ျပာသိုလဦး ႏွစ္သစ္ကူး

0
1028

ျမန္မာႏိုင္ငံသား တိုင္းရင္းသားမ်ားထဲတြင္ ျပာသိုလတြင္ ႏွစ္သစ္ကူးသည့္ လူမ်ိဳးတစ္စု ရွိေနသည္။ သူတို႔သည္ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ားျဖစ္ၿပီး ႏွစ္စဥ္ ျပာသိုလဆန္း (၁)ရက္တြင္ ႏွစ္သစ္ကူးၾကေလသည္။
ကရင္တြင္ ျပကၡဒိန္သီးသန္႔ရွိၿပီး ႏွစ္သစ္ကူး သည့္ေန႔သည္ ျမန္မာျပကၡဒိန္မွ ျပာလိုလဆန္း ၁ ရက္ ႏွင့္ တိုက္ဆိုင္ေနသည္။ သို႔ေၾကာင့္ ထိုျပာသိုလဆန္း ၁ ရက္ကို ကရင္ႏွစ္သစ္ကူးေန႔အျဖင့္ သတ္မွတ္ေပး ရန္ ျမန္မာျပည္ကို အဂၤလိပ္တို႔ အုပ္စိုးစဥ္ကတည္းက အဂၤလိပ္အစိုးရထံ ေတာင္းဆိုခဲ့ၿပီးေနာက္ ယခုထိ က်င္းပလာၾကေၾကာင္း ထားဝယ္ သျဗဳေခ်ာင္းရြာမွ ကရင္အမ်ိဳးသား ေစာကဲဒိုက ေျပာျပသည္။
ထိုေန႔တြင္ ျမန္မာျပည္အ၀ွမ္းမွ ကရင္လူမ်ိဳးမ်ားက ႏွစ္သစ္ကူးပဲြေတာ္ကို ကိုယ့္နည္းကိုယ့္ဟန္ျဖင့္ ဆင္ႏဲႊၾကသည္။

တနသၤာရီတိုင္းအတြင္းရွိ ကရင္လူမ်ိဴးတို႔ သည္လည္း ႏွစ္သစ္ကူးပဲြေတာ္ကို ႏွစ္တိုင္းဆင္ႏဲြ တတ္ၾကသည္။ တခ်ိဳ႕ေဒသမ်ားတြင္ ကရင္ရြာမ်ား စုေပါင္းကာ ဆင္ႏဲြၾကပါသည္။
ယခုႏွစ္ ျပာသိုလဆန္း ၁ ရက္(ဇန္န၀ါရီ ၆ ရက္) တြင္ က်ေရာက္သည့္ ကရင္ႏွစ္ ၂၇၅၈ ခုႏွစ္ ႏွစ္သစ္ ကူးပဲြေတာ္ကိုလည္း အခ်ိဳ႕ရြာမ်ား စုေဝးဆင္ႏဲႊၾကပါ သည္။
ထားဝယ္ ခေမာင္းသြယ္ေဒသ၊ ေျမးခံေဘာ္ တိုက္နယ္အုပ္စုမွ ကရင္ရြာ ၁၀ ရြာသည္လည္း သူတို႔ ၏ ကရင္ႏွစ္သစ္ကူးပဲြေတာ္ကို သျဗဳေခ်ာင္းရြာတြင္ ၁၀ ရြာ စုေပါင္း ဆင္ႏဲႊခဲ့ၾကသည္။
နံနက္ေစာေစာ ႏွင္းေတာထဲ သျဗဳေခ်ာင္း ရြာေဘာလံုးကြင္းတြင္ ရပ္နီးရပ္ေဝး ကရင္အားလံုး စုေ၀းၾက၊ ကရင္အလံေတာ္ကို အေလးျပဳၾက ၊ မီးရွဴးမီးပန္းမ်ား ပစ္ေဖာက္ကာ သူတို႔၏ႏွစ္သစ္ကို ႀကိဳဆိုၾကသည္။
ႏွစ္သစ္ကူးပဲြေတာ္ ျဖစ္ေျမာက္ေရးေကာ္မတီ၀င္ မ်ားက ေဘာ္လံုးကြင္းေဘး ႏွစ္သစ္ကူးစင္ျမင့္ထက္တြင္ ေနရာယူကာ ကရင္လူမ်ိဳး၏ ေနာက္ခံသမိုင္း ေၾကာင္းမ်ား ေျပာၾကားၾကသည္။ တနသၤာရီတိုင္း ေဒသႀကီး အစိုးရအဖဲြ႔၀င္ ကရင္တိုင္းရင္းသားေရးရာ ၀န္ႀကီးေစာလုကာ၏ ႏွစ္သစ္ကူးသဝဏ္လႊာႏွင့္ အျခား အဖဲြ႔အစည္းအသီးသီးမွ ေပးပို႔ေသာ ႏွစ္သစ္ကူး သ၀ဏ္လႊာမ်ား ဖတ္ၾကားၾကသည္။
စင္ေအာက္က ပရိသတ္မ်ားက ပ်ိဳပ်ိဳအိုအို ကေလး ပုစုခ႐ုေလးမ်ားကအစ သူတို႔၏ ကရင္အမ်ိဳးသား ၀တ္စံုကို ၀တ္ဆင္ထားၾကသည္။
ကရင္အမ်ိဳးသားအစည္းရံုး(KNU)ရဲေဘာ္မ်ား ကလည္း ေဘးနားမွ လံုၿခံဳေရးယူေပးရင္း ႏွစ္သစ္ကူးပဲြ ဆင္ႏဲႊၾကသည္။
စင္ေအာက္မွ ပရိသတ္မ်ား မပ်င္းရိရေလေအာင္ သမိုင္းေၾကာင္းႏွင့္ သဝဏ္လႊာ ဖတ္ၾကားျခင္း အစီအစဥ္ မ်ား၏ ၾကားတြင္ ကရင္လူငယ္ေမာင္မယ္မ်ားက ကရင္ေတးသီခ်င္းျဖင့္ ေဖ်ာ္ေျဖတင္ဆက္ၾကပါသည္။

ထိုေဖ်ာ္ေျဖတင္ဆက္မႈက ဇန္န၀ါရီ ၅ ရက္ေန႔ ညကတည္း ရွိေနသည္။ ညဘက္တြင္ ကရင္ေဒသခံ တီး၀ိုင္းက တီးခတ္ၿပီး ကရင္အမ်ိဳးသားအမ်ိဳးသမီးတို႔က သီဆိုၾကသည္။
ခေမာင္းသြယ္ေဒသ ကရင္ႏွစ္သစ္ကူးပဲြေတာ္ ကို ဇန္န၀ါရီလစကတည္းက က်င္းပေနၿပီး ပဲြေတာ္ ေပ်ာ္ပဲြရႊင္ပဲြအျဖစ္ ၁၀ ရြာ ဖိတ္ေခၚေဘာလံုး၊ ေဘာလီေဘာ၊ ျခင္းလံုးၿပိဳင္ပဲြမ်ား၊ ကရင္နပန္းပဲြ၊ လြန္ဆဲြပဲြ၊ စေကာရြက္ေျပးၿပိဳင္ပဲြ၊ ႏွစ္ေယာက္တဲြေျခပူး ေျပးၿပိဳင္ပဲြ စသည့္ ေပ်ာ္ပဲြရႊင္ပဲြမ်ား ေတာက္ေလွ်ာက္ က်င္းပခဲ့သည္။ ေဘာလံုးၿပိဳင္းပဲြကိုမူ ႏို၀င္ဘာလ ကတည္းက ရြာအသင္းမ်ား ပတ္လည္ကန္ခဲ့ၿပီး ဇန္န၀ါရီ ၅ ရက္တြင္ ဗိုလ္လုပဲြ က်င္းပခဲ့ၾကသည္။
ဇန္န၀ါရီ ၅ ရက္ေန႔ ညတြင္ ထားဝယ္ၿမိဳ႕ေပၚ ေန ကရင္လူမ်ိဳးမ်ားႏွင့္ ရပ္ေ၀း ကရင္တို႔က သျဗဳေခ်ာင္း ရြာတြင္ လာအိပ္ၾကသည္။ ကရင္စတိတ္႐ႈိးကို အားေပးၾကသည္။ ေဘာလံုးကြင္းကို ၀ိုင္းပတ္ ေဆာက္ထားေသာ ႏွစ္သစ္ကူးပဲြခင္းထဲ ပတ္ၾက သည္။ ေခတ္အဆက္ဆက္က ကရင္အမ်ိဳးသား ေခါင္းေဆာင္မ်ား၏ ပံုမ်ား၊ ကရင္အသံုးအေဆာင္ ပစ္ၥည္းမ်ားကို ျပသထားေသာ ကရင္သမိုင္းျပခန္းထဲ ဝင္ၾကည့္ၾကသည္။
ႏွစ္သစ္ကူးပဲြခင္းတြင္ မုန္႔ဆိုင္မ်ား၊ အေပ်ာ္တမ္းမဲႏိႈက္သည့္ဆိုင္မ်ားမွအစ ထားဝယ္ၿမိဳ႕ေပၚမွ အလယ္အလတ္ စတိုးဆိုင္မွ်ရွိေသာ အထည္ဆိုင္ႀကီးမ်ားအထိ ရွိေနသည္။ အေပါဆံုးမွာ စားေသာက္ဆိုင္ ငယ္ေလးမ်ား ျဖစ္သည္။
စားေသာက္ဆိုင္ဆို၍ အရက္၊ ဘီယာေရာင္း သည္ မထင္ပါႏွင့္။ လံုးဝ မေရာင္းပါ။ တိတ္တိတ္ ပုန္းေရာင္းသည့္ လက္ၡဏာမ်ိဳးပင္ မေတြ႔ရပါ။
ခေမာင္းသြယ္ကရင္ႏွစ္သစ္ကူး၏ အရက္ မေရာင္းသည့္(ခိုးေရာင္းေနခဲ့သည့္တိုင္ လြယ္လြယ္ မရႏိုင္သည့္)အခ်က္မွာ ျမန္မာျပည္တြင္ ဆင္ႏႊဲၾက သည့္ ျမန္မာႏွစ္သစ္ကူး၊ တ႐ုတ္ႏွစ္သစ္ကူး၊ အဂၤလိပ္ ႏွစ္သစ္ကူးမ်ားထက္ ထူးျခားခ်က္ႀကီးတစ္ခု ျဖစ္ေန သည္။
ယင္းအခ်က္ကို သိေနသည့္ ထားဝယ္ၿမိဳ႕မွ လာေရာက္ဆင္ႏဲႊသူအခ်ိဳ႕က အရက္ႀကိဳ၀ယ္လာကာ မိမိတို႔တည္းခိုသည့္ အိမ္ၿခံေနာက္ေဖးဘက္တြင္ တိတ္တိတ္ကေလး ခိုးေသာက္ၾကသည္။ ယမန္ႏွစ္ ကဆိုလွ်င္ ႏွစ္သစ္ကူးပဲြသို႔ ယင္းသို႔ အရက္သယ္လာ ခြင့္မျပဳဟု ဆိုသည္။
သျဗဳေခ်ာင္းရြာထိပ္ KNU ဂိတ္မွ စစ္ေဆးကာ ပါလာသည့္အရက္၊ ဘီယာ အကုန္သိမ္းခဲ့သည္ ဆို၏။ ယခုႏွစ္တြင္ ထိုသို႔ မစစ္ေဆးေတာ့ဘဲ ေျဖေလ်ာ့ေပး ထားသည္ဆို၏။
အရက္ သယ္လာခြင့္ ေျဖေလ်ာ့ေပးထားသည္ ဆို၍ ပဲြခင္းထဲ ေသာက္ခြင့္မရွိ။ ပဲြခင္းထဲေသာက္ဖို႔ ေနေနသာသာ မူးေနလွ်င္ ပဲြခင္းစတိတ္႐ိႈးတြင္ သြားကဲခြင့္မရွိ။
ပဲြခင္းဝင္ေပါက္တြင္ ၈ ေပါက္ရွိေသာ ေျခထိတ္ႀကီးတစ္ခု လူျမင္သာေအာင္ ခ်ထားကာ ပဲြခင္း၀တြင္ KNU ရဲေဘာ္တို႔ ေန႔ေန႔ညည ေစာင့္ေနၾကသည္။
သို႔ေၾကာင့္ ခေမာင္းသြယ္ေဒသ ကရင္ႏွစ္သစ္ကူး တြင္ မူး႐ူးေနသူ မေတြ႔ခဲ့ရပါ။
နံနက္ေစာေစာ က်င္းပသည့္ ႏွစ္သစ္ကူးအခန္း အနား ၿပီးဆံုးေသာအခါ ကရင္လူငယ္ေမာင္မယ္တို႔က ကရင္ဒံုးျဖင့္ ေဖ်ာ္ေျဖၾကသည္။ ေဖ်ာ္ေျဖမႈၿပီးခ်ိန္တြင္ ယခုႏွစ္ ၁၀ တန္းေအာင္ ေက်ာင္းသားမ်ားကို ႏွစ္ သစ္ကူးစင္ျမင့္ေပၚ ဖိတ္ေခၚကာ ဆုလက္ေဆာင္မ်ား ေပးၾကသည္။
ဆုေပးေနစဥ္ႏွင့္ ဆုေပးၿပီးခ်ိန္တြင္ ဧည့္သည္ တို႔က ရြာအေရွ႕ဘက္ ဥယ်ာဥ္လမ္းၾကားေလးတစ္ခုထဲ ပုရြက္ဆိတ္တန္းႀကီးပမာ တန္းကာသြား ေန ၾကသည္။ လူတန္းႀကီးသြားေနသည့္ ေနရာအဆံုး(ေဘာလံုးကြင္းမွ ဖာလံု တစ္၀က္ခန္႔)တြင္ ေခ်ာင္းေလးတစ္ခုရွိၿပီး ေခ်ာင္းတစ္ဖက္တြင္ ထမင္းစားေနသည့္ လူအုပ္ႀကီး ရွိေနသည္။
လာသမွ်ဧည့္သည္အေပါင္းကို စတုဒီသာ ေကၽြးေနျခင္း ျဖစ္သည္။
လူအုပ္ႀကီးက ထိုင္ခံု၊ စားပဲြ တဲြလ်က္ ၀ါးလံုးခံုတန္းရွည္ႀကီး ၂ တန္းတြင္ က်ိတ္က်ိတ္တိုး စားေသာက္ေနၾကသည္။ ထိုခံုတြင္ ၀င္ထိုင္သူက ထမင္းထည့္ေပးသူ ထံမွ ထမင္းပန္းကန္ယူကာ ဝင္ထိုင္ရ သည္။
စားပဲြရွည္ေပၚတြင္ ငရုပ္စိမ္းစပ္စပ္ ျဖင့္ ခ်က္ထားေသာ ဝက္သားကရင္ခ်က္၊ အိမ္ၾကက္ကရင္ခ်က္၊ ၀က္ေျခေတာက္ ခ်ည္ဟင္း၊ ကရင္င႐ုပ္ေထာင္းႏွင့္ တို႔စရာ ဥယ်ာဥ္ထြက္ အရြက္မ်ားကို ခြက္ေမာက္ ခြက္လွ်ံ ထည့္ေပးထားသည္။ ဟင္းခြက္ လပ္လွ်င္ ခ်က္ျခင္း လာထည့္ေပးသည္။ ထမင္းလိုလွ်င္ ထေတာင္းႏိုင္သည္။
မစားခင္ေရာ စားေသာက္ၿပီးပါ ေခ်ာင္းတြင္ လက္ေဆးႏိုင္သည္။ လက္ေဆး ၿပီးလွ်င္ ၀ါးလံုးတန္းမ်ားတြင္ ႀကိဳးျဖင့္ ခ်ည္တဲြထားေသာ လက္ကိုင္ပု၀ါေလးမ်ား တြင္ သုတ္ႏိုင္သည္။
ၿပီးလွ်င္ အေငြ႔တေထာင္းေထာင္း ထေနေသာ ေရေႏြးအိုးႀကီးထဲမွ ေရေႏြးကို ခြက္ကေလးမ်ားျဖင့္ ငွဲ႔ေသာက္ႏိုင္ပါ သည္။
စားေသာက္ၿပီးခ်ိန္တြင္ ႏႈတ္ဆက္ စကားဆိုကာ ကိုယ့္ရြာကို ျပန္ၾကရန္ ဖုန္အလိမ္းလိမ္း ကပ္ေနေသာ ကား၊ ဆိုင္ကယ္မ်ားေပၚ တက္ၾကမည္။
သျဗဳေခ်ာင္းရြာတြင္ က်င္းပသည့္ ခေမာင္းသြယ္ေဒသ၏ ယခုႏွစ္ကရင္ႏွစ္ သစ္ကူးပဲြသည္ ထိုဇန္န၀ါရီ ၆ ရက္ေန႔ည စတိတ္႐ိႈးပဲြၿပီးလွ်င္ အဆံုးသတ္မည္ ျဖစ္ပါသည္။
ေနာင္ႏွစ္ ျပာသိုလဆန္း ၁ ရက္ (ဒီဇင္ဘာလ ၂၆)ရက္တြင္ က်ေရာက္မည့္ ကရင္ႏွစ္ ၂၇၅၉ ခုႏွစ္ ႏွစ္သစ္ကူးပဲြေတာ္ ကိုလည္း ခေမာင္းသြယ္ေဒသ ေျမးခံေဘာ္ တိုက္နယ္အုပ္စု၏ ေနာက္တစ္ရြာေျပာင္းကာ က်င္းပၾကပါလိမ့္ဦးမည္။ ။

 

မင္းခန္႔