ဘာသာေရး အတၱႀကီးျခင္းသည္ ဘာသာေရး ကိုင္း႐ႈိင္းျခင္း မဟုတ္

0
657

ဗုဒၶဘာသာရဲ႕ အဓိကရည္မွန္း ခ်က္ကို ပုံစံမ်ိဳးစုံနဲ႔ ေဖာ္က်ဳးၾကတဲ့အထဲမွာ အတၱကို ဖယ္ခြာဖို႔ဆိုတာလည္း တစ္ခု အပါအဝင္ပါ။ ဒါေပမယ့္ အတၱဟာ နည္း မ်ိဳးစုံနဲ႔တြယ္ကပ္ေနတတ္ၿပီး အႏၲရာယ္ အမ်ားဆုံးနဲ႔ ၿငိတြယ္မႈ အခိုင္မာဆုံး ကေတာ့ ဘာသာေရးအတၱျဖစ္မယ္ထင္ ပါတယ္။ အေၾကာင္းရင္းကေတာ့ ဘာသာေရးလို႔ ေျပာလိုက္တာနဲ႔ အလို လိုေနရင္း ျမင့္ျမတ္သြားသလို ခံစား ၾကရလို႔ပါပဲ။ ဒါေၾကာင့္မို႔လို႔ ဘာသာေရး ကိုမွီၿပီး အတၱရွိတယ္ဆိုတာ မေတြးမိၾက တာမ်ားပါတယ္။

ဒါေၾကာင့္လည္း လတ္တေလာ ျဖစ္ပ်က္ေနတဲ့ ဘာသာေရး အတၱႀကီးမႈ ေတြကို ဘာသာေရးကိုင္း႐ႈိင္းမႈအျဖစ္ ထင္မွတ္မွားၿပီး တလြဲဂုဏ္ယူမႈမ်ား၊ တလြဲၾကည္ၫိုမႈမ်ား မ်ားျပားေနတာကို ေတြ႕ရတာေၾကာင့္ စိတ္မေကာင္း ျဖစ္ရ ပါတယ္။ ဘာသာေရး အတၱႀကီးမႈဟာ ပုဂၢိဳလ္ေရး အတၱႀကီးမႈလိုမ်ိဳးပဲ ဗုဒၶအဆုံး အမေတြနဲ႔ ေျဖာင့္ေျဖာင့္ႀကီး ဆန္႔က်င္ ေနပါတယ္။ ဘာသာေရးအတၱႀကီးမႈ ဆိုတာ ဒီဘာသာ ငါ့ဘာသာလို႔ စြဲစြဲ လမ္းလမ္း ခံယူၿပီး အဲဒီစြဲလမ္းမႈ အေျခခံ နဲ႔ ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟစတဲ့ ကိေလသာေတြ ပိုမိုမ်ားျပားလာျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဥပမာ၊ ေဒါသစိတ္ျဖင့္ သူမ်ားဘာသာကို ႏွိမ့္ခ်ေစာ္ကား ေျပာဆိုမႈမ်ား ျပဳလုပ္ျခင္း၊ ဗုဒၶဘာသာကို ကာကြယ္ရန္ လိုအပ္လၽွင္ တျခားဘာသာ ဝင္မ်ားကို ေခ်မႈန္းသုတ္သင္ရမယ္ စတဲ့ ေျပာဆိုမႈမ်ား ျပဳလုပ္ျခင္းေတြက ဘာသာေရး အတၱႀကီးမႈကို ထင္ဟပ္ေစ ပါတယ္။

ဘာသာေရး ကိုင္း႐ႈိင္းမႈနဲ႔ မတူရ ျခင္းကေတာ့ ဘာသာေရး အတၱႀကီးမႈဟာ ဘာသာေရးရဲ႕ သင္ၾကားမႈကို အပတ္ တကုတ္ ေလ့လာက်င့္ႀကံဖို႔ အာ႐ုံ မထားဘဲ ဘာသာေရးရဲ႕နာမည္ကို “ငါ့ဘာသာ”ဆိုၿပီး အုပ္စု ဝိေသသ (group identity) အျဖစ္ျဖင့္သာ အဓိက မွတ္ယူသုံးစြဲၾကျခင္း ျဖစ္ပါ တယ္။ တစ္နည္းအားျဖင့္ ဆိုလၽွင္ “ငါ”ဆိုတဲ့ အတၱအစြဲအလမ္း ပိုေသးသြားတာ မဟုတ္ဘဲ “ငါ့ရဲ႕”(ဘာသာ)ဆိုတဲ့ အတၱ အႀကီးစားက အေပၚကေန ဝင္အုပ္ထား ျခင္းသာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဗုဒၶဘာသာ နာမည္ခံကာ ဗုဒၶရဲ႕ အဆုံးအမ လမ္းစဥ္ ကို မက်င့္ႀကံဘဲ ေမ့ေမ့ေလ်ာ့ေလ်ာ့ ေနျခင္းက မိမိရဲ႕သႏၲန္မွာ ဘာသာေရး အတၱႀကီး ေစတဲ့ အဓိက အေၾကာင္းအရင္း ျဖစ္ပါ တယ္။

ဘာသာေရး အတၱႀကီးသူမ်ားဟာ ဘာသာေရးနဲ႔ ပတ္သက္၍ ပညတ္နဲ႔ ပရမတ္ မကြဲၾကတာကိုလည္း ေတြ႕ရပါ တယ္။ ဆိုလိုတာက အေပၚယံ ျပယုဂ္မ်ား (ပညတ္မ်ား) ျဖစ္တဲ့ ေစတီပုထိုးမ်ား၊ ဘာသာဝင္ဦးေရ၊ သကၤန္းဝတ္ဦးေရ စသည္တို႔အေပၚမွာသာ ဂုဏ္ယူ ဝမ္းေျမာက္ျခင္း၊ ဝမ္းနည္းျခင္းမ်ား ျဖစ္ၾကၿပီး၊ ဗုဒၶဘာသာရဲ႕ အႏွစ္သာရ သေဘာတရားမ်ား (ပရမတ္မ်ား) ျဖစ္တဲ့ ကိေလသာ အညစ္အေၾကးမ်ား နည္းပါးေစျခင္း၊ ျဗဟၼာစိုရ္ တရားမ်ား ထြန္းကားေစျခင္း၊ ပညာဉာဏ္မ်ား ထက္ျမက္ေစျခင္း၊ ေလာကဓံရွစ္ပါးကို ခံႏိုင္တဲ့ စြမ္းရည္မ်ား တိုးပြားေစျခင္း စတဲ့ လုပ္ေဆာင္မႈမ်ားကိုေတာ့ ခက္ခဲ တယ္ဆိုတဲ့ အေၾကာင္းျပခ်က္နဲ႔ ျဖစ္ျဖစ္၊ မိမိမွာ ႏိုင္ငံ့အေရး၊ လူမ်ိဳးေရး၊ ဘာသာ၊ သာသနာေရး၊ မိသားစုအေရး စတာေတြ အတြက္ လုပ္ေဆာင္ေနရတာေၾကာင့္ အခ်ိန္မရွိဆိုတဲ့ အေၾကာင္းျပခ်က္ေတြနဲ႔ ျဖစ္ျဖစ္ ဆိုင္းငံ့လ်စ္လႉ ႐ႈထားၾကပါ တယ္။

ဥပမာတစ္ခုကို ျပရရင္ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္ ရခိုင္ျပည္နယ္တြင္းမွာ မသီတာေထြး အႏိုင္က်င့္ သတ္ျဖတ္ခံရၿပီးေနာက္ ပထမဆုံးျဖစ္တဲ့ လူမ်ိဳးေရးပဋိပကၡမ်ား ျဖစ္ေနခ်ိန္အတြင္းမွာ တခ်ိဳ႕ဗုဒၶဘာသာ ဝင္မ်ားက “ငါတို႔ကေတာ့ ဒီလိုအခ်ိန္ မ်ိဳးမွာ တစ္ကိုယ္ေကာင္း ဆန္ဆန္နဲ႔ နိဗၺာန္ေရာက္ေၾကာင္းေတြ ဘာေတြ မလုပ္ႏိုင္ဘူး။ ရရာလက္နက္ကိုင္ၿပီး အမ်ိဳးဘာသာသာသနာအတြက္ ကုလား ေတြကို ျပန္ခ်ရမွာပဲ”ဆိုၿပီး အၾကမ္း ဖက္မႈ လုပ္တာကိုပဲ ဗုဒၶဘာသာအတြက္ လုပ္သေယာင္ ဂုဏ္ယူဝံ့ႂကြားစြာ ေျပာၾကတာကို စိတ္မေကာင္းစြာ ၾကားခဲ့ ရပါတယ္။

နိဗၺာန္နဲ႔ပတ္သက္ၿပီး အယူလြဲမွား ေနတာကိုလည္း ထင္ထင္ရွားရွား ေတြ႕ခဲ့ရပါတယ္။ နိဗၺာန္ဆိုတာ ကိေလ သာေတြ လုံး၀ကင္းစင္မွ ေရာက္ပါတယ္။ ကိေလသာနည္းပါးေလ စိတ္ၾကည္လင္မႈ ရွိလာေလျဖစ္ၿပီး မိမိတို႔ လုပ္ေဆာင္ ရမယ့္ ကိစၥရပ္ေတြကို ထိထိေရာက္ေရာက္၊ ေဘးထြက္ဆိုးက်ိဳး နည္းနည္းနဲ႔ ေဆာင္ ႐ြက္ႏိုင္ေလ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ကိေလသာ နည္းပါးျခင္းဟာ မိမိအတြက္ ေရာ မိမိပတ္ဝန္းက်င္အတြက္ပါ ေကာင္း ပါတယ္။ သာဓကအားျဖင့္ ေျပာရရင္ ပုဂၢိဳလ္တစ္ဦး ကိေလသာ ပယ္ျပတ္ၿပီး နိဗၺာန္ မ်က္ေမွာက္ျပဳႏိုင္ျခင္းက ဘိန္း စားတစ္ေယာက္ ဘိန္းျပတ္တာနဲ႔ တူပါ တယ္။ ဘိန္းစားဘိန္းျဖတ္ဖို႔ ႀကိဳးစား ျခင္းကို တစ္ကိုယ္ေကာင္းဆန္တယ္လို႔ ေျပာလို႔ မရပါဘူး။ ဘိန္း တကယ္ျပတ္ သြားခဲ့ရင္ သူ႕အတြက္သာမက သူ႕မိသားစု၊ ပတ္ဝန္းက်င္ အသိုင္းအဝိုင္းအတြက္ပါ ေကာင္းပါတယ္။ ဒီသေဘာတရားကို ဘာသာေရး အတၱႀကီးသူမ်ား နား မလည္တဲ့အတြက္ေၾကာင့္သာ အထက္ မွာပါသလို မဂ္၊ ဖိုလ္ နိဗၺာန္အတြက္ ႀကိဳးပမ္း အားထုတ္ေနသူေတြကို ကဲ့ရဲ႕႐ႈံ႕ခ်မႈေတြ လုပ္ၾကျခင္း ျဖစ္တယ္။

သူတို႔အတြက္က ထင္သာျမင္သာ တဲ့ အေပၚယံ ပညတ္မ်ားသာ ဗုဒၶ ဘာသာရဲ႕ အဓိပၸာယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္ ျဖစ္ေန ပါတယ္။ ဥပမာ သကၤန္းၿခဳံ႐ုံနဲ႔ အလိုလို ျမင့္ျမတ္ သြားသေယာင္ မွတ္ယူၾကပါ တယ္။ တစ္ခုသတိျပဳသင့္တာက ေဒ၀ဒတ္ လည္း ေျမၿမိဳခ်ိန္အထိ သကၤန္းဝတ္ႀကီးနဲ႔ ဆိုတာပါပဲ။ သကၤန္းဝတ္လိုက္တာနဲ႔ အဲဒီပုဂၢိဳလ္ကို လုံး၀ဆန္႔က်င္ကန္႔ကြက္ လို႔ မရသလို ေျပာဆိုလာၾကပါတယ္။ ျမင့္ျမတ္မႈရဲ႕ သေကၤတဟာ ျမင့္ျမတ္မႈနဲ႔ ထပ္တူထပ္မၽွ မဟုတ္ေၾကာင္းကို ေမ့ေလ်ာ့ေနတတ္ၾကပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ ကၽြန္ေတာ့္အေနနဲ႔ ဗုဒၶဘာသာရဲ႕ သေကၤတအမွတ္အသား ေတြကို မေလး မစား ျပဳက်င့္ရမယ္လို႔ မဆိုလိုပါဘူး။ ဒီသေကၤတ ျပယုဂ္ေတြရဲ႕ ေနာက္ကြယ္မွာ ရွိတဲ့ ပိုမိုနက္႐ႈိင္းတဲ့ အႏွစ္သာရ သေဘာ တရားေတြကို ေမ့မေနဖို႔ကိုသာ အဓိက ဆိုလိုတာပါ။ မဟုတ္ရင္ အႏွစ္ကိုပစ္ၿပီး အကာကိုခ်စ္သလိုျဖစ္ၿပီး ဘာသာေရး အတၱႀကီးမႈဘက္ကို ယိမ္းသြားႏိုင္ပါ တယ္။

ဥပမာ ေျပာရရင္ တျခားဘာသာဝင္ တစ္ ဦးက မိမိတို႔ အထြတ္အျမတ္ထားတဲ့ ဆင္းတုေတာ္ကို မ႐ိုမေသ ျပဳမူတယ္ ဆိုပါစို႔။ ဒါကို ျမင္ၿပီး ထြက္လာတဲ့ ေဒါ သကို တရားသေဘာနဲ႔ ႏွလုံးသြင္းကာ ေျပေလ်ာ့ေအာင္ လုပ္ဖို႔ မႀကိဳးစားဘဲ ေဒါသအေလ်ာက္ “ငါ့ဘာသာကို ကာ ကြယ္ဖို႔”ဆိုၿပီး အၾကမ္းဖက္မႈေတြ လုပ္ တယ္ဆိုရင္ အကာကို ခ်စ္လြန္းအားႀကီး လို႔ အႏွစ္ကို ပစ္ပယ္လိုက္တဲ့ သေဘာ ေရာက္သြားပါတယ္။ အဲဒီ ဆင္းတုေတာ္ ေတြက ဘာေတြသင္ေပးဖို႔ ျဖစ္ေပၚလာ ပါသလဲ။ ၿငိမ္းခ်မ္းျခင္း သေဘာတရား ေတြ၊ စစ္မွန္တဲ့ ခ်မ္းသာမႈရဲ႕ အဓိပၸာယ္ ေတြ၊ ေလာကဓံကို ႀကံ႕ႀကံ႕ခံႏိုင္တဲ့ စိတ္ စြမ္းအင္ ဉာဏ္စြမ္းအင္တို႔ရဲ႕ သေဘာ ေတြကို သတိေပးဆုံးမ ဖို႔အတြက္သာ ျဖစ္တည္လာရျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ဒီဆင္းတုေတာ္ေတြ ေစာ္ကား ခံရျခင္းကို အေၾကာင္းျပဳၿပီး သူတို႔ၫႊန္ျပေနတဲ့ တရားသေဘာေတြရဲ႕ ဆန္႔က်င္ မႈေတြကို လုပ္မိေနျခင္းက ဘာသာေရး အတၱႀကီးသူေတြ လုပ္ေဆာင္မိတတ္ ၾကတဲ့ အမွားအယြင္းတစ္ခု ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီသေဘာတရားကို ဩစေၾတးလ် ႏိုင္ငံမွာသီတင္းသုံးေနတဲ့ ေထရဝါဒ ဆရာေတာ္တစ္ပါးက အင္တာဗ်ဴး တစ္ခုမွာ ရွင္းျပသြားပါတယ္။ စာနယ္ ဇင္းသမား တစ္ေယာက္က အဲဒီတုန္းက ေလာေလာလတ္လတ္ျဖစ္ခဲ့တဲ့ အျဖစ္ အပ်က္ေလး တစ္ခုအေပၚ ဆရာေတာ္ရဲ႕ ထင္ျမင္ခ်က္ကို ေမးပါတယ္။ အျဖစ္ အပ်က္ကေတာ့ အေမရိကန္စစ္သား တစ္ေယာက္က အစၥလာမ္ဘာသာဝင္ မ်ားရဲ႕ အထြတ္အျမတ္ထားရာ ကုရ္အာန္က်မ္းကို အိမ္သာအိုးထဲ စြန္႔ပစ္ခဲ့တဲ့ ျဖစ္ရပ္ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီသတင္း ႏိုင္ငံတကာကို ျပန္႔သြားၿပီး ဘာသာေရး ေခါင္းေဆာင္ေတြ ဘယ္လိုတုန္႔ ျပန္မလဲ ဆိုတာ သိခ်င္ၾကတဲ့ ဩစေၾတးလ်ႏိုင္ငံ က သတင္းေထာက္ေတြက ဘာသာ အသီးသီးရဲ႕ ေခါင္းေဆာင္ေတြကို ဖုန္းဆက္ေမးၾကျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။

စာနယ္ဇင္းသမားက ဆရာေတာ္ကို ေမးတဲ့ ေမးခြန္းက “တကယ္လို႔မ်ား ဗုဒၶဘာသာရဲ႕ က်မ္းဂန္ေတြကို တစ္ ေယာက္ေယာက္က အိမ္သာအိုးထဲ ထည့္ၿပီး ေရဆြဲခ်ခဲ့ရင္ ဘာလုပ္မလဲ”တဲ့။ ဆရာေတာ္က မဆိုင္းမတြဘဲ “ေရပိုက္သမား အရင္ေခၚရမွာေပါ့”လို႔ ေျဖလိုက္တယ္။ တဖက္က ရယ္သံရပ္ သြားေတာ့မွ ဆရာေတာ္က ဗုဒၶဘာသာရဲ႕ စစ္မွန္တဲ့တရားမ်ားဟာ စာအုပ္ထဲမွာ မရွိေၾကာင္း၊ ေစတီ၊ ပုထိုး၊ ဆင္းတုေတာ္၊ ေက်ာင္းကန္မ်ားတြင္လည္း မရွိေၾကာင္း၊ ဗုဒၶဓမၼရဲ႕အႏွစ္သာရကို ဗုဒၶဘာသာ ဝင္တို႔ရဲ႕ ႏွလုံးသားမ်ားထဲတြင္သာ ေတြ႕ရမွာျဖစ္ေၾကာင္း၊ ဗုဒၶဘာသာကို ဘာသာျခားမ်ားက မည္သည့္နည္းနဲ႔မွ မဖ်က္ဆီးႏိုင္ေၾကာင္း၊ ဗုဒၶဘာသာကို အမွန္တကယ္ ဖ်က္ဆီးႏိုင္သူမ်ားမွာ ဗုဒၶဘာသာဝင္မ်ားပင္ ျဖစ္ေၾကာင္း၊ ၎တို႔ရဲ႕ ႏွလုံးအိမ္မွာ ေမတၱာ၊ က႐ုဏာ တရားမ်ား ေပ်ာက္ဆုံးတဲ့ေန႔ဟာ ဗုဒၶဘာသာ ပ်က္ဆီးတဲ့ေန႔ ျဖစ္ေၾကာင္း အက်ယ္တဝင့္ ေျဖၾကားေပးခဲ့ပါတယ္။

ဒီေနရာမွာ သူမ်ားေစာ္ကားသမၽွကို ဘာမွမလုပ္ဘဲ အၿမဲငုံ႔ခံေနရမယ္လို႔ ဆိုလိုတာ မဟုတ္ပါဘူး။ ျပႆနာရဲ႕ အတိမ္အနက္၊ အေျခအေနနဲ႔ အခ်ိန္ အခါေပၚမူတည္ၿပီး တစ္ခါတရံမွာ ဘာမွမလုပ္ဘဲ ဥပကၡာေလးနဲ႔ တုံ႔ျပန္ တာ၊ လႈိက္လႈိက္လွဲလွဲ ရယ္ပစ္လိုက္ တာမ်ိဳးေတြဟာ အေကာင္းဆုံး တုံ႔ျပန္ နည္းေတြပါ။ ဒါေပမယ့္ တစ္ခါတစ္ရံ မွာေတာ့ ဒီထက္ပိုတဲ့ နည္းလမ္းမ်ားနဲ႔ ေျဖရွင္းေကာင္း ေျဖရွင္းရပါလိမ့္မယ္။ ကိုယ့္ကိုကိုယ္ ဗုဒၶဘာသာဝင္လို႔ ခံယူ ထားတယ္ဆိုရင္ ဒီလိုအေျခအေနမ်ိဳးမွာ ေတာင္ ေမတၱာ၊ က႐ုဏာ ေရွ႕ထားၿပီး ညင္ညင္သာသာ သိမ္သိမ္ေမြ႕ေမြ႕ ကိုင္ တြယ္သင့္ပါတယ္။ ဘယ္လိုပဲ ေျဖရွင္း ေျဖရွင္း ဘာသာေရး အတၱေတြႀကီးလာၿပီး ဘာသာေရးမာန္ေတြ တက္မလာဖို႔ေတာ့ အေရးႀကီးပါတယ္။

ဒီလိုမွ မဟုတ္ဘဲ ဗုဒၶဘာသာ နာမည္ သုံးၿပီး အကုသိုလ္အလုပ္ေတြ လုပ္ေနျခင္းဟာ သာသနာျပဳရာ မေရာက္ ဘဲ သာသနာဖ်က္ရာ ေရာက္ပါတယ္။ ဘာ သာတစ္ခုရဲ႕ အသက္ဟာ ယုံၾကည္ ကိုးကြယ္သူေတြရဲ႕ ၾကည္ၫိုသဒၶါအေပၚ အဓိက တည္မွီေနတာေၾကာင့္ ဘာသာ ေရးကို ကာကြယ္ဖို႔ဆိုတဲ့ အေၾကာင္းျပ ခ်က္နဲ႔ အၾကည္အၫိုပ်က္ေစတဲ့ အကု သိုလ္အလုပ္ေတြကို လုပ္ျခင္းဟာ အမွန္ တကယ္မွာ အဲဒီဘာသာရဲ႕ ဂုဏ္သိကၡာနဲ႔ အဓြန္႔ရွည္ တည္တံ့မႈကို ထိခိုက္ေစပါ တယ္။ အဲဒါေၾကာင့္ပဲ လားမသိ။ ဗုဒၶ ဘာသာဝင္တို႔ အေလးအျမတ္ထားတဲ့ အေသာကမင္းႀကီးက ၎ရဲ႕ ေက်ာက္စာ တစ္ခု(ေက်ာက္စာ အမွတ္ – ၁၂) မွာ ေအာက္ပါအတိုင္း ေနာင္လာေနာင္သား မ်ားကို သတိေပးခဲ့ျခင္း ျဖစ္မယ္။

“မိမိ၏ ဘာသာ/မ်ိဳးႏြယ္စုကိုသာ ခ်စ္ျမတ္ႏိုး တန္ဖိုးထားေသာ သူ တစ္ဦးသည္ အျခားေသာဘာသာ/ မ်ိဳးႏြယ္ အုပ္စုဝင္ လူအမ်ားကို ၎၏ ဘာသာ။ မ်ိဳးႏြယ္အုပ္စု ေအာင္ျမင္ တိုးတက္ေကာင္းစားေစရန္အတြက္ ရည္႐ြယ္ခ်က္ျဖင့္ တိုက္ခိုက္ သတ္ျဖတ္ ေၾကျပဳန္းေစပါက လက္ေတြ႕တြင္ ထိုကဲ့သို႔ လုပ္ရပ္သည္ ၎၏ဘာသာ/ မ်ိဳးႏြယ္အုပ္စုကိုသာ ျပန္လည္၍ ျပင္းထန္ ေသာ ဒဏ္ရာအနာတရ ျဖစ္ျခင္းႏွင့္ အက်ိဳးယုတ္ျခင္းကိုသာ ျဖစ္ေစသည္”(အေသာကမင္းႀကီး ေက်ာက္စာ)
လုပ္ရပ္တစ္ခုဟာ ဘာသာေရး ကိုင္း႐ႈိင္းၿပီး ျဖစ္လာတဲ့ ကုသိုလ္စိတ္နဲ႔ လုပ္တာလား၊ ဘာသာေရး အတၱေၾကာင့္ ျဖစ္လာတဲ့ အကုသိုလ္စိတ္နဲ႔ လုပ္တာ လား ဆိုတာ တစ္ခါတေလမွာ ေဘးလူ အေနနဲ႔ သတ္မွတ္ရခက္ပါတယ္။ ဥပမာ၊ ေစတီတည္တဲ့ အျပဳအမူ ဆိုပါစို႔။ “ဒီေစတီျဖစ္တည္လာတဲ့အတြက္ ဒီေစတီ ကို အမွီျပဳၿပီး လူအမ်ား စိတ္ေအးခ်မ္းပါ ေစ”ဆိုတဲ့ စိတ္နဲ႔ျပဳတယ္ဆိုရင္ ဘာသာ ေရး ကိုင္း႐ႈိင္းတယ္ ေျပာလို႔ရပါတယ္။ ဒါ ေပမယ့္ ဒီလိုမဟုတ္ဘဲ “ဟာ ဟိုမွာ ဘာသာျခားေတြ ဘုရားေက်ာင္း၊ ဗလီ ေတြ ေဆာက္ေနၿပီ။ ငါတို႔လည္း ေစတီ လိုက္တည္ဦးမွပဲ”ဆိုတဲ့ ေလာဘစိတ္၊ ေဒါသစိတ္ေတြနဲ႔လုပ္ရင္ ဘာသာေရး အတၱႀကီးတယ္ ေျပာလို႔ရပါတယ္။

အမွန္အတိုင္း ေျပာရရင္ ဘာသာ ေရးအတၱဟာ လူအမ်ားစု (မည္သည့္ ဘာသာ ဝင္မဆို)ရဲ႕ ရင္မွာအနည္းနဲ႔ အမ်ားေတာ့ ရွိၾကမယ္လို႔ ထင္ပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ အဲဒီလူဟာ ပုထုဇဥ္ပဲ ရွိေသးတယ္ ဆိုရင္ေပါ့။ ဒါေပမဲ့ ပုဂၢိဳလ္ေရး အတၱလိုမ်ိဳးပဲ ဘာသာေရး အတၱနည္းတဲ့ လူနဲ႔ဘာသာေရး အတၱမ်ား တဲ့လူ ကြာမွာျဖစ္ပါတယ္။ အတၱကို လုံး၀မပယ္ခြာႏိုင္မီ စပ္ၾကားမွာ ဘာသာ ေရး အတၱမႀကီးရေအာင္ သတိေလး လက္ကိုင္ထားၿပီး ထိန္းသိမ္းသြားျခင္း ဟာ မိမိအတြက္ေရာ မိမိဆိုင္ရာ ဘာသာရဲ႕ သာသနာအတြက္ပါ အက်ိဳး မ်ားမွာ ျဖစ္ပါတယ္။

ဒီေနရာမွာ ပုဂၢိဳလ္ေရးအတၱ (သကၠာယ ဒိ႒ိ)ကို ဗုဒၶလမ္းစဥ္မွာ ဘယ္လိုကိုင္ တြယ္ထားလဲ ဆိုတာကို ၾကည့္ၿပီး ဘာသာေရး အတၱကိုလည္း ဘယ္လို ကိုင္တြယ္သင့္လဲဆိုတာ စဥ္း စားလို႔ရမယ္ ထင္ပါတယ္။ ဗုဒၶဘာသာ ဝင္ အမ်ားစု သိထားၿပီး ျဖစ္တဲ့အတိုင္း သကၠာယဒိ႒ိကို မပယ္သတ္ႏိုင္ခင္မွာ ဟီရိ၊ ဩတပၸ ဆိုတဲ့ အရွက္၊ အေၾကာက္ တရားႏွစ္မ်ိဳးနဲ႔ မသင့္ေတာ္တဲ့ အလုပ္ ေတြ မလုပ္ဖို႔ ကိုယ့္ကိုကိုယ္ ထိန္းရပါ တယ္။ အရွက္အေၾကာက္တရားေတြက ပြင့္ပြင့္လင္းလင္း ေျပာရရင္ အတၱကေန ေပါက္ဖြားလာတဲ့ တရားေတြပါပဲ။ ငါ့လို လူမ်ိဳးဟာ ဒီလိုနိမ့္က်တဲ့ အျပဳအမူမ်ိဳး လုပ္ဖို႔ မသင့္ေတာ္ပါဘူးဆိုတဲ့ အေတြး မ်ိဳးနဲ႔ မေကာင္းတာ မလုပ္မိဖို႔ ျပန္ထိန္း ထားတဲ့ သေဘာပါ။ တစ္နည္းေျပာရရင္ အတၱ ကို မဖယ္ႏိုင္ခင္ အတၱကိုေကာင္းတဲ့ ဘက္မွာ ျပန္အသုံးခ်ထားလိုက္တဲ့ သေဘာပါ။

ဘာသာေရးအတၱမွာလည္း အဲဒီလိုမ်ိဳး နည္းလမ္းအသုံးျပဳၿပီး ထိန္းလို႔ရမယ္ ထင္ပါတယ္။ ဥပမာ၊ ငါတို႔က ဗုဒၶဘာသာဝင္ ျဖစ္ေနၿပီး အၾကမ္းဖက္တဲ့ လမ္းစဥ္ကိုလိုက္ဖို႔ ဘာသာျခားေတြကို ႏွိမ့္ခ်ေစာ္ကားတဲ့ အျပဳအမူ အေျပာအဆိုမ်ိဳး ျပဳက်င့္ဖို႔ မသင့္ေတာ္ပါဘူး၊ ရွက္စရာေကာင္းပါ တယ္စတဲ့ ႏွလုံးသြင္းမႈမ်ိဳးလုပ္ ၿပီး ဘာသာေရးအတၱေၾကာင့္ ျဖစ္လာႏိုင္ တဲ့ ေနာက္ဆက္တြဲဆိုးက်ိဳးကို ထိန္း သင့္ပါတယ္။ အေကာင္းဆုံးကေတာ့ အတၱေတြအားလုံးကို ပယ္၍ အနတၱနယ္ ကို အျမန္ဆုံး ေရာက္ႏိုင္ပါေစလို႔ ဆုမြန္ ေကာင္းေတာင္းရင္း…။
ရန္မင္းေအာင္