ထားဝယ္လူမ်ိဳး စာရင္း ေပ်ာက္သြားၿပီလား

0
882

ေမးသူေတြက ေမးလာၿပီ။ ေျဖသူ ေတြကိုပဲ ရွာေနမိတယ္။
ထားဝယ္က ေလးတန္း (စတုတၳ တန္း) ေက်ာင္းသူေလး တစ္ေယာက္ ကေတာ့ ေမးလာၿပီ။ ထာဝယ္ေတြ ဘယ္ေရာက္ေနလဲတဲ့။
သူက ေက်ာင္းသင္ခန္းစာက တနသၤာရီတိုင္းအေၾကာင္းမွာ ထားဝယ္ အေၾကာင္း မပါလို႔ ေမးလာတာပါ။ တနသၤာရီတိုင္းမွာ ဗမာ၊ ကရင္၊ ဆလုံ ေတြပါတယ္လို႔ သင္ခန္းစာမွာ ေဖာ္ျပ ထားေပမဲ့ လူအမ်ားစုေနတဲ့ ထားဝယ္ အေၾကာင္း ဘာလို႔ မပါတာလဲ ေမးခြန္း ထုတ္ထားပါတယ္။

ဆိုေတာ့ ထားဝယ္ေတြ ဘယ္နားလဲ ရွာၾကည့္မိတယ္။ တကယ္က အစိုးရနဲ႔ လ၀ကလိုမ်ိဳး ဌာနေတြက ဒီေမးခြန္းကို ေျဖရမွာ ျဖစ္ေပမဲ့ ကိုယ္ကေတာ့ သိတဲ့ အတိုင္း ထားဝယ္အေရးဆို မ်က္လုံး ျပဴးလာေတာ့ ရွာၾကည့္မိတာပါ။
ကံေကာင္းခ်င္ေတာ့ ၿဗိတိသၽွအစိုး ရလက္ထက္က ေကာက္ခဲ့တဲ့ ၁၉၀၁ ခု ႏွစ္ သန္းေခါင္စာရင္း အစီအရင္ခံစာ တစ္ခု အရင္ကတည္းက လက္ထဲေရာက္ ေနတာရွိတယ္။

အစီရင္ခံစာ အမည္ကCensus of India, 1901. Burma ပါ။ အဲဒီ တုန္းက ဗမာျပည္က အိႏၵိယရဲ႕ ျပည္နယ္ တစ္ခုအေနနဲ႔သာရွိခဲ့တဲ့အတြက္ “အိႏၵိယႏိုင္ငံ၏ သန္းေခါင္စာရင္း၊ ၁၉၀၁ ခုႏွစ္၊ ဗမာျပည္”လို႔ အမည္ေပး ခဲ့တာ ျဖစ္ပုံရပါတယ္။
အဂၤလိပ္ဘာသာနဲ႔ စာမ်က္ႏွာ ၅၀၀ ေက်ာ္ေလာက္ရွိတဲ့ အဲဒီ အစီရင္ခံစာမွာ လူဦးေရ ပ်ံ႕ႏွံေနထိုင္မႈ၊ လူေတြ ေ႐ႊ႕ ေျပာင္းေနထိုင္လာပုံ၊ ဘာသာေရး ကိုး ကြယ္မႈ ပုံစံေတြ၊ အသက္အ႐ြယ္ က်ားမ စာရင္းေတြ၊ ပညာေရး၊ ေျပာၾကဆိုၾက သုံးႏႈန္းၾကတဲ့ ဘာသာစကားေတြ၊ ဇာတ္အနိမ့္အျမင့္ လူမ်ိဳး၊ လူမ်ိဳးစု စာရင္းေတြ၊ အလုပ္အကိုင္ေတြ အားလုံး ပါပါတယ္။

ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ဘုရင္ေတြ လက္ ထက္မွာ သန္းေခါင္စာရင္း ေကာက္ဖူးတဲ့ ႏွစ္ေတြ ရွိပါတယ္။
ၿဗိတိသၽွအစိုးရလက္ထက္ ပထမ ဆုံးေကာက္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ကေတာ့ ၁၈၉၁ ခုႏွစ္မွာပါ။ အဲဒါၿပီးေနာက္ပိုင္း ၁၀ ႏွစ္တစ္ႀကိမ္ ေကာက္ခဲ့ပါတယ္။
ထားဝယ္လူမ်ိဳး ၉၄၈ ဦး ရွိတယ္လို႔ ၁၉၀၁ သန္းေခါင္စာရင္းအရ ၿဗိတိသၽွ အစိုးရကထုတ္တဲ့ အစီရင္ခံ စာမွာ ေဖာ္ျပထားပါတယ္။ (အစီရင္ခံစာ စာ – ၁၁၅) သန္းေခါင္စာရင္းဆိုေတာ့ လူေတြကို သက္ဆိုင္ရာ ေမးခြန္းေတြ ေမးတယ္။ အဲဒီမွာေမးတာကို ေျဖတဲ့ အတိုင္း ထည့္သြင္းထားပါတယ္။
ထားဝယ္ခ႐ိုင္က လူအမ်ားစုက ဗ မာဆိုၿပီး ျပန္ေျဖၾကတာ မ်ားတယ္လို႔ အဲဒီသန္းေခါင္စာရင္းမွာ ေဖာ္ျပထား တယ္။

ထားဝယ္လူမ်ိဳးဦးေရ တစ္ေထာင္ ေတာင္ မျပည့္တဲ့အေျခအေနမွာ ၁၉၀၁ သန္းေခါင္စာရင္းအရ ရခိုင္ ဦးေရ ၄၀၅၁၄၃ (ေလးသိန္းေက်ာ္) ရွိတယ္လို႔ ေဖာ္ျပထားပါတယ္။ ထားဝယ္အႏြယ္လို႔ ေျပာၾကတဲ့ အင္းသား လူမ်ိဳးဦးေရေတာင္မွ ၅၀၄၇၈ ဦး (ငါးေသာင္းေက်ာ္) ရွိပါ တယ္။ အဲဒီအစီရင္ခံမွာ ကိုယ္တိုင္ၿဗိ တိသၽွပညာရွင္ေတြက အင္းသားကို ထားဝယ္က ဆင္းသက္လာတယ္ဆိုၿပီး ေရးသားထားပါတယ္။

အဲဒီ အစီရင္ခံစာမွာ စိတ္ဝင္စားဖို႔ ေကာင္းတာတစ္ခုက တိုင္းရင္းသားဘာ သာစကားေတြအေၾကာင္းကိုပါ က်ယ္ က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ ထည့္ေရးထားပါတယ္။
ထားဝယ္ကို ဗမာစကားရဲ႕ ေဒသိ ယစကား တစ္ခုအျဖစ္ ေျပာၾကတာရွိပါ တယ္။ ဒါေပမဲ့ အဲဒီသန္းေခါင္စာရင္း အစီရင္ခံစာမွာေတာ့ အဲလို မဟုတ္ပါဘူး။ သီးျခားစကားတစ္ခုဆိုတာမ်ိဳး ေရးသား ထားပါတယ္။

အစီရင္ခံစာမွာ အဲဒီေခတ္က အ ေနာက္တိုင္း ပါေမာကၡတစ္ဦးကို ကိုး ကားေျပာဆိုထားပါတယ္။
Professor Forchhammer ဆိုသူရဲ႕ေျပာစကားကို အစီရင္ခံစာမွာ ထည့္သြင္းေဖာ္ျပထားတာ ေတြ႕ရပါ တယ္။
“ထားဝယ္ (Tavoy လို႔ အဂၤလိပ္ လိုနဲ႔ သုံးပါတယ္)ကို ဗမာရဲ႕ေဒသိယ စကားတစ္ခုအျဖစ္ ေျပာဖို႔ ခက္ပါတယ္။ ဗမာစကားမွာ က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ေတြ႕ရ တဲ့ ေရွးေဟာင္း ဓေလ့သုံး (Idiom) စကားေတြနဲ႔ ကြဲပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ အခ်ိဳ႕ ေနရာမွာေတာ့ မသုံးသေလာက္ ေပ်ာက္ သြားပါၿပီ”လို႔ အဲဒီပါေမာကၡကဆိုပါ တယ္။
သူက ျမန္မာလို “ဆိတ္”ကို ထားဝယ္ လို “ဘဲ့”လို႔ေခၚတယ္ဆိုတာမ်ိဳးေတြ ကြဲ တာရွိတယ္ဆိုတာကအစ အစီရင္ခံစာ ထဲမွာ ေထာက္ျပထားပါတယ္။
ထားပါ။ အဲဒါကေတာ့ အလ်ဥ္း သင့္လို႔ ထားဝယ္စကား အေၾကာင္း ဝင္ေလ ရွည္တာပါ။

ၿပီးခဲ့တဲ့ ႏွစ္တစ္ရာေက်ာ္ ၁၉၀၁ ခုႏွစ္ သန္းေခါင္စာရင္းမွာေတာ့က ထား ဝယ္လူမ်ိဳး အေရအတြက္ ၉၄၈ ဦးလို႔ ေျပာတယ္။
ဒါနဲ႔ ေနာက္ထပ္ေကာက္တဲ့ သန္း ေခါင္စာရင္းေတြမွာေကာ ဘယ္လို ရွိပါ သလဲ။
ေနာက္ထပ္ ႏွစ္ေပါင္း ၅၀ တိတိ အၾကာ ၁၉၅၁ ခုႏွစ္မွာ ေကာက္တဲ့ သန္း ေခါင္စာရင္းအရေတာ့ ထားဝယ္လူမ်ိဳး ၁၅၉၁၇၄ ဦးရွိတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။ အဲဒီ ကိန္းကဏန္းကိုေတာ့ အစိုးရကထုတ္တဲ့ ျမန္မာ့ စြယ္စုံက်မ္းမွာ ေဖာ္ျပထားတာပါ။

၁၉၅၁ သန္းေခါင္စာရင္းအစီရင္ခံ စာတစ္ခုလုံးေတာ့ ရွာမေတြ႕လို႔ အက်ယ္ မေရးလိုက္ႏိုင္ပါဘူး။
ဆိုေတာ့ ၁၉၅၁ စာရင္းမွာ ထား ဝယ္လူမ်ိဳး တစ္သိန္းခြဲေက်ာ္ ရွိတယ္လို႔ ဆိုႏိုင္ပါတယ္။ ၁၉၀၁ ခုႏွစ္ထက္ စာရင္ အမ်ားႀကီးမ်ားလာတယ္လို႔ ဆိုႏိုင္တယ္။
ျဖစ္ႏိုင္တာက အဲဒီႏွစ္ (လြတ္လပ္ ေရးရၿပီး သုံးႏွစ္ပါလီမန္အစိုးရလက္ ထက္မွာ) ထားဝယ္ေတြပိုၿပီး ႏိုင္ငံေရး အရ ႏိုးၾကားလာတယ္၊ ဒါေၾကာင့္ ကိုယ့္ ကိုယ္ကို ထားဝယ္လို႔ ခံယူသူေတြမ်ား လာတယ္လို႔ ေျပာႏိုင္တဲ့ အေနအထားပါ။

ေနာက္ထပ္ ၁၉၇၃ ခုႏွစ္မွာ ေကာက္ခဲ့တဲ့ သန္းေခါင္စာရင္း အစီရင္ခံ စာနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး သုံးသပ္ခ်က္စာတမ္း အက်ဥ္းခ်ဳပ္တစ္ခုေတာ့ ရွာေတြ႕ပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ အဲဒီမွာ သန္းေခါင္စာရင္းသုံး သပ္ခ်က္စာတမ္းမို႔လို႔လားေတာ့ မသိ ဘူး။ လူမ်ိဳးတစ္ရာ့တစ္ပါးအေၾကာင္း က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ေရးထားတာမ်ိဳး မရွိ ပါဘူး။
အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စု ဟာဝိုင္အီ အေျခစိုက္East-West Center က ထုတ္ေဝတဲ့ အဲဒီစာတမ္းမွာ ဗမာ၊ ရွမ္း၊ ကရင္၊ ရခိုင္ လူမ်ိဳး အေရအတြက္ေတြကိုပဲ သီးျခားေဖာ္ျပ ထားၿပီးေတာ့ အျခား လူမ်ိဳးစုေတြကို ေရာၿပီးသာေဖာ္ျပထား ပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္ သီးျခား ထားဝယ္လူမ်ိဳး ဦးေရအေရအတြက္ မသိရပါ။

ေနာက္ ၁၀ ႏွစ္အၾကာ ေကာက္တဲ့ ၁၉၈၃ သန္းေခါင္စာရင္းအေၾကာင္းလည္း ရွာလို႔ မေတြ႕ပါ။ သက္ဆိုင္ရာ အစိုးရ ေမာ္ကြန္းတိုက္ေတြမွာေတာ့ ရွိႏိုင္ပါ တယ္။ စိတ္ဝင္စားသူမ်ား ထပ္ရွာႏိုင္ ၾကပါတယ္။
၁၉၈၃ ခုႏွစ္မွာ သန္းေခါင္စာရင္း ေကာက္ၿပီးတဲ့ေနာက္ ႏွစ္သုံးဆယ္ ေလာက္ မေကာက္ေတာ့ဘဲ ၂၀၁၄ မွာမွ ျပန္ေကာက္ပါတယ္။
ဒါကေတာ့ လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ေပါင္း တစ္ရာေက်ာ္ကေန ေခတ္အဆက္ဆက္ ထားဝယ္လူမ်ိဳး လူဦးေရအေၾကာင္းပါ။
ယေန႔ ေခတ္မွာေကာ။

ထားဝယ္လူမ်ိဳးဦးေရ ဘယ္ေလာက္ ရွိတယ္ ထင္ပါသလဲ။
၂၀၁၄ ခုႏွစ္မွာ ေကာက္ခဲ့တဲ့ သန္းေခါင္စာရင္းမွာပါတဲ့ လူမ်ိဳး စာရင္းကို အစိုးရက တရားဝင္ မထုတ္ျပန္ေသးေတာ့ ထားဝယ္ဦးေရ ဘယ္ေလာက္ရွိလဲဆိုတာ မသိရပါဘူး။
ဒါေပမဲ့ လက္ရွိအေထြေထြအုပ္ခ်ဳပ္ ေရးဦးစီးဌာနက တရားဝင္ထုတ္ျပန္ထား တဲ့ ေဒသဆိုင္ရာ အခ်က္အလက္မ်ားဆိုတဲ့ စာအုပ္ေတြ ရွိပါတယ္။ အဲဒီမွာ ေဒသသ မိုင္း၊ ပထဝီအေနအထား၊ ရာသီဥတုနဲ႔ သဘာ၀ပတ္ဝန္းက်င္၊ လူဦးေရဆိုင္ရာ အခ်က္အလက္၊ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးဆိုင္ရာ အခ်က္အလက္၊ စီးပြားေရးဆိုင္ရာ အ ခ်က္အလက္ စတာေတြ ပါပါတယ္။

လူဦးေရဆိုင္ရာ အခ်က္အလက္ ဆိုတဲ့အခန္းမွာ ေနထိုင္သည့္တိုင္းရင္း သားလူမ်ိဳးစုမ်ားဆိုတဲ့ အခန္းပါပါတယ။္
အဲဒီအခန္းမွာ သက္ဆိုင္ရာၿမိဳ႕နယ္ အလိုက္ ဘယ္လိုတိုင္းရင္းသား လူမ်ိဳးစု ေတြ လူဦးေရ ဘယ္ေလာက္ရွိတယ္ဆိုတာ ေဖာ္ျပထားပါတယ္။
ကခ်င္၊ ကယား၊ ကရင္၊ ခ်င္း၊ ဗမာ စသည္ျဖင့္ေပါ့ေလ။

အဲဒီ အခ်က္အလက္ေတြအရ တနသၤာရီတိုင္းေဒသႀကီး ဆယ္ၿမိဳ႕နယ္ စလုံးမွာ ထားဝယ္လူမ်ိဳး တစ္ေယာက္မွ မရွိပါ။
ကဲ . . ဝမ္းနည္းရမွာလား ဝမ္းသာ ရမွာလား။ အထက (၃) ထားဝယ္က စတုတၳတန္းေက်ာင္းသူေလး မအိအိေသာ္ ၿငိမ္းေရ။
အခ်ိဳ႕လူေတြက ေျပာေကာင္းေျပာ ႏိုင္ပါတယ္။
ထားဝယ္ကို ဗမာဦးေရထဲ ထည့္ ထားလို႔ အဲဒီဦးေရထဲေရာပါသြားတာ ျဖစ္ႏိုင္တယ္ဆိုၿပီး။
အိုေက ဒါဆိုရင္ ထားဝယ္ေတြ အ မ်ားဆုံးေနထိုင္တယ္လို႔ ေျမျပင္အေျခ အေနအရ ထင္ထင္ရွားရွား ၾကည့္ႏိုင္တဲ့ ေလာင္းလုံးၿမိဳ႕နယ္စာရင္းကို ၾကည့္ရ ေအာင္ပါ။

ေလာင္းလုံးၿမိဳ႕နယ္ အေထြေထြ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးဦးစီးဌာနက ထုတ္တဲ့စာရင္း အရ ေလာင္းလုံးၿမိဳ႕နယ္ထဲမွာ ေနထိုင္ၾက တဲ့ တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးစု စာရင္းမွာ ၁၂ မ်ိဳး ေဖာ္ျပထားပါတယ္။ ၂၀၁၇ ခုႏွစ္ စာရင္းပါ။ ကခ်င္၊ ကယား၊ ကရင္၊ ခ်င္း၊ မြန္၊ ဗမာ၊ ရခိုင္၊ ရွမ္း၊ ပအိုဝ္း၊ ဓႏု၊ ေတာင္႐ိုး၊ ပေလာင္တို႔ ျဖစ္ပါတယ္။
အဲဒီမွာ ကခ်င္ မရွိ၊ ကယား ၂ ဦး၊ ကရင္ ၁၉ ဦး၊ ခ်င္း မရွိ၊ မြန္ ၈ ဦး၊ ဗမာ ၁၀၅၉၇ ဦး၊ ရခိုင္ ၆ ဦး၊ ရွမ္း ၄ ဦး၊ ပအိုဝ္း မရွိ၊ ဓႏု မရွိ၊ ေတာင္႐ိုး မရွိ၊ ပေလာင္မရွိတို႔ ျဖစ္ပါတယ္။

ဆိုေတာ့ ပအိုဝ္း၊ ဓႏု၊ ေတာင္႐ိုး၊ ပေလာင္တို႔ဆိုတာလည္း ရွမ္းထဲမွာပါ တာပဲ။ လက္ရွိ အစိုးရတရားဝင္စာရင္း အရေပါ့ေနာ္။
သူတို႔ လူမ်ိဳးဦးေရတစ္ေယာက္ မၽွေတာင္မရွိေပမဲ့ ေခါင္းစဥ္ခြဲတစ္ခု အ ေနနဲ႔ေတာင္ ေဖာ္ျပထားတာေတြ႕ရပါ တယ္။ ေနာက္ၿပီး ဆလုံလူမ်ိဳးစာရင္းကို တနသၤာရီတိုင္းထဲက အျခားၿမိဳ႕နယ္ေတြ (ဥပမာ ၿမိတ္၊ ထားဝယ္၊ ကၽြန္းစု၊ ေကာ့ ေသာင္းစတဲ့ ၿမိဳ႕နယ္ေတြ) မွာ သီးျခား ေခါင္းစဥ္တပ္ၿပီး ေဖာ္ျပထားတာ ေတြ႕ရ ပါတယ္။

ဒီေတာ့ ဆလုံဆိုတဲ့ ဗမာအခြဲထဲက တစ္ခုျဖစ္တဲ့ လူမ်ိဳးစုကိုေတာင္ သီးျခား ေဖာ္ျပရင္ ထားဝယ္ကို (ထားဝယ္လူမ်ိဳး လူဦးေရ ရွိရင္) ဘာေၾကာင့္ မေဖာ္ျပတာ လဲ။
ေျပာခ်င္တာက ထားဝယ္ဆိုတာ ရွိေပမဲ့ ဗမာထဲမွာ ေရာၿပီးေရတြက္ထား တယ္ဆိုၿပီး အခ်ိဳ႕လူေတြ ျငင္းေကာင္း ျငင္းႏိုင္တဲ့ ျငင္းခ်က္အတြက္ အေျဖပါ။
ဒီေတာ့ ထားဝယ္လူမ်ိဳးဆိုတာ အ စိုးရစာရင္းထဲမွာ လုံး၀မရွိလို႔သာ မေဖာ္ ျပတာျဖစ္မွာပါ။
ရွိရင္ တစ္ဦးရွိရွိ၊ ႏွစ္ဦးရွိရွိ ေဖာ္ ျပရမွာေပါ့။

ဒီေတာ့ ေကာက္ခ်က္က အစိုးရတ ရားဝင္ စာရင္းအရ တနသၤာရီတိုင္းေဒ သႀကီးမွာ ထားဝယ္လူမ်ိဳး တစ္ဦးမၽွမရွိပါ။
ဒီေတာ့ ေမးစရာက ၁၉၅၁ တုန္းက ရွိခဲ့တဲ့ တစ္သိန္းခြဲေသာ ထားဝယ္လူမ်ိဳး ေတြ ဘယ္ေရာက္သြားပါၿပီလဲ။