းခ်ဳပ္ႏိုင္လၽွင္ ေကာင္း ေပမည္။
အမုန္းစကားျဖန္႔ေဝျခင္းႏွင့္
လြတ္လပ္စြာ ေျပာဆိုခြင့္
ယခုအခါ အမုန္းစကား(Hate Speech)ျဖန္႔ေဝသူမ်ား လူမႈကြန္ရက္ေပၚ တြင္ ရွိေနၾကရာ ကိုယ္စားလွယ္မ်ား လူထုမ်ား အေနျဖင့္ တိုင္းျပည္၏ ပစၥကၡ အေနအထားကို လက္ေတြ႕က်က် ေတြ႕ ျမင္ၿပီး တစ္ဘက္ႏွင့္တစ္ဘက္ သံသယ မပြား ပဋိပကၡမမ်ားၾကဘဲ တစ္သားတည္း ရွိေနဖို႔ အေရးႀကီးသည္။ ေဖ့စ္ဘြတ္ေပၚမွ မွတ္ခ်က္ အမုန္းစကားမ်ားေၾကာင့္ အခံ နိမ့္သူ (တစ္နည္း) စိတ္ခံစားမႈ မထိန္းႏိုင္ သူတို႔သည္ တစ္ခ်ိဳ႕ေသာ အေျခအေနမ်ား တြင္ မထင္မွတ္ေသာ ပရိယာယ္ေပါင္း စုံ၏ ေသြးေဆာင္မႈေနာက္ စီးေမ်ာမသြား ရန္ သတိ၊ အသိရွိဖို႔ လိုပါမည္။

 
ထို႔အျပင္ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၃၅၄ (က)တြင္ ” ႏိုင္ငံသားတိုင္းသည္ ႏိုင္ငံေတာ္လုံၿခဳံေရး၊ တရားဥပေဒ စိုးမိုးေရး၊ ရပ္႐ြာေအးခ်မ္းသာယာေရးႏွင့္ ကိုယ္က်င့္တရားအလို႔ငွာ ျပ႒ာန္း ထားသည့္ ဥပေဒတို႔ႏွင့္မဆန္႔က်င္လၽွင္ မိမိတို႔၏ ယုံၾကည္ခ်က္ ထင္ျမင္ခ်က္ တို႔ကို လြတ္လပ္စြာ ထုတ္ေဖာ္ေျပာဆိုႏိုင္ သည္” ဟုေဖာ္ျပထားရာ ေရေသာက္ျမစ္ ဖြဲ႕စည္းပုံကို မေက်ာ္လြန္ေစေသာ မွတ္ ခ်က္စကား ေဝဖန္စကားမ်ားျဖင့္သာ လူထုက လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္တို႔ကို ကူညီရန္ ေမၽွာ္လင့္ရသည္။ လူထုတင္ လိုက္ေသာ လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ တို႔ကို လူထုက ျဖစ္ေစခ်င္ေသာ ႐ႈေထာင့္ မွ ညင္ညင္သာသာ ေဝဖန္တင္ျပရမည္။ တင္ျပခ်က္မ်ားကို ကိုယ္စားလွယ္မ်ားက မလုပ္ေဆာင္ေပးႏိုင္လၽွင္လည္း လက္ရွိ ႏိုင္ငံေရးအေျခအေန ဘ႑ာေရးအေန အထား ဖြဲ႕စည္းပုံေပးထားခ်က္မ်ား စသည္တို႔ကို စဥ္းစားၿပီး နားလည္စိတ္ ရွည္စြာ ေထာက္ျပျခင္းျဖင့္ ေဖးေဖးမမ ပူးေပါင္းပါဝင္ၾကရေပမည္။

 
ကိုယ္စားလွယ္တစ္ဦးသည္ မဲေပး သူ၏ ၈၀% ျဖင့္ အေ႐ြးခ်ယ္ခံရသည္ ဆိုလၽွင္ မိမိကို မဲေပးလိုက္ေသာ လူတစ္ ဆယ္ေယာက္တြင္ ရွစ္ေယာက္ေသာ ေထာက္ခံသူတို႔၏ ခ်စ္ခင္မႈကို မေလ်ာ့ သြားေအာင္ ေဖ့စ္ဘြတ္ေပၚရွိ ျပန္လည္ ေျဖရွင္းသည့္ မွတ္ခ်က္မ်ားတြင္ ေဒါသ တရား၊ ေမာဟတရား မာနတရား တို႔ကို ခၽြန္းအုပ္ထားႏိုင္ ရေပမည္။ ထို႔အျပင္ မိမိကိုမဲမေပးထားေသာ ၂၀ ရာခိုင္ႏႈန္း ေသာ လူထု၏ ေမတၱာတရားကို ရရွိ ေအာင္လည္း ႀကိဳးပမ္းေပးဖို႔ အေျမာ္ အျမင္ထားကာ စည္း႐ုံးရမည္ဟု ထင္ သည္။ ဆိုခ်င္သည္မွာ ႏိုင္ငံေရးသမားလႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားသည္ ကြယ္လြန္သူ စာေရးဆရာႀကီး ဒဂုန္ တာရာ၏ ” မုန္းသူမရွိ ခ်စ္သူသာရွိ ရန္သူမရွိ မိတ္ေဆြသာရွိ ” ဆိုေသာ ထုံးကိုႏွလုံးမူၿပီး ေဖ့စ္ဘြတ္ေပၚတြင္ မွတ္ခ်က္မ်ား ေပးႏိုင္လၽွင္ေကာင္းမည္ လား ဆဝါးမိသည္။

စကားေျပာ ေဆြးေႏြးေျဖရွာတတ္ ျခင္း ယဥ္ေက်းမႈ
စာေရးသူတို႔ ႀကီးျပင္းခဲ့ေသာ သင္ၾကားေရးတြင္ ဆရာမွ တပည့္သို႔ တိုက္႐ိုက္သင္ၾကားျခင္း (passive learning ) တစ္နည္း အားျဖင့္ ဥညန-တေပ တစ္လမ္းသြား သင္နည္းျဖစ္၏။ ျပန္လည္ေဆြးေႏြးျခင္းမပါ…အက်ိဳး အေၾကာင္းကို တင္ျပၫွိႏႈိင္းရေသာ သင္ခန္းစာမ်ားအားနည္းခဲ့တာ သိျပဳ မိသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ေဝဖန္ယဥ္ေက်းမႈႏွင့္ တစ္စိမ္းျပင္ျပင္ ရွိခဲ့ၾကကာ ေဝဖန္သူက ေကာင္းစြာ ေဝဖန္ျခင္းျဖစ္ဖို႔ အေလ့ မရွိသလို..ေဝဖန္ခံရသူကလည္း ခံႏိုင္ ရည္တို႔  အဆင္သင့္ မျဖစ္ခဲ့ေပ။ ထို႔ အတြက္ေၾကာင့္ စာေရးသူတို႔ အားလုံးတို႔ သည္ပညာျဖင့္ အနာဂတ္ကိုတင္ကူး ကာ( Dialogue Culture ) စကားေျပာ ေဆြးေႏြးအေျဖရွာတတ္ျခင္း ယဥ္ေက်းမႈ ကို ေလ့က်င့္ယူသြားရမည္ ျဖစ္သည္။

နိဂုံး
တခ်ိဳ႕အနည္းစုေသာ ကိုယ္စား လွယ္မ်ားႏွင့္ အနည္းငယ္မၽွေသာ လူထု ၏ ေဖ့စ္ဘြတ္ေပၚက မွတ္ခ်က္
စကားမ်ားမွ ေဒါသ၊ ေမာဟမ်ား ေၾကာင့္ ပဋိပကၡမ်ားျဖစ္မွာ စိုးသည္။  ” ပညာရွိသတိျဖစ္ခဲ ျဖစ္မွာပူပန္မိ၍သာ ေရးရျခင္း ျဖစ္သည္။ ကိုယ္စားလွယ္ အမ်ားစု လူထုအမ်ားစုသည္ ႏိုင္ငံ၏ ဒီမိုကေရစီ အေ႐ြ႕မွာ လက္တြဲညီခဲ့ၾကသူ မ်ားလည္းျဖစ္ခဲ့… ျဖစ္ေနဆဲလည္းျဖစ္ သည္။ ထပ္ၿပီးလည္း လက္တြဲ မျပဳတ္ဖို႔ ႀကိဳးပမ္းၾကရေပမည္။

 
အမ်ိဳးသား ျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရး၊ ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရး တိုင္းျပည္ဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္ေရးတို႔အတြက္ အားသြန္ခြန္ စိုက္ေဆာင္႐ြက္ေနၾကေသာ ယခုကဲ့သို႔ အခ်ိန္အခါတြင္ ႏိုင္ငံသားတိုင္း(လူထု၊ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ား) သည္ ေဖ့စ္ဘြတ္ေပၚတြင္ အထင္မွားျခင္း ပဋိပကၡျဖစ္ျခင္းဆိုေသာ ေမာဟအေမွာင္ တိမ္သလႅာတို႔ကို ေမတၱာႏွင့္ ယွဥ္တြဲေသာ ပညာစကားမ်ားျဖင့္ မွတ္ခ်က္ျပဳကာ ၿဖိဳခြင္းႏိုင္ပါေစေၾကာင္း။