ေရွ႕သို႔ ထားဝယ္

ထားဝယ္က အခုေတာ့ လႈပ္လႈပ္ရွား ရွား ျဖစ္လို႔။
ထားဝယ္အမ်ိဳးသားညီလာခံေတြနဲ႔ တို႔ခ်စ္တဲ့ ထားဝယ္ပြဲေတာ္ေတြနဲ႔။
ထားဝယ္အမ်ိဳးသားညီလာခံကို ထားဝယ္သမိုင္းမွာ ပထမဆုံး အႀကိမ္ အျဖစ္ သမိုင္းဝင္က်င္းပႏိုင္ခဲ့တယ္။ ထားဝယ္အမ်ိဳးသားေန႔လည္း သတ္မွတ္ ျဖစ္လိုက္ၿပီ။ တံဆိပ္ေတြ၊ အလံေတြလည္း သတ္မွတ္လိုက္ၿပီ။

ထားဝယ္အမ်ိဳးသားေန႔ကို ထားဝယ္ အမ်ိဳးသားညီလာခံ ပထမဆုံးအႀကိမ္ ေအာင္ျမင္ၿပီးေျမာက္ေအာင္ လုပ္ေဆာင္ ႏိုင္တဲ့ နတ္ေတာ္လဆန္း ၁ ရက္ေန႔ကို သတ္မွတ္ထားလိုက္ပါတယ္။ အဲဒီ အထိ ဘာမွ သိပ္ၿပီး ေဇာဒက တက္ဖြယ္ရာမရွိ။
ထားဝယ္အမ်ိဳးသားေန႔ဆိုတာ ဘယ္လိုမ်ိဳးရက္ကို သတ္မွတ္ၾကမလဲ အမ်ိဳးမ်ိဳးရွိတာကိုး။ ထားဝယ္သမိုင္း တစ္ေလၽွာက္ မင္းေနျပည္ေတာ္ေတြ အသီးသီးတည္ခဲ့ၾကေပမဲ့ ၿမိဳ႕တည္ ခုႏွစ္ေတြသာ ရွိတယ္။ ၿမိဳ႕တည္ရက္ ေတြကို မွတ္မွတ္သိသိ မွတ္ေက်ာက္တင္ ထားတာမ်ိဳး ရွိမွ မရွိဘဲကိုး။

ေနာက္ၿပီး ထားဝယ္နဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ အျခားမွတ္မွတ္ရရ သမိုင္းဝင္ေန႔ေတြ လည္း ရွားရွားပါးပါးကိုး။ ထားဝယ္ သမိုင္းပညာရွင္ေတြကလည္း အဲဒီကိစၥနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး သိပ္ၿပီး ႏႈိက္ႏႈိက္ခၽြတ္ ခၽြတ္ေဖာ္ထုတ္တာ သိပ္မေတြ႕ရေတာ့ ထားေတာ့။ ဒါေၾကာင့္ အမ်ိဳးသားညီလာခံ ၿပီးေျမာက္တဲ့ ရက္ကို သတ္မွတ္တာ အေတာ္ကို ျငင္းရခက္တဲ့ ကိစၥ။
ဒီထက္ေကာင္းတဲ့ သမိုင္းဝင္ေန႔ကို လိုခ်င္ေနၾကေပမဲ့လည္း (သမိုင္းဝင္ အျဖစ္အပ်က္ေတြ ရွိေသာ္လည္း) ရက္စြဲ က ရွာရ ခပ္ခက္ခက္ကိုး။
ဒါေၾကာင့္ နတ္ေတာ္လဆန္း ၁ ရက္ေန႔က ျငင္းရခက္ၿပီးေပါ့။

အလံကေတာ့ သိပ္ၿပီးေတာ့လည္း ဗေမာင္းမွာ ေျပာစရာမရွိလွ။ အလံ သေဘာသဘာ၀ကိုသိပ္ၿပီး နားမလည္ တာေၾကာင့္လည္း ပါမွာပါ။
ဒါေပမဲ့ ေျပာစရာကိစၥက တံဆိပ္မွာ ရွိလာတယ္။
အလံမွာပါတဲ့ တံဆိပ္ပုံစံကိုယူ အဝါေရာင္စက္ဝိုင္းမွာ ထားဝယ္ အမည္ ကိုထည့္၊ ေနာက္ၿပီး ၁၃၇၉ ခုႏွစ္ဆိုတာကို ထည့္လိုက္တယ္။
ဟဲ့ ပလုတ္တုတ္။

၁၃၇၉ ခုႏွစ္ဆိုတာ ဘယ္ႏွစ္ပါ လိမ့္။
၁၃၇၉ ခုႏွစ္ဆိုတာ ျမန္မာ သကၠရာဇ္။ ခရစ္ႏွစ္ ၂၀၁၇ ခုႏွစ္ႀကီးပဲ။ ဒါဆိုဒီႏွစ္ ေပါ့။ တံဆိပ္မွာပါတဲ့ ခုႏွစ္ကိုေတြ႕ေတာ့ ဒါေၾကာင့္လည္း အခ်ိဳ႕လူေတြ ႐ြဲ႕ၿပီး ေျပာၾကတာကိုး။ ထားဝယ္ၿမိဳ႕ကို ၁၃၇၉ ခုႏွစ္မွာ တည္တယ္ဆိုၿပီး။
ပထမဆုံး ထားဝယ္ အမ်ိဳးသား ညီလာခံ ၿပီးေျမာက္ခဲ့တဲ့ ရက္ကို ထားဝယ္အမ်ိဳးသားေန႔အျဖစ္ သတ္မွတ္ ခဲ့တာ မေျပာလိုေပမဲ့ ၁၃၇၉ ကို ဘာလို႔ ထားဝယ္အမ်ိဳးသား တံဆိပ္မွာ သတ္မွတ္ လဲဆိုတာ သိပ္ၿပီး ဥာဏ္မမီဘူးရယ္။

ထားဝယ္သမိုင္းပညာရွင္ေတြ ေျပာၾကတာရွိတယ္။ ထားဝယ္ဆိုတာ ပုဂံထက္ေစာသတဲ့။ ပုဂံကို ေအဒီ ၈၄၉ ခုႏွစ္မွာ တည္ခဲ့တာပါ။ ထားဝယ္ၿမိဳ႕ ေဟာင္း သာဂရ (ယခု ၿမိဳ႕ေဟာင္း႐ြာ) ကို ေအဒီ ၇၅၁/၇၆၁ မွာ တည္ခဲ့တယ္လို႔ သမိုင္းေတြမွာ ေဖာ္ျပထားပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ သာဂရၿမိဳ႕ေဟာင္းဆိုတာ ထားဝယ္လူမ်ိဳးေတြ ေနာက္ပိုင္းမွာမွ တည္ခဲ့တဲ့ ၿမိဳ႕ေဟာင္း တစ္ခုလို႔ေတာင္ ေျပာႏိုင္ပါတယ္။ ေျပာခ်င္တာကေတာ့ ပုဂံ တည္ထက္ေစာတယ္လို႔ဆိုႏိုင္တဲ့ သာဂရၿမိဳ႕ေဟာင္းထက္ ပိုေစာတဲ့ ၿမိဳ႕ေဟာင္းေတြေတာင္ ရွိေသးတာကိုး။ ဘယ္လိုပဲ ျဖစ္ျဖစ္ သာဂရက ပုဂံထက္ ၉၈ ႏွစ္ ေစာတယ္လို႔ မွတ္တမ္းအခ်ိဳ႕မွာ ေတြ႕ရပါတယ္။ ဒီေတာ့ ႏွစ္ ၁၀၀ နီးနီး ေပါ့။ သာဂရၿပီးေနာက္မွာေတာ့ အခု ထားဝယ္ၿမိဳ႕ျဖစ္ေနတဲ့ ေနရာမွာ ေနာက္ ဆုံး ေနျပည္ေတာ္ အေျခစိုက္ခဲ့တာကိုး။

အခု ထားဝယ္ၿမိဳ႕ေနရာကေတာ့ ထားဝယ္မင္းေတြရဲ႕ ေနာက္ဆုံး ေနျပည္ေတာ္ပါပဲ။ အေလာင္းဘုရား ထိုင္းကို စစ္ခ်ီလာခ်ိန္မွာ ထားဝယ္ၿမိဳ႕ တည္ မင္းနဲလွ ေႂကြလြင့္ခဲ့ရတယ္လို႔ သမိုင္းပညာရွင္ေတြက အတိအလင္း မွတ္တမ္းတင္ထားတာကိုး။
ဆိုေတာ့ ေျပာခ်င္တာက ထားဝယ္ အမ်ိဳးသား တံဆိပ္မွာ ဒီႏွစ္ ၁၃၇၉ လို႔ ထည့္သြင္း အတည္ျပဳမဲ့အစား ထားဝယ္ လူမ်ိဳးေတြရဲ႕ ၿမိဳ႕ေဟာင္းကို အနီးစပ္ဆုံး မွတ္တမ္းတင္ထားႏိုင္တဲ့ သာဂရၿမိဳ႕တည္ ေအဒီ ၇၅၁/၇၆၁ ဆိုတာကို ထည့္သြင္း အတည္ျပဳလိုက္ရင္ ဘာျဖစ္သြားမွာ မို႔လို႔လဲ။
စဥ္းစားၾကည့္ၾကဖို႔ပါ။

ေနာက္ၿပီး အခုက်င္းပၿပီးစီးသြားတဲ့ ထားဝယ္ အမ်ိဳးသားညီလာခံဟာ ထားဝယ္အားလုံးကို ကိုယ္စားမျပဳဘူးလို႔ ေဝဖန္ေနၾကတာေတြ႕ရပါတယ္။
မွန္ပါတယ္။ ပထမအႀကိမ္လုပ္တဲ့ ညီလာခံမွာ အားလုံးကို ကိုယ္စားျပဳဖို႔ အခက္အခဲအမ်ိဳးမ်ိဳး ရွိၾကမွာပါ။ ဒါေပမဲ့ အဲဒါနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ညီလာခံ တာဝန္ရွိ သူေတြဘာမွ က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ ေျဖရွင္းတာမ်ိဳး သိပ္မေတြ႕ရဘူး။

ဗေမာင္းက ဘယ္လိုပဲ ျဖစ္ျဖစ္ ညီလာခံ ျဖစ္ေျမာက္ေအာင္လုပ္ခဲ့၊ ႀကိဳးပမ္းခဲ့တဲ့ လူပုဂၢိဳလ္၊ သံဃာေတာ္ ေတြအားလုံးကို ဦးၫြတ္တယ္။
အျခားတစ္ဖက္မွာလည္း အားလုံး ကို ကိုယ္စားမျပဳႏိုင္ဘူးဆိုတဲ့ အေျခ အေနကို ကိုယ္တိုင္ဝန္ခံၿပီး ျဖစ္သြားတဲ့ အေျခအေန အရပ္ရပ္ကို အားလုံး နားလည္လက္ခံလာေအာင္ ရွင္းျပသင့္ တယ္ထင္ပါတယ္။ ေနာက္ပိုင္း ညီလာခံ ေတြမွာ ျဖစ္ႏိုင္သမၽွ အားလုံးပါဝင္ေအာင္ ဘယ္လို လုပ္ေဆာင္မလဲဆိုတာ ရွင္းလင္း တင္ျပသင့္ပါတယ္။
ဒါမွသာ တစ္စုံတစ္ရာ အသိ အမွတ္ျပဳမႈရမွာပါ။ ဘာပဲ လုပ္လုပ္ ဒီလို ေခတ္ႀကီးမွာ ေတာ့ ေဝဖန္ခံရတာ၊ အေျခအတင္ အျငင္းအခုံ ျဖစ္တာေတြ ရွိမွာပါပဲ။ ဒါကို လက္ခံၿပီး ကိုယ့္ကို နားမလည္ ေသးသူေတြ လက္ခံလာေအာင္ တနည္း နည္းလုပ္ႏိုင္မွ Legitimacy ရွိမွာပါ။
ေနာက္သိပ္မၾကာပါဘူး တို႔ခ်စ္တဲ့ ထားဝယ္ ပြဲေတာ္ဆိုၿပီး က်င္းပပါတယ္။ အဲဒီမွာ ထားဝယ္႐ိုးရာ အကအလွေတြ၊ ထားဝယ္႐ိုးရာ အဝတ္အစားပုံစံေတြ၊ အစားအစာေတြေဖာ္ထုတ္ ဆင္ယင္ ေကၽြးေမြးတာ ေတြ႕ရပါတယ္။

ဒါဟာလည္း ထားဝယ္အမ်ိဳးသား ညီလာခံလိုပဲ ထူးထူးျခားျခား ဒီႏွစ္မွာမွ စတင္က်င္းပလာတာ ျဖစ္ပါတယ္။
ထားဝယ္အခ်ိဳ႕က ေဝဖန္တာေတြ႕ရ ပါတယ္။ ထားဝယ္ပြဲေတာ္ဆိုၿပီး ထိုင္း ေတြ (ထိုင္းအကေတြ၊ ယဥ္ေက်းမႈေတြ) ဘာလို႔ ပါေနရတာလဲတဲ့။
သိပ္ေကာင္းတဲ့ ေဝဖန္ခ်က္ပါပဲ။

အဲလို ေျပာတဲ့သူေတြကို ေက်းဇူး တင္ရမယ္။ ဒါမွ ေဝဖန္ေစာေၾကာ သုံး သပ္လို႔ရမွာကိုး။
သိသေလာက္ေျပာရရင္ တို႔ခ်စ္တဲ့ ထားဝယ္ ပြဲေတာ္ဆိုတာ မႏွစ္က ထိုင္း ႏိုင္ငံၿမိဳ႕ေတာ္ ဘန္ေကာက္မွာ က်င္းပခဲ့ တာပါ။ ဒီႏွစ္မွ ထားဝယ္ေရာက္လာတာ ပါ။ ဒီႏွစ္ပြဲေတာ္ကိုလည္း ထားဝယ္နဲ႔ ထိုင္းက လူမႈအဖြဲ႕အစည္းေတြ ေပါင္းၿပီး က်င္းပၾကတာပါ။
ထားဝယ္ပြဲေတာ္ဆိုတာထက္ ထိုင္းနဲ႔ ထားဝယ္ယဥ္ေက်းမႈ ဖလွယ္တဲ့ ပြဲေတာ္ဆိုရင္ ပိုမွန္ေကာင္းမွန္ပါလိမ့္ မယ္။ ထားေတာ့။ ဒီပြဲကို ေစာနကေျပာတဲ့ ထားဝယ္နဲ႔ ထိုင္းက လူမႈအဖြဲ႕အစည္း ေတြ၊ ထားဝယ္ေဒသက လုပ္ငန္းေတြ ရန္ပုံေငြရွာၿပီး က်င္းပတာကိုေတြ႕ရ တယ္။
ျပန္ၾကည့္လိုက္ေတာ့ ထားဝယ္ အမ်ိဳးသားညီလာခံလည္း အတူတူပါပဲ။ ထားဝယ္ေဒသခံေတြဆီကေနၿပီး အလႉ ခံက်င္းပတာ ျဖစ္တယ္လို႔ သိရတယ္။
ဒီေတာ့ အစိုးရ အခန္းက႑က ဘာပါပါလဲ။

အခ်ိဳ႕သတင္းေတြမွာ ေတြ႕ရတယ္။ မြန္အမ်ိဳးသားေန႔က်င္းပဖို႔ အစိုးရ ဘတ္ဂ်က္ ဘယ္ေလာက္ခ်ေပးတယ္ ဆိုတာေတြ။ ဆလုံလူမ်ိဳးေတြ ထိန္း သိမ္းဖို႔အတြက္ အစိုးရရံပုံေငြ ဘယ္လို လ်ာထားတယ္ဆိုတာေတြ။
မုဒိတာထားဖို႔ ေကာင္းပါတယ္။
ဒါေပမဲ့ ထားဝယ္လူမ်ိဳးေတြ ညီလာခံက်င္းပဖို႔၊ ထားဝယ္လူမ်ိဳးေတြ ယဥ္ေက်းမႈ ေဖာ္ထုတ္ၿပီး ပြဲေတာ္ေတြ က်င္းပဖို႔ အစိုးရရံပုံေငြ ဘာလို႔ မရွိရ တာလဲ။ ဒါမွမဟုတ္ မၾကားဖူးရတာလဲ။
ထားဝယ္ယဥ္ေက်းမႈပြဲေတာ္ဆိုၿပီး ၿပီးခဲ့တဲ့ သုံးေလးႏွစ္က ေကာ့ေသာင္းမွာ က်င္းပခဲ့ေသးတယ္။ အဲဒါလည္း ေကာ့ေသာင္းေရာက္ ထားဝယ္ေတြ ေပါင္းၿပီးလုပ္တာလို႔ သိရတယ္။
ဆိုေတာ့ အစိုးရမွာ ဘာလို႔ ထားဝယ္ အတြက္ ဘတ္ဂ်က္မရွိရတာလဲ။

ထားဝယ္အမ်ိဳးသားညီလာခံမွာ တနသၤာရီတိုင္းေဒသႀကီး လႊတ္ေတာ္ ဥကၠ႒ တက္ေရာက္ၿပီး မိန္႔ခြန္းေျပာခဲ့တာ ေတြ႕တယ္။ တိုင္းေဒသႀကီး အစိုးရအဖြဲ႕ ဝန္ႀကီးတစ္ပါးလည္း တက္တာေတြ႕ ရတယ္။ တို႔ခ်စ္တဲ့ ထားဝယ္ပြဲေတာ္ မွာေတာ့ ဘယ္အစိုးရ ဒါမွမဟုတ္ လႊတ္ ေတာ္ တာဝန္ရွိသူက တက္ေရာက္မယ္ဆို တာ မသိရေသး။
ဒီလိုမ်ိဳး ပြဲေတြကို အစိုးရ ဒါမွ မဟုတ္ လႊတ္ေတာ္တာဝန္ရွိသူေတြ တက္ေရာက္ၿပီး ႏိုင္ငံေရးအရ အသိ အမွတ္ျပဳတာ ေကာင္းတဲ့အခ်က္ပါ။

အျခားတစ္ဖက္မွာလည္း ဒီလိုအမ်ိဳး သားေရးဆိုင္ရာ ပြဲေတာ္ေတြ က်င္းပဖို႔ ႏိုင္ငံေရးအရ ကတိကဝတ္ ျပဳထားခ်က္၊ ဘတ္ဂ်က္လ်ာထားခ်က္ ဘယ္လို ရွိမလဲ သိလိုလွတယ္။
ဒီလိုမ်ိဳး ထားဝယ္လူမ်ိဳး ျဖစ္တည္ ေရး၊ ယဥ္ေက်းမႈနဲ႔ အမ်ိဳးသားေရး လကၡ ဏာေတြ ထိန္းသိမ္းေရး အေရးႀကီးတဲ့ ပြဲေတာ္ေတြ က်င္းပဖို႔ အစိုးရ အေထာက္ အပံ့ရေရးဘယ္လိုလုပ္ၾကမလဲ သိခ်င္လွ တယ္။ လႊတ္ေတာ္ ဥကၠ႒လိုမ်ိဳးက ဒါမွမဟုတ္ အစိုးရ အဖြဲ႕ဝင္ဝန္ႀကီး တစ္ဦးဦးက ဒီလိုမ်ိဳး အေထာက္အပံ့ရေရး သတၱိရွိရွိ တင္ျပေတာင္းဆို ဆုံးျဖတ္မလဲ သိလိုလွတယ္။
ဒီလို ပုံမွန္ဘတ္ဂ်က္ရရွိေရး ညီလာခံ က်င္းပခဲတဲ့ တာဝန္ရွိသူေတြ၊ ပြဲေတာ္ က်င္းပခဲ့တဲ့ တာဝန္ရွိသူေတြကေကာ ေနာက္ႏွစ္ေတြမွာ အစိုးရနဲ႔ လႊတ္ေတာ္ ကို ဘယ္လိုမ်ိဳး တြန္းတြန္းတိုက္တိုက္ ေတာင္းဆိုၾကမလဲ သိလိုလွတယ္။

ဒါမွ ထားဝယ္အေရး ေရွ႕သို႔ တည္တံ့ ခိုင္ၿမဲစြာ ခရီးဆက္ႏိုင္မယ္ မဟုတ္လား။
ဗေမာင္:

Related Posts