ဩဘာသံနည္းလာေသာ မီးပုံပ်ံမ်ား

0
1555

ဗုဒၶဘုရားရွင္ ဝါတြင္းကာလ ကာလအတြင္း မယ္ေတာ္နတ္သားအား အဘိဓမၼာတရားေတာ္ ေဟာၾကားၿပီး ဝါကၽြတ္၍ လူ႕ျပည္ျပန္ႂကြစဥ္ နတ္ သိၾကားမ်ားက၊ အတီးအမႈတ္မ်ား၊ ပန္း၊ ဆီမီးမ်ား ရတနာ တန္ေဆာင္းတန္းမ်ား ျဖင့္ ပူေဇာ္ၾကသည္။ လူမ်ားကလည္း မိမိတို႔ တတ္ႏိုင္ရာ ဆီမီးတို႔ျဖင့္ ပူေဇာ္ ၾကၿပီး သီတင္းကၽြတ္ မီးထြန္းပြဲေတာ္မ်ား ေပၚေပါက္လာသည္။
ဘုရားအား သူတကာထက္ ဦးစြာ ဆီမီးျဖင့္ ပူေဇာ္လိုသူမ်ားက မီးပုံးပ်ံမ်ား လႊတ္တင္ၾကကာ ပူေဇာ္ၾကသည္ဟု ေလာင္းလုံးၿမိဳ႕နယ္မွ ေက်ာင္းထိုင္ ဆရာေတာ္တစ္ပါးက မိန္႔ဆိုပါသည္။ ယခုအခ်ိန္တြင္ သီတင္းကၽြတ္ႏွင့္ မီးပုံးပ်ံ လႊတ္ျခင္းက ဒြန္တြဲေနေလၿပီ။

ယခင္က မီးပုံးပ်ံမ်ားကို ပိတ္စျဖင့္ သာ ခ်ဳပ္လုပ္ၾကသည္ကို ယခုအခ်ိန္တြင္ သိမီသူ အေတာ္ပင္ နည္းလာၿပီျဖစ္သည္။ ပိတ္စမီးပုံးပ်ံ ႀကီးအား ႐ြာသားမ်ား ဝိုင္း ဝန္းခ်ဳပ္လုပ္ၾကရာတြင္ စက္ခ်ဳပ္ဆရာ မ်ားအျပင္ လူအင္အား မ်ားစြာသုံးကာ ခ်ဳပ္လုပ္ၾကရၿပီး လႊတ္တင္ၾကရာတြင္ လည္း လူမ်ားစြာ ဝိုင္းဝန္းၾကရေၾကာင္း ေကာ့ေသာင္း ၿမိဳ႕နယ္၊ ဘန္းကခၽြန္႐ြာ သား ကိုမင္းမင္းဦးက ေျပာသည္။
“သီတင္းမကၽြတ္ခင္ႀကိဳျပင္ထား ရတာ၊ ပိတ္စက ပိုပင္ပန္းတယ္၊ လူအား လည္းလိုတယ္၊ တစ္လုံးတက္ဖို႔က ေတာ္ေတာ္ လုပ္ရတယ္၊ လႊတ္တဲ့ေန႔ဆို ႐ြာက လူေတြ ဝိုင္းအုံၿပီး စုလႊတ္ၾကေတာ့ ေပ်ာ္စရာေပါ့”ဟု ကိုမင္းမင္းဦးက ေျပာသည္။
ေနာက္ပိုင္းတြင္ ဆီစိမ္စကၠဴျဖင့္ ေရာင္စုံမီးပုံးမ်ား ဝိုင္းစုၿပီး စပ္ၾကသည္။

ဆီစိမ္စကၠဴ မတတ္ႏိုင္သူတို႔က ထိုင္းသတင္းစာစကၠဴျဖင့္ စပ္ၾကသည္။ ျမန္မာသတင္းစာမ်ားက ပါး၊ ေပ်ာ့သျဖင့္ မီးပုံးစပ္ရာ တြင္အဆင္မေျပေသာေၾကာင့္ ထိုင္းသတင္းစာေဟာင္းမ်ားကို ပိႆာ ခ်ိန္ျဖင့္ ဝယ္စပ္ၾကသည္။ သီတင္းကၽြတ္ ရန္ တစ္လခန္႔လို ကတည္းက စုလုပ္ ၾကၿပီး အဓိက ဝိုင္းစုစပ္သည့္ေနရာက ေနရာ က်ယ္ေျပာသည့္ ႐ြာဘုန္းႀကီး ေက်ာင္း ဇရပ္မ်ားေပၚတြင္ ျဖစ္သည္။
စကၠဴမီးပုံးပ်ံကို ပုံစံအမ်ိဳးမ်ိဳး ေဖာ္ ၾကသည္။ ဒြန္၊ ပန္းကန္ျပားပ်ံ၊ လူ၊ ငွက္၊ ဆင္စသျဖင့္။ ထိုအ႐ုပ္မ်ား လုပ္ရာတြင္ အခ်ိဳးအစား ခ်တတ္သူကို ဆရာတင္ကာ က်န္သူမ်ားက ထိုသူ ခိုင္းသမၽွ ဝိုင္းလုပ္ၾကသည္။ အဓိက လုပ္ၾကသည္က လုပ္ရလြယ္သည့္ သေဘၤာသီးမီးပုံးပ်ံ လုပ္ၾကသည္။
မီးပုံးပ်ံႀကီးလၽွင္ ႀကီးသလို ဆီးစာ မီးကြင္းမ်ား ေဖာက္ၾကရသည္။ အနည္း ဆုံး တစ္ကြင္းမွ ၃ ကြင္း၊ ၅ ကြင္းအထိ ေဖာက္ၾကသည္။
မီးပုံးပ်ံကို အဓိက စုလုပ္ၾကသူမ်ား က လူ ႀကီးအခ်ိဳ႕ႏွင့္ ကာလသားမ်ားျဖစ္ ၿပီး ေက်ာင္းသားေလးမ်ားက ေက်ာင္း ပိတ္ရက္တြင္ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းဝင္း အတြင္းစု လုပ္ကိုင္ၾကသည္။

“(တစ္ခ်ိန္က)ဒီအခ်ိန္ဆို ကာလ သားတခ်ိဳ႕နဲ႔ လူႀကီးေတြက ဘုန္းႀကီး ေက်ာင္းေတြမွာ မီးပုံး(ပုံစံ)ခ်ိဳးတာတို႔ ဆီစိမ္စကၠဴ ေကာ္ကပ္တာတို႔ တ႐ုန္း ႐ုန္းနဲ႔ လုပ္ေနၾကၿပီေပါ့”ဟု ၿမိတ္ၿမိဳ႕ နယ္၊ ပ၀႐ြာသား အသက္ ၅၅ ႏွစ္ရွိ ဦးလႈိင္တင္က ေျပာသည္။
ဆရာေတာ္ကလည္း မီးပုံးပ်ံ စပ္သူ မ်ားကို ထမင္း(ဆြမ္းက်န္)၊ မုန္႔မ်ား ေကၽြးတတ္ရာ ေပ်ာ္ေပ်ာ္စုစား စုလုပ္ ၾကျခင္း ျဖစ္သည္။
မီးပုံးဆီစာကိုလည္း ႀကိဳလုပ္ၾကရ သည္။ ဝါးစိမ္းေတာက္ကို က်ည္ ေတာက္သဖြယ္ အေနေတာ္ျဖတ္ကာ စိပ္ ရသည္။ သကၤန္းစုတ္ကို ႀကိဳးက်စ္ကာ စိပ္ထား ေသာ ဝါးေတာက္တြင္ လၽွိဳလၽွိဳ ၿပီး ပတ္ရသည္။
ၿပီးမွ အထဲသို႔ ဖေယာင္းမ်ား ေထာင္းသိပ္ၾကရသည္။ ထိုဆီစာတိုင္ မ်ားကို ေရနံေခ်းႏွင့္ ေရနံေရာေဖ်ာ္ထား သည့္ စည္ပိုင္းႀကီးထဲ ထည့္ စိမ္ထားရ သည္။ မီးထိုးရန္ ဆီစာမီးတုတ္မ်ား လည္း ႀကိဳလုပ္ထားရပါသည္။ လႊတ္ သည့္ေနရာမွာလည္း အဓိကအားျဖင့္ ဘုန္းေတာ္ႀကီး ေက်ာင္းဝင္းတြင္ ျဖစ္ၿပီး သီတင္းကၽြတ္လဆန္း ၁၄ ရက္ည၊ လျပည့္ည၊ လျပည့္ေက်ာ္ ၁ ရက္ ညတို႔တြင္ အဓိကလႊတ္ၾကသည္။
လႊတ္ရာတြင္လည္း သူတစ္စ ငါ တစ္အား ဝိုင္းစုလႊတ္ၾကသည္။ မႈိင္းထိုး ေနစဥ္ ႐ြာသားမ်ားက လက္ခုပ္စည္းခ်က္ တီးကာ လႊတ္ေနသည့္ မီးပုံး တက္ပါေစ ေၾကာင္း ဝိုင္းေအာ္ ဆုေတာင္း ၾကသည္။ ဝိုင္းေအာ္ရာတြင္ မီးပုံးပ်ံ ပုံသ႑ာန္ ကိုလိုက္၍ ဂုဏ္ယူေဖာ္ၾကဴး ေပ်ာ္ျမဴးစြာ ေအာ္ဟစ္ၾကျခင္း ျဖစ္သည္။

“ဆင္မီးပုံးႀကီး တက္ပါေစ
ေဝေဟးေဟး ေဝေဟေဟ..”
“ငါးကြင္းမီးပုံးႀကီး တက္ပါေစ
ေဝေဟးေဟး ေဝေဟေဟ..”စသ ျဖင့္ လက္ခုပ္တီးကာ အားေပးၾကသည္။
တစ္ခ်ိဳ႕႐ြာမွ ကာလသားမ်ားက သံ ခ်ပ္ထိုးကာ ကၾက ခုန္ၾကသည္။

မီးပုံးႀကီး တက္သြားလၽွင္ ဝမ္းသာ အားရ လက္ခုတ္လက္ဝါး တီးၾကၿပီး မီးပုံးႀကီးအား မျမင္ရေတာ့လၽွင္ မီးပုံး လုပ္သူမ်ားက လြမ္းတသသ ျဖစ္ၾကရ ေသာ္လည္း ၾကည္ႏူးမႈက ပိုကဲ ေလ သည္။ နံနက္တြင္ နီးစပ္ရာ႐ြာမ်ားအား ညက မိမိတို႔႐ြာက မီးပုံးႀကီး မည္မၽွႀကီး၊ မည္မၽွလွကာ တိမ္ဖုံးသြားသည္အထိ တက္သြားေၾကာင္း အခ်င္းခ်င္း အျပန္ အလွန္ ဂုဏ္ယူႂကြားဝါ တတ္ၾကသည္။
ထိုစဥ္က ေကာင္းကင္ေပၚ မီးပုံး တက္လာလၽွင္ မည္သည့္႐ြာက တက္လာ သည္၊ မည္မၽွထိ တက္သည္ကို အတတ္ နီးပါး ေျပာႏိုင္ၾကသည္။ မည္သည့္႐ြာ တြင္ မည္သည့္မီးပုံးကို မည္သည့္ေန႔တြင္ လႊတ္မည္ကိုလည္း သိေနၾကသည္။ သီတင္းကၽြတ္ကာလတြင္ ေန႔ဘက္တြင္ လည္း မီးပုံးပ်ံ လႊတ္တတ္ရာ က်လုၿပီ ထင္ရေသာ မီးပုံးပ်ံမ်ားအား ေမာ့ေမာ့ ၾကည့္ကာ ဝိုင္းေျပးလိုက္ၾက ရသည္က လည္း ရင္ခုန္စိတ္လႈပ္ရွားဖြယ္ ျဖစ္ သည္။
တစ္ခ်ိဳ႕မီးပုံးပ်ံမ်ားတြင္ ေငြႏွင့္ မုန္႔၊ အဝတ္အထည္အခ်ိဳ႕ကို ခ်ိတ္တြဲလႊတ္တင္ တတ္ၾကရာ ယင္းသို႔ အတြဲပါသည့္ မီးပုံး ပ်ံမ်ိဳး က်လာသည္ကို ျမင္ရပါက ကေလးမ်ားသာမက လူႀကီးမ်ားပါ အူယားဖားယား ေျပးလိုက္တတ္ၾကသည္။

မီးပုံးရလၽွင္ ဝိုင္းစု ျပန္လႊတ္မည္ျဖစ္ ေသာ္လည္း သူ႕တြင္ရသည္၊ ငါတြင္ရ သည္ဟု နာမည္ အတြင္ခံခ်င္ေသာေၾကာင့္ သူဦးငါအရင္ ဝိုင္းလိုက္ၾကျခင္းျဖစ္ၿပီး မီးပုံးရသူသည္ ထိုေန႔အတြက္ ႐ြာ၏ သူရဲေကာင္းသဖြယ္ နာမည္ေက်ာ္သြား ပါသည္။
“မွတ္မွတ္ရရ လူငယ္အခ်င္းခ်င္း ရန္ေတာင္ျဖစ္ဖူးတယ္ မီးပုံးလုရင္း၊ ၿပီး ေတာ့လည္း ျပန္ေခၚေျပာၾကနဲ႔၊ လုၾက ရန္ျဖစ္ၾက ေဝစုခြဲၾကနဲ႔ တကယ္ေပ်ာ္စရာ ေကာင္းၿပီး အမွတ္တရျဖစ္ေစတယ္” ဟု ဘန္းကခၽြန္႐ြာသား ကိုမင္းမင္းဦးက ေျပာသည္။
တခ်ိဳ႕ မီးပုံးပ်ံမ်ားက က်ေတာ့မ လိုလိုျဖစ္ေနေသာ္လည္း ေလသင့္ကာ မိမိတို႔ မလိုက္ႏိုင္ေတာ့ေသာ ေနရာသို႔ လြင့္ေမ်ာသြားပါက မီးပုံးလိုက္သူတို႔ တက္တေခါက္ေခါက္ျဖင့္ တပ္ဆုတ္ ျပန္ ခဲ့ၾကရသည္သာ။

ကၽြတ္ကၽြတ္အိပ္ျဖင့္ မီးပုံးပ်ံခ်ဳပ္ သည့္ အေလ့အထမ်ား စေပၚလာစဥ္တြင္ လည္း ဝိုင္းစု ခ်ဳပ္လုပ္ၾကဆဲ၊ ဝိုင္းစု လႊတ္ၾကဆဲ ျဖစ္သည္။
“ေက်ာင္းသားတစ္ေယာက္ကို တစ္ ေယာက္ ငါးမူး တစ္မတ္ထည့္ၿပီး ပိုက္ ဆံဝိုင္းစုၿပီး မီးပုံလုပ္ၾကတာေပါ့။ ဝိုင္းစု ၿပီး မီးပုံးပ်ံစပ္ၿပီး လႊတ္တာကေတာ့ စုစုစည္းစည္းလည္း ရွိတယ္။ ေက်ာင္းက ျပန္လာရင္ (မီးပုံးစပ္ပစၥည္းေတြ)တစ္ ေယာက္တစ္မ်ိဳးစီ ယူၿပီးလာတဲ့ သူက လာေပါ့” ဟု ေလာင္းလုံးၿမိဳ႕နယ္ ကေျမာ ေက်း႐ြာသား ဦးေက်ာ္ဝင္းက ေျပာသည္။

ေနာက္ပိုင္းတြင္ ဆိုင္တြင္ ဝယ္ကာ အဆင္သင့္ လႊတ္ႏိုင္သည့္ ပလပ္စတစ္။ကၽြတ္ကၽြတ္အိပ္ခ်ဳပ္မီးပုံးပ်ံမ်ား ေပၚလာ ေသာအခါ ဝိုင္းစုလုပ္သည့္အေလ့အထ နည္းပါးလာေတာ့သည္။ မီးပုံးပ်ံလႊတ္ရာ တြင္လည္း လူမ်ားစြာမလိုေတာ့သျဖင့္ သူငယ္ခ်င္းတစ္စု၊ အိမ္နီးခ်င္းတစ္စု၊ မိသားစုတစ္စု စုလႊတ္သည့္ အေလ့အထ မ်ား တစ္ႏွစ္ထက္တစ္ႏွစ္ တြင္က်ယ္ လာပါေတာ့သည္။
မီးပုံးမ်ားက ေသးငယ္လာကာ တီ ထြင္ဆန္းသင့္ေသာ မီးပုံးပ်ံမ်ား ႐ြာမ်ား တြင္ စုလုပ္ၾကသည့္ အေလ့အထ မရွိသ ေလာက္ ျဖစ္လာသည္။
ထို႔အတူ
“လူမီးပုံးႀကီး တက္ပါေစ
ေဝေဟးေဟး ေဝေဟေဟ..”
“သုံးကြင္းမီးပုံးႀကီး တက္ပါေစ
ေဝေဟးေဟး ေဝေဟေဟ..”
စသည့္ က်ယ္ေလာင္ေသာ ဩဘာ သံမ်ား တစစ ခန္းေျခာက္လာေတာ့သည္။

စုေပါင္းလႊတ္တဲ့ အေလ့အထေတြ သိပ္မရွိေတာ့ဘူး၊ ကိုယ့္ဘာသာ အိမ္မွာ ဝယ္လႊတ္ၾကတာမ်ားတယ္၊ စုေပါင္း လုပ္တာကေတာ့ ပိုစည္းလုံးေစတာေပါ့}} ဟု ေအာင္သုခရပ္ကြက္မွ ဦးမြန္ႀကီးက ေျပာသည္။
ဦးမြန္ႀကီး ေျပာသကဲ့သို႔ပင္ ယခု ေနာက္ပိုင္း သီတင္းကၽြတ္ကာလမ်ားတြင္ မီပုံးပ်ံ ဝိုင္းစုလုပ္၊ ဝိုင္းစုလႊတ္သည့္ စုစည္းအား ထုတ္မႈ လကၡဏာမ်ား မေတြ႕ ၾကရေတာ့ေပ။
တစ္ခ်ိန္က သီတင္းကၽြတ္ ကာလ အတြင္း မီးပုံးစပ္ရင္း ကာလသားမ်ား၏ အခ်င္းခ်င္း ေနာက္ေျပာင္ က်ီ စယ္သံ မ်ားျဖင့္ စည္ေဝေနခဲ့ဖူးေသာ ဘုန္းႀကီး ေက်ာင္း ဇရပ္မ်ားသည္လည္း ယခု အခ်ိန္တြင္ ဆြံ႕အ တိတ္ဆိတ္ ေျခာက္ ကပ္လို႔ ေနပါေတာ့သည္။

၈ ႏွစ္သားအ႐ြယ္ကတည္းက ေက်ာင္းသားအခ်င္းခ်င္း စုေပါင္းမီးပုံး ပ်ံ စပ္လာသည့္ ေလာင္းလုံးၿမိဳ႕နယ္ ကေျမာေက်း႐ြာမွ အသက္ ၆၂ ႏွစ္ ဦးေက်ာ္ဝင္းကလည္း ယခုအခါ သူတို႔ ေခတ္ကကဲ့သို႔ ေက်ာင္းသားေလးမ်ား စုေဝးေလမလားေစာင့္ၾကည့္ရင္း အသက္ ပိုပိုႀကီးလာၿပီ။
“အခုေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ အရင္ ကလို ေက်ာင္းသားေတြ မီးပုံးစပ္ၿပီး လႊတ္ၾကတာ မေတြ႕ရေတာ့ဘူး။ သူ႕ ေခတ္နဲ႔သူေပါ့ေလ”ဟု ၎က ဖြင့္ဟ ေလသည္။