မုတၱီးၿမိဳ႕ေဟာင္းမွ သမိုင္းရတနာမ်ား

0
517

ထားဝယ္တက္ႂကြလူငယ္အဖြဲ႕က ကိုေဝၿဖိဳး ဖုန္းဆက္လာပါတယ္။ အခ်ိန္ အတိအက်ဆိုရင္ေတာ့ ေမလ ၂၀ ရက္ ညေနပိုင္း၊ ၂၀၁၈ ခုႏွစ္ေပါ့။ မုတၱီးၿမိဳ႕ ေဟာင္းမွာ ေျမတူးရင္း အုတ္ခြက္ဘုရား ေတြေတြ႕လို႔ သြားေနေၾကာင္း၊ လိုက္ခဲ့ ေစခ်င္ေၾကာင္း ေျပာပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္ ကလည္း မိသားစုနဲ႔အတူ ခရီးသြားရင္း ျဖစ္ေနတယ္။ ႐ုတ္တရက္လိုက္လို႔မရ ျဖစ္ေနတယ္။ ဒါနဲ႔ပဲ သက္ဆိုင္ရာတိုင္း ေဒသႀကီးအစိုးရနဲ႔ လႊတ္ေတာ္က တာဝန္ ရွိသူေတြကို ဖုန္းနဲ႔ဆက္ၿပီး အေၾကာင္း ၾကားကာ အကူအညီေတာင္းခဲ့ရတယ္။

ေနာက္ေန႔ မနက္(၇)နာရီေလာက္ မွာေတာ့ ကိုေဝၿဖိဳးေခၚၿပီး မုတၱီးဘက္ ထြက္ခဲ့လိုက္တယ္။ လက္ဖက္ရည္ဆိုင္ ဝင္ထိုင္ရင္း ႐ြာကလူငယ္ေတြ ေရာက္ လာတယ္။ ဒါနဲ႔ အုတ္ခြက္ဘုရားေတြ ထြက္တဲ့ေနရာကို သြားခဲ့တယ္။ ေဒသ အေခၚ မုတၱီးေက်း႐ြာ အေနာက္ပိုင္းေတာ ျပန္ရပ္လို႔ ေျပာတယ္။ အေနာက္ဘက္ ၿမိဳ႕႐ိုးနဲ႔ကပ္ၿပီး ရွိေနတဲ့ေနရာျဖစ္ပါ တယ္။ ဥယ်ာဥ္ၿခံျဖစ္ၿပီး အေဆာက္အ အုံေဆာက္ဖို႔ ေျမၫွိတာလို႔ ေျပာပါတယ္။ ေျမကုန္းကို ဘူဒိုဇာနဲ႔ထိုးလိုက္လို႔ အုတ္ ခ်ပ္ေတြလည္း ျပန္႔က်ဲေနပါတယ္။အုတ္ ခြက္ဘုရားေတြထြက္တဲ့ေနရာကို ေလ့ လာၿပီး လက္ခံသိမ္းဆည္းထားတဲ့ ရွင္ မုတၱီးတိုက္ေက်ာင္းဘက္ ထြက္လာခဲ့ တယ္။ ဆရာေတာ္ကေတာ့ လြန္ခဲ့တဲ့ (၁၀)ႏွစ္ေက်ာ္ကတည္းက ရင္းႏွီးတဲ့ ဆရာေတာ္တစ္ပါး ျဖစ္ပါတယ္။ ဆရာ ေတာ္ကိုဦးခ်ၿပီး သာေၾကာင္းမာေၾကာင္း ေလၽွာက္တယ္။ ဆရာေတာ္ရဲ႕ ခြင့္ျပဳခ်က္ အရ သိမ္းထားတဲ့ အုတ္ခြက္ဘုရားေတြကို ေလ့လာရင္း မွတ္တမ္းဓာတ္ပုံ႐ိုက္ခဲ့ တယ္။

အုတ္ခြက္ဘုရားက အေကာင္းေရာ၊ တစ္ဝက္ေကာ၊ အပိုင္းအစေတြေကာ ၅၀ ေလာက္ ရွိပါတယ္။ အခ်ိဳ႕လည္း ဟို ေရာက္ဒီေရာက္ ေရာက္သြားတယ္လို႔ ၾကားရတယ္။ ဆရာေတာ္ကေတာ့ ရ သေလာက္ေတာ့ သိမ္းထားတယ္လို႔ မိန္႔ ပါတယ္။ အခုထြက္လာတဲ့ အုတ္ခြက္ ဘုရားေတြကို ေလ့လာမိသေလာက္ အ ဓိက ပုံစံတူ၊ အ႐ြယ္တူ၊ လက္ရာတူတာ ၂ မ်ိဳးေတြ႕ပါတယ္။

အလြယ္ေျပာရရင္ အႀကီးနဲ႔အေသး ၂ မ်ိဳး ရွိပါတယ္။ အႀကီးကေတာ့ အလ်ား ၇လက္မနဲ႔အနံ ၅လက္မခြဲေလာက္ ရွိပါတယ္။ အုတ္ခြက္ရဲ႕ အလယ္မွာ ပလႅင္၊တံကဲပါတဲ့ ဗုဒၶ႐ုပ္ပြားေတာ္တစ္ဆူ ရွိတယ္။ ဒီ႐ုပ္ပြားေတာ္ေအာက္မွာ ဗုဒၶ ႐ုပ္ပြါးေတာ္ အေသး ၅ ဆူ ရွိပါတယ္။ ဘယ္နဲ႔ညာမွာ ဗုဒၶ႐ုပ္ပြားေတာ္အေသး၂ ဆူ စီရံထားပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ ေစတီ ငယ္ေလးေတြ ၃ ဆူစီလည္း ရန္ထားပါ ေသးတယ္။ အလယ္က ဗုဒၶ႐ုပ္ပြါးေတာ္ အႀကီးရဲ႕အထက္မွာ ေစတီ ၁ ဆူ ရွိေနပါ တယ္။ ဒီအုတ္ခြက္ဘုရားဟာ ႏွစ္ထပ္ပုံစံ မ်ိဳး ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီအုတ္ခြက္ဘုရားအေၾကာင္းကို လိုက္ရွာၾကည့္ေတာ့ ၁၉၆၁ခုႏွစ္ထုတ္ ဆရာႀကီးဦးျမေရးတဲ့ ေရွးေဟာင္းအုတ္ ခြက္႐ုပ္ပြားေတာ္ ဆင္းတုေတာ္မ်ား (ပထမတြဲ)မွာ ေတြ႕ရပါတယ္။ ဆရာႀကီး ဦးျမစာအုပ္ရွိ အုတ္ခြက္အမွတ္၁၁ႏွင့္ အမွတ္ ၆၈ ရွိ အေနာ္ရထာမင္းႀကီးရဲ႕ အုတ္ခြက္လို႔ ေဖာ္ျပထားတဲ့ အုတ္ခြက္ ေတြနဲ႔ ပုံစံတူနီးပါးေတြ႕ရပါတယ္။
အုတ္ခြက္အမွတ္(၁၁)မွာေတာ့ ေဘးအနားမပါဘဲ ဗိႏၶဳလို႔ေခၚတဲ့ စက္ ေလးေတြနဲ႔ အနားသတ္ထားပါတယ္။ အုတ္ခြက္ အမွတ္ ၆၈ မွာေတာ့ အနား ၁ ထပ္ပါပါတယ္။ မုတၱီးမွာေတာ့ အနား ၂ ထပ္ ျဖစ္ပါတယ္။ အုတ္ခြက္အမွတ္ ၆၈ ရဲ႕ ေနာက္ေက်ာဘက္မွာ စာပါ တယ္လို႔ ေတြ႕ရပါတယ္။ မုတၱီးမွာ အခု ေတြ႕တဲ့ အုတ္ခြက္ေတြရဲ႕ ေနာက္ဘက္ မွာေတာ့ စာမေတြ႕ရပါ။ ေသခ်ာျပန္စစ္ဖို႔ လိုပါမယ္။

ပုံစံတူတိုက္ဆိုင္စစ္ေဆးခ်က္အရ အခုမုတၱီးမွာေတြ႕ရတဲ့ အုတ္ခြက္အႀကီး ဟာ ဆရာႀကီးဦးျမသတ္မွတ္ခ်က္အရ အေနာ္ရထာမင္းႀကီးရဲ႕ အုတ္ခြက္ေတြနဲ႔ ပုံစံတူေတြ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီ အုတ္ခြက္ေတြကို အေနာ္ရထာေခတ္လို႔ ယာယီသတ္မွတ္ႏိုင္ပါမယ္။ အေနာ္ရ ထာမင္းႀကီးက ေအဒီ ( ၁၀၄၄-၁၀၇၇)လို႔ အမ်ားစုက သတ္မွတ္ၾကတဲ့အတြက္ ဒီအုတ္ခြက္ဘုရားေတြဟာ ႏွစ္ေပါင္း တစ္ေထာင္ေလာက္ ရွိပါတယ္။
ဒုတိယအမ်ိဳးအစားျဖစ္တဲ့ အုတ္ ခြက္ဘုရားအေသးေတြကေတာ့ အရွည္ ၄ လက္ခြဲ အနံေအာင္ေျခမွာ (၃)လက္မရွိပါတယ္။ ပလႅင္၊ တံကဲနဲ႔ ဗုဒၶ႐ုပ္ ပြားေတာ္တစ္ဆူကို အလယ္မွာ ေတြ႕ရပါ တယ္။ ေဘးဘက္ဘယ္ညာမွာ ေစတီငယ္ ေလး ၃ ဆူ စီရံထားပါတယ္။ အလယ္က ဗုဒၶ႐ုပ္ပြားေတာ္ရဲ႕ အထက္မွာေတာ့ ထီး တစ္စင္းရွိၿပီး ထီးရဲ႕ေဘးဘယ္ညာမွာ ခ႐ုသင္းလို႔ ထင္ရတဲ့အရာ ၁ ခုစီ ရွိပါ တယ္။

ဆရာႀကီးဦးျမရဲ႕စာအုပ္ပါ အုတ္ ခြက္အမွတ္ ၇၃ – သာစည္ၿမိဳ႕နယ္ ဆံၿမိတ္ရွည္႐ြာမွရရွိေသာ အုတ္ခြက္၊ အုတ္ ခြက္အမွတ္ ၇၉ – ထားဝယ္ၿမိဳ႕ ဦးေက်ာ္မင္းထံမွ ေတြ႕ရွိရေသာ အုတ္ခြက္ ဆင္းတုေတာ္လို႔ ေဖာ္ျပထားသည္၊ တို႔ ႏွင့္ တူပါတယ္။ အုတ္ခြက္အမွတ္ ၇၉ရဲ႕ ေနာက္ေက်ာမွာ စာပါပါတယ္။ အုတ္ခြက္ အမွတ္ ၇၃ ကိုေတာ့ ပုဂံေခတ္အုတ္ခြက္ လို႔ ယာယီသတ္မွတ္ႏိုင္ၿပီး အုတ္ခြက္ အမွတ္ ၇၉ ကိုေတာ့ အေနာ္ရထာ-က်န္ စစ္သားမင္းတို႔ေခတ္ေလာက္က အေန အထားျဖစ္တယ္လို႔ ေဖာ္ျပထားပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ အခုေတြ႕ရတဲ့ အုတ္ခြက္ဘုရား အေသးမ်ိဳးေတြကိုေတာ့ ယာယီသက္ တမ္းတြက္ရရင္ ႏွစ္ေပါင္း ၉၀၀နဲ႔၁၀၀၀ ၾကားရွိမွာျဖစ္ပါတယ္။

မုတၱီးေက်း႐ြာမွာ အုတ္ခြက္ဘုရား ေတြကို ဟိုမွာဒီမွာဆိုသလို ေတြ႕ရတတ္ ပါတယ္။ ၿမိဳ႕ေဟာင္းေတြ၊ ေနရာေဟာင္း ေတြၾကားမွာ မုတၱီး႐ြာမွာ အုတ္ခြက္ဘုရား အမ်ားဆုံး ေတြ႕ရရပါတယ္။ အထင္ရွား ဆုံးမွတ္တမ္းတစ္ခုကေတာ့ အဂၤလိပ္ ေခတ္ ၁၉၂၄ခု မွာ အုတ္ခြက္ဘုရား ၃၀၀ ေလာက္ ေတြ႕ရွိခဲ့တာပါ။ ဒီအုတ္ ခြက္ ၃၀၀ ေလာက္ထဲက ၈ ခုကို အဲဒီ တုန္းက မႏၲေလးေရွးေဟာင္းကမၸည္း ေက်ာက္စာ ဌာနကို ပို႔ခဲ့ပါတယ္။
အဲဒီပို႔လိုက္တဲ့ အုတ္ခြက္ဘုရား ၈ခုထဲက ၃ ခုရယ္၊ ဆရာႀကီးထားဝယ္ ေက်ာ္မင္းဆီက အုတ္ခြက္ဘုရား၁ဆူ ရယ္ စုစုေပါင္းအုတ္ခြက္ ၄ ခုရဲ႕ ေနာက္ ေက်ာမွာ မြန္လိုေရးသားထားတဲ့ စာေတြ ေတြ႕ရတယ္လို႔ ေတြ႕ရပါတယ္။ ဒီစာေတြ ကို ဘာသာျပန္တဲ့အခါ ထားဝယ္ၿမိဳ႕ကို အုပ္ထိန္းရေသာ သဗၺင္အနႏၲေဇယ်ဘိ ၾကာန္၊ ကလန္ေပြာင္၊ သံဗ်င္ယိခီဆိုၿပီး ေတြ႕ရပါတယ္။ ယေန႔ ထားဝယ္ကို မြန္ လို ဒဝါယ္လို႔ သမိုင္းမွတ္တမ္းမ်ားအရ ေဒသတြင္းအေစာဆုံး ျဖစ္ပါတယ္။ မြန္ လိုေရးထားလို႔ မြန္ေတြပါလို႔ေျပာရင္ေတာ့ က်န္စစ္သားမင္းႀကီးကို Dျဗ စစ္ရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ မုတၱီးမွာေတြ႕တဲ့ အုတ္ခြက္ဘုရားေတြဟာ ထားဝယ္ေဒသ အတြက္ အလြန္အေရးႀကီးသလို ျမန္မာ့ သမိုင္းအတြက္ အေရးပါလွပါတယ္။

မုတၱီးၿမိဳ႕ေဟာင္းသမိုင္းကိုေလ့လာ တဲ့ အခါ ထားဝယ္သမိုင္းမွတ္တမ္းေတြထဲ မွာေဖာ္ျပထားတာ အလြန္နည္းပါတယ္။ လာေရာက္ေလ့လာတဲ့ ႏိုင္ငံျခားပညာရွင္ ေတြ၊ ေဒသတြင္းပညာရွင္ေတြကလည္း စိတ္ဝင္စားမႈ အလြန္နည္းပါတယ္။ စိတ္ မေကာင္းစရာပါ။ ထားဝယ္သမိုင္းေတြ အရ မုတၱီးၿမိဳ႕ေဟာင္းကို အင္း၀က ဘုရင္ မင္းေခါင္ရဲ႕သား မင္းတရားအေၾကာင္း ေလာက္ပဲ ေျပာပါတယ္။ ေနာက္က်န္းမာ ေရးေကာင္းသြားတဲ့အခါ ေစာပညာနဲ႔ လိုက္သြားတယ္လို႔ ေျပာတာေတြ႕ရပါ တယ္။ ဒီေလာက္ပါပဲ။
ဒီလိုသမိုင္းမွတ္တမ္းေတြမွာ ေဖာ္ျပ ထားတာ အလြန္နည္းရတဲ့အေၾကာင္းအ ရင္း ၂ ခု ရွိႏိုင္ပါတယ္။
(၁) ဒီၿမိဳ႕အေၾကာင္း မသိတာပါ။ ေရွးသိပ္က်လြန္းလို႔ မသိတာျဖစ္ႏိုင္သလို စစ္ေၾကာင့္၊ သဘာ၀ေဘးေၾကာင့္၊ ရန္ သူ(၅)ပါးေၾကာင့္ မွတ္တမ္းေတြ ပ်က္စီး သြားတာလည္း ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။

(၂)က ရန္သူၿမိဳ႕၊ ဒါမွမဟုတ္ ေျပာ ဆိုဖို႔ တားျမစ္ခံထားရတဲ့ ၿမိဳ႕ျဖစ္လို႔ပါ။
ေလယာဥ္နဲ႔႐ိုက္တဲ့ ေကာင္းကင္ ဓာတ္ပုံအရ အင္မတန္စိတ္ဝင္စားဖို႔ ေကာင္းတဲ့ ၿမိဳ႕႐ိုးသဏၭာန္ေတြကို ေတြ႕ ရပါတယ္။ ၿမိဳ႕႐ိုးက ၂ ခုျဖစ္ေနလို႔ ၿမိဳ႕ ေဟာင္း(၁)နဲ႔(၂)ဆိုၿပီး လုပ္လိုက္တယ္။ ဒီလိုလုပ္လိုက္တဲ့အတြက္ မုတၱီးဟာ သိမ္ ငယ္သြားတယ္။ မုတၱီးတစ္ခုတည္းလို ျဖစ္သြားတယ္။ ေ႐ႊဂူေတာင္ကို ပတ္ တည္ထားတဲ့ ၿမိဳ႕႐ိုးေတြကို ေစာ္၀႐ြာ ဘက္ရွိေနေတာ့ ႏွစ္ျခမ္းခြဲထားသလို ျဖစ္သြားတယ္။ တကယ္လို႔ ဒီၿမိဳ႕႐ိုး၂ ခုကိုသာ တစ္ခုတည္းအျဖစ္ေပါင္းၿပီး ၾကည့္ရင္ မုတၱီးၿမိဳ႕ေဟာင္းဟာ တနသၤာ ရီတိုင္းေဒသႀကီးအတြင္းမွာရွိတဲ့ ၿမိဳ႕႐ိုးရွိ တဲ့ၿမိဳ႕ေဟာင္းေတြထဲမွာ အႀကီးဆုံးျဖစ္ ပါတယ္။ ေကာင္းကင္ဓာတ္ပုံထဲမွာ မုတၱီးၿမိဳ႕ရဲ႕အေနာက္ဘက္ၿမိဳ႕႐ိုးကို မေတြ႕ ရေပမယ့္ ေျမျပင္မွာ ရွိေနပါတယ္။

ၿပီးေတာ့ အခု မုတၱီး႐ြာဘက္မွာရွိတဲ့ မုတၱီးၿမိဳ႕ေဟာင္းဆိုရင္ ၿမိဳ႕႐ိုး ၃ ထပ္ အနည္းဆုံးရွိတယ္။ အေရွ႕ဘက္ျခမ္း နပ္စာရီေတာင္၊ ေ႐ႊဟသၤာေတာရေအာက္ ေျချခမ္းမွာဆိုရင္ ၄ ထပ္အနည္းဆုံးရွိ တယ္။ ၿပီးေတာ့ ေတာင္ေျခနဲ႔ကပ္ၿပီး အတြင္းမွာ အဝိုင္းသဏၭာန္ၿမိဳ႕႐ိုး ရွိေနေသး တယ္။ ၂၀၀၄ခုႏွစ္မွာ ၿမိဳ႕႐ိုးေတြ ကြင္း ဆင္းၿပီး ေျမျပင္မွာရွိတဲ့အတိုင္း ေျမပုံ ျပန္ထုတ္ဖို႔ ႀကိဳးစားခဲ့ေပမယ့္ လက္ ေလ်ာ့ခဲ့ရတယ္။ ေတာထူတာကတစ္မ်ိဳး၊ ၿမိဳ႕႐ိုးေတြမ်ားတာကတစ္ဖုံ၊ အခ်ိန္နည္း တာရယ္၊ ေငြမရွိတာရယ္၊ လူမအားတာ ေတြေၾကာင့္ လက္ေလၽွာ႔ခဲ့ရတယ္။

မုတၱီးၿမိဳ႕ေဟာင္းမွာ အမ်ားဆုံးေတြ႕ ရတာက အုတ္ခြက္ဘုရားေတြပါ။ ဒီ အုတ္ခြက္ေတြက ပုဂံေခတ္လို႔ အမ်ားစု သတ္မွတ္ထားပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ ဂဝံ ေက်ာက္ေတြပါ။ အဓိကလက္ရာတစ္ ခုျဖစ္တဲ့ ေဂ်ာဘုရား ( လဲေဂ်ာေတာဘု ရား)ဆိုရင္ ေရွးမူေပ်ာက္ခဲ့ပါၿပီ။ ထား ဝယ္ေဒသအတြင္း အထူးျခားဆုံး ဟိႏၵဴ ယဥ္ေက်းမႈကိုျပပါဆိုရင္ မုတၱီးေက်း႐ြာ အဝင္၀က လွံေထာက္က ေက်ာက္႐ုပ္တု ကိုျပရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ ေ႐ႊေတာင္စားဘုရားႀကီးျပတိုက္ထဲက ဟိႏၵဴ႐ုပ္တုေတြကလည္း မုတၱီးကလို႔ဆို ပါတယ္။ ထားဝယ္သမိုင္းေတြရဲ႕ ေဖာ္ျပ ခ်က္အရ အင္း၀မင္းေခါင္ရဲ႕သားျဖစ္သူ မင္းတရားက တည္တယ္ဆိုတဲ့အဆိုကို ျပင္ဆင္ခ်င္ပါတယ္။ အထက္မွာ ေဖာ္ျပ ခဲ့တဲ့ အုတ္ခြက္ဘုရားေတြရဲ႕ သမိုင္းသက္ ေသအရ မုတၱီးၿမိဳ႕ေဟာင္းဟာ ပုဂံေခတ္ ထားဝယ္ၿမိဳ႕ေဟာင္းတစ္ခုသာ ျဖစ္တယ္ လို႔ ဆိုခ်င္ပါတယ္။ ၿပီးေတာ့ ၿမိဳ႕ေဟာင္း ရာ(၂)ခုကို မခြဲျခားဘဲ မုတၱီးၿမိဳ႕ေဟာင္း (၁)ခုတည္းအျဖစ္ ျပန္လည္ျပင္ဆင္ၿပီး ေဖာ္ထုတ္ေစခ်င္ပါတယ္။

မုတၱီးၿမိဳ႕ေဟာင္းကို တူးေဖာ္ေလ့လာ ျခင္း မလုပ္ရေသးပါ။ အသစ္သစ္ေသာ ေတြ႕ရွိေနရတဲ့ အေထာက္အထားမ်ား ေၾကာင့္ အျမန္ဆုံးတူးေဖာ္မႈ လုပ္သင့္ပါ ၿပီ။ မုတၱီး႐ြာမွ ရဟန္းသံဃာလူထုမွလည္း ထိန္းသိမ္းေရးလုပ္ငန္းမ်ား ေဆာင္႐ြက္ ခ်င္ေနပါတယ္။ ေမလ ၂၀ ရက္က အုတ္ ခြက္ဘုရားမ်ားေတြ႕ရွိရာမွာ အေလးထား ေဆာင္႐ြက္ေပးေသာ တိုင္းေဒသႀကီး အစိုးရ၊ လႊတ္ေတာ္ႏွင့္ ေဒသခံဆရာေတာ္ မ်ား၊ ျပည္သူမ်ားကို ေက်းဇူးတင္မိပါ တယ္။