စိတ္ခံစားမႈတို႔ အလြန္

0
509

လြန္ခဲ့သည့္ တစ္လခန္႔က မွတ္ သားစရာ စကားတစ္ခြန္း ရခဲ့သည္။ အဂၤလိပ္စကား Beyond the emotion ဆိုတာ ျဖစ္သည္။ ျမန္မာမႈျပဳလၽွင္ေတာ့ စိတ္ခံစားမႈတို႔ အလြန္ဟု ဆိုႏိုင္မည္။ သည္စကားကို ေျပာခဲ့သူက အိႏၵိယမွ ႏိုင္ငံ ေရးသိပၸံပါေမာကၡ စႏၵိရွစထရီ(Prof. Sandeep Shastri) ျဖစ္သည္။ ေက်ာင္း ၏ စီစဥ္ေပးမႈျဖင့္ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေက်ာင္းသား မ်ား သူ၏ေဆြးေႏြးပို႔ခ်မႈအခ်ိဳ႕ကို သီးသန္႔ နားေထာင္ခြင့္ရၿပီး ေမးျမန္းေဆြးေႏြးခြင့္ လည္း ရခဲ့သည္။ သူလာေရာက္ ေဟာ ေျပာ ေဆြးေႏြးသည္က အိႏၵိယပညာေရး ႏွင့္ ဖက္ဒရယ္ ကိစၥျဖစ္သည္။ အိႏၵိယ သည္ အမ်ိဳးသား ဘာသာစကား(National Language) ႏွစ္ခုႏွင့္ တရားဝင္႐ုံးသုံး ဘာသာ ၂၂မ်ိဳး သုံး၏။

သိၾကသည့္အတိုင္း လူမ်ိဳးမ်ားစြာ၊ ဘာ သာစကားမ်ားစြာႏွင့္ နယ္ေျမက လည္း က်ယ္သည့္ အိႏၵိယသည္ ျပည္နယ္လည္း ၂၉ ခု ရွိေနသည္။ ဤသို႔ အေျခအေနတြင္ ပညာေရးကို တိုးတက္ ေအာင္ ႀကိဳးပမ္းသည့္ကိစၥ၊ ႀကဳံရေတြ႕ရ သည့္ ႏိုင္ငံေရးအခက္အခဲမ်ားကို လာ ေျပာျပသည္။ အေျဖထုတ္ျပျခင္း ျဖစ္ သည္။
ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေက်ာင္းသားအနက္ အခ်ိဳ႕က သူတို႔ တိုင္းရင္းသားစာေပမ်ားကို သင္ၾကားႏိုင္ေရးကို ေဇာင္းေပး၍ ေမး ၾကသည္။ လက္ရွိသုံးေနသည့္ စာကို မသုံးဘဲ မိခင္စာေပကို သုံး၍ အမ်ိဳးသား ေက်ာင္းမ်ား တိုးတက္ရန္ ကိစၥမ်ိဳးအတြက္ အိႏၵိယမွ နမူနာကို ေမးၾကသည္။
ဤတြင္Beyond the emotion ဆို သည့္ စကားကို ပါေမာကၡထံမွ စၾကား ရသည္။

သူက ျမန္မာျပည္သည္ လြန္စြာ အမ်ိဳးအစားစုံလင္ေသာ တိုင္းရင္းသား ေပါင္း မ်ားစြာရွိသည့္အတြက္ အရင္ဆုံး အားလုံး ညီၫြတ္ေရးအတြက္ ႀကိဳးပမ္း သင့္ေၾကာင္း၊ မိမိ၏ ဘာသာစကား၊ စာေပကို ခ်စ္ျမတ္ႏိုး ထိန္းသိမ္းရန္မွာ အေရးႀကီးေၾကာင္း၊ သို႔ေသာ္လည္း မိမိတို႔အဖို႔ မိခင္ဘာသာစကား စာေပမွာ ေနာက္ဆုံး စကား၊ စာေပ မျဖစ္သင့္။ အျခားေသာ စကား၊ စာေပမ်ားကို သင္ယူေလ့လာျခင္းမွာလည္း အခ်ည္း ႏွီးမျဖစ္ေၾကာင္း ယခုလက္ရွိ ေရးသား ေျပာဆိုေနသည့္ ဘာသာ စကားမွာလည္း လက္ေတြ႕အားျဖင့္ပင္ တိုင္းရင္းသား အားလုံးနီးပါး နားလည္ေသာ ဘုံဘာသာ စကားျဖစ္ေနေၾကာင္း၊ အခ်ိဳ႕ေသာ ပညာ ရပ္ဆိုင္ရာ စာေပမ်ားမွာ မိမိတို႔ မိခင္ ဘာသာ အသီးသီး၌ ရွိခ်င္မွရွိမည္ျဖစ္၍ ပညာရွာရာတြင္ ကန္႔သတ္ခ်က္မထားဘဲ မည္သည့္ ဘာသာစကားျဖစ္ေစ ေလ့လာသင့္ ေၾကာင္း အႀကံျပဳေလသည္။

“ငါ့ဘာသာစကားစာေပမွ ငါသင္ မယ္ဆိုရင္ ငါ့ဘာသာစာေပမွာ မရွိတဲ့ ပညာရပ္ေတြကို ဘယ္လိုသင္မလဲ၊ စိတ္ ခံစားမႈေတြကို ခဏထားပါ။ စိတ္ခံစား မႈကို ေက်ာ္ၿပီး ေတြးၾကည့္ပါ။ ျမင္ၾကည့္ ပါ။ ကၽြန္ေတာ္ အခုအဂၤလိပ္စကားေျပာ ေန တယ္။ ႏိုင္ငံေရးပညာအခ်ိဳ႕ သိထား တယ္။ ကၽြန္ေတာ္သာ ကၽြန္ေတာ့္ မိခင္ ဘာသာနဲ႔ပဲ ပညာသင္လာရင္ အဂၤလိပ္ စကားေတာင္တတ္မွာ မဟုတ္ပါဘူး”ဟု ဆို၏။ ပါေမာကၡကေတာ့ ပညာသင္ရာ တြင္ အကန္႔အသတ္မထားရန္ ေျပာ သြားခဲ့ၿပီ။ ကၽြန္ေတာ္မွာေတာ့ ဆက္ ေတြးဆရန္ အေတြးလက္က်န္အခ်ိဳ႕ က်န္ခဲ့သည္ေကာ။

လူဆိုသည္ကလည္း စိတ္နဲ႔ကိုယ္နဲ႔။ စိတ္ဆိုသည္ကလည္း ခံစားမႈေလး အၿမဲ လိုလို အေရာင္စုံေနတာမ်ိဳး ျဖစ္ေလေတာ့ ဘာပဲလုပ္လုပ္ ခံစားမႈေလးျဖင့္ လုပ္ၾက တာမ်ိဳး ျဖစ္သည္။ ဆိုေတာ့ ပါေမာကၡ ႀကီးေျပာခဲ့သည့္ စိတ္ခံစားမႈကို မည္သို႔ အဓိပၸာယ္ဖြင့္ရပါ့မလဲဟု ေတြးမိျပန္ သည္။ ေစ့ေစ့ေတြးၾကည့္ေတာ့ ခပ္ေရး ေရး ေပၚလာသည္။
ျဖစ္ခ်င္သည့္ ဆႏၵအတိုင္း သတိ လက္ လြတ္လုပ္မိ၊ ေတြးမိသည္မ်ိဳးကို သူက ၫႊန္းျခင္း ျဖစ္သည္။ ထိုအေတြး မ်ားတြင္ “ငါ”ဟူသည့္ အတၱကိုလည္း ဗဟိုျပဳလြန္းေနလိမ့္မည္။ ဆိုေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ေတြးသည့္အခါ စဥ္းစား ၾကသည့္အခါ တတ္ႏိုင္သမၽွ သတိထား ၾကရန္၊ ဘက္မၽွရန္၊ လက္ေတြ႕က်ရန္ လိုေပသည္။ ေနရာတကာ ကိုယ္ျဖစ္ခ်င္ သည့္ ဆႏၵမ်ားခ်ည္း ေရွ႕တန္းတင္ေန ၍မျဖစ္။ သို႔ေသာ္လက္ေတြ႕တြင္မူ လူ အေတာ္မ်ားမ်ားက စိတ္ခံစားမႈကို ဦးစား ေပးလြန္း ေနၾကသည္။ ေနရာတိုင္းမွာ ကိုယ့္အထင္ႏွင့္ ကိုယ္ေျပာၾကဆိုၾက ေျဖရွင္းေနၾကသည္။

ဥပမာ ဆိုၾကပါစို႔ လူတေယာက္။ အၿမဲတမ္း သူလုပ္သည္ကို အမွန္ ထင္ေန တတ္သည္။ အႀကံျပဳ၍မရ၊ ေဝဖန္မခံ ဆိုတာမ်ိဳး ျဖစ္သြားသည္။ သူက အၿမဲမွန္ ၍ အျခားသူမ်ားက အၿမဲမမွန္ဟုဆိုသည့္ သေဘာမ်ိဳး ျဖစ္သြားတတ္သည္။ ထိုအခါ မ်ိဳးတြင္ ထိုသူအေနႏွင့္ အျခားသူဘက္ကို မစဥ္းစားေပးေတာ့။ သူ႕ကိုယ္သူလည္း ျပန္မသုံးသပ္ႏိုင္ေတာ့။ အတၱကို ဗဟိုျပဳ လြန္းသည္ကိုး။ သည္လိုလူေတြ အမ်ား စုပါသည့္ အဖြဲ႕အစည္းသည္လည္း လက္ေတြ႕ႏွင့္ ကင္းကြာလာတတ္သည္။

ျဖစ္သင့္ျဖစ္ထိုက္သည္ႏွင့္ အံေခ်ာ္လာ တတ္သည္။ တကယ္ေတာ့ ေသခ်ာ ေတြးၾကည့္လၽွင္ ထိုစိတ္ခံစားမႈဆိုတာ ႀကီးက သတိမထားမိလၽွင္ အေတာ္ဒုကၡ ေပးတတ္သည့္အရာမ်ိဳး ျဖစ္သည္။ တစ္ ေလာေလးက က်ားမေရးရာႏွင့္ ပတ္ သက္၍ စကားရည္လုပြဲတစ္ခုကို ၾကည့္ ရာ အေတာ္မ်ားမ်ားေသာ ျပင္ပ ပရိသတ္က တစ္ဖက္တည္းက ရပ္၍ တစ္ဖက္ကို အျပစ္ဖို႔ ၾကသည္။ တစ္ဘက္ ကလည္း ျပန္၍ အျပစ္ဖို႔သည္။ သည္လို ႏွင့္ပင္ အျပန္အလွန္အျပစ္ဖို႔ရင္း မၿပီး စီးႏိုင္ျဖစ္ရသည္။ တကယ္ေတာ့ ျပႆနာ ႏွင့္ စပ္ဆိုင္သည္” က်ား”ေကာ”မ”ပါ လက္ေတြ႕က်က် ေဆြးေႏြး၍ မၽွမၽွတတ ေျဖရွင္းၾကမွ အေျဖေတြ႕မည္ ျဖစ္သည္။

ျပႆနာနည္းလာမည္ သို႔မဟုတ္ ပေပ်ာက္မည္ ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ ယခုမူ ထိုသို႔မဟုတ္။ အျပန္အလွန္ျပစ္ တင္ၾကရင္း ျပႆနာက ၾကာလာ၊ ႀကီးလာေတာ့သည္။ ယေန႔အခ်ိန္တြင္ အလားတူ ျပႆနာမ်ားစြာ ေတြ႕ေနရ သည္။ စိတ္ခံစားမႈကို ေရွ႕တန္းတင္၍ ေျပာၾကေဆြးေႏြးၾက ေျဖရွင္းေနၾက ျခင္းက အေျဖႏွင့္ေဝးလာသည္ကို ေတြ႕ေနရသည္။ ဥပမာအားျဖင့္ လယ္ယာေျမျပႆနာ၊ အလုပ္ရွင္ အလုပ္သမား ျပႆနာ၊ စသည္အားျဖင့္ ျပႆနာ မ်ားစြာတြင္ ႏွစ္ဖက္ ပါဝင္ သူမ်ားအေနျဖင့္ စိတ္ခံစားမႈကို ထိန္း၍ ေျဖရွင္းရန္ ႀကိဳးပမ္းလၽွင္ ပို၍ ခရီးတြင္ မည္ဟု ထင္သည္။

စကားပုံတစ္ခု ၾကားဖူးသည္။ ေဝဖန္ခံႏိုင္ေသာသူ လိမၼာသည္ဟူ၏။ ဤေနရာတြင္ လိမၼာသည္ဟူသည့္ အသုံးကို ကၽြန္ေတာ္နားလည္သည္မွာ ခ်င့္ခ်ိန္ ဆင္ျခင္တတ္သူ၊ ဉာဏ္ပညာ ရွိသူ၊ ရင့္က်က္သူျဖစ္သည္။ ေဝဖန္ သည့္ သူက ေဝဖန္မည္။ ေဝဖန္ခံရသူ ကေတာ့ အနည္းႏွင့္အမ်ား စိတ္မသက္ မသာ ျဖစ္မည္။ စိတ္ခံစားမႈကို မထိန္း ႏိုင္သူေတြကေတာ့ ဆတ္ဆတ္ထိမခံ ေဒါသတႀကီး တုံ႔ျပန္မည္။ အေသအခ်ာ သတိထားေတြးတတ္သူ မ်ားေတာ့ လိုအပ္မွ လိုအပ္သေလာက္ အေကာင္း ဆုံးနည္း ျဖင့္ တုံ႔ျပန္ေပမည္။ ဆိုေတာ့ လိမၼာသူ မ်ားက ေဝဖန္ခံႏိုင္သည္ေပါ့။ ေဝဖန္ မခံႏိုင္သူမ်ားကေရာ။
အေၾကာင္းအက်ိဳးနဲ႔ ေျခေျချမစ္ျမစ္ ေဝဖန္သူမ်ားကေတာ့ လိမၼာတယ္လို႔ ဆိုရမေပါ့။ ကိုယ့္စိတ္နဲ႔မေတြ႕တိုင္း ေတြ႕သမၽွ ေဝဖန္ေနသူမ်ားကေရာ။
အခ်ိန္ရလၽွင္ ျပန္ေတြးၾကည့္ၾက ေစခ်င္လွသည္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဘ၀တြင္ စိတ္ခံစားမႈကို ဦးစားေပးမိ၍ ျဖစ္သင့္ ျဖစ္ ထိုက္သည့္အရာမ်ားႏွင့္ မည္မၽွပင္ လြဲခဲ့ၿပီးၿပီနည္း။

စာဖတ္သူအားလုံး စိတ္ခံစားမႈကို လြန္၍ (Beyond the emotion) လက္ ေတြ႕က်က် ေတြးဆဆင္ျခင္ႏိုင္ၾကပါ ေစ။
ဖိုးၾကာ႐ိုး