ထားဝယ္ၿမိဳ႕က ဘုရားျပတိုက္

0
640

အခုေနာက္ပိုင္းႏွစ္ေတြမွာ ထားဝယ္ ၿမိဳ႕ကို ရွင္ကိုးရွင္ဘုရားေတြနဲ႔တြဲၿပီး စိတ္ ဝင္စားမႈပိုလာၾကတာ သတိထားမိပါတယ္။ ရွင္ကိုးရွင္ဘုရားေတြဟာ ထားဝယ္ေဒသ ရဲ႕အမွတ္သေကၤတ သေဘာမ်ိဳးျဖစ္လာ သလို ၿမိဳ႕ရဲ႕ က်က္သေရေဆာင္တန္ခိုး ႀကီးဘုရားေတြအျဖစ္နဲ႔လည္း အနယ္နယ္ အရပ္ရပ္က ဘုရားဖူးဧည့္သည္ေတြအ ၾကား ထင္ရွားလာပါတယ္။

တကယ္ေတာ့ ထားဝယ္ေဒသမွာ ရွင္ကိုးရွင္ဘုရားေတြအျပင္ တျခားစိတ္ ဝင္စားဖို႔ေကာင္းတဲ့ ေရွးေဟာင္းေစတီေတြ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ရွိေနေသးတာပါ။
အဲဒီဘုရားေတြကို ထားဝယ္ၿမိဳ႕ေပၚနဲ႔ အနီးအနားဝန္းက်င္က ရပ္႐ြာေတြမွာ ေလ့လာဖူးေျမာ္ႏိုင္ပါတယ္။ ထားဝယ္ ေဒသကိုေရာက္လာတဲ့ သာမန္ဘုရားဖူး ဧည့္သည္ေတြအတြက္ ရွင္ကိုးရွင္ဘုရား ေတြဖူး႐ုံနဲ႔ လုံေလာက္တယ္လို႔ ဆိုရမွာ ပါ။ ဒီလိုမွမဟုတ္ဘဲ ထားဝယ္ေဒသ သမိုင္းကိုပါ ထဲထဲဝင္ဝင္ ေလ့လာမယ္ဆို ရင္ေတာ့ ရွင္ကိုးရွင္ဘုရားေတြထဲက တခ်ိဳ႕ဘုရားေတြအျပင္ ရွင္ကိုးရွင္ဘုရား မ်ား စာရင္းမွာမပါဝင္တဲ့ တျခား ေရွး ေဟာင္းဘုရားေတြကိုပါ အခ်ိန္ေပးၿပီး ေလ့လာရမွာ ျဖစ္ပါတယ္ ။

ထားဝယ္ၿမိဳ႕ေပၚမွာ ၾကက္မင္းေစ တီတိုက္ဆိုတာ ရွိပါတယ္။ ေဒသခံေတြ က ၾကက္သံတိုင္းဘုရားလို႔ ေခၚၾကတာ ပါ။ ဒီဘုရားတိုက္ကၿမိဳ႕ေပၚမွာ တည္ရွိ
ေနေပမယ့္ လူသိမ်ားတဲ့ ရွင္ကိုးရွင္ဘုရား စာရင္းထဲမွာ မပါဝင္ပါဘူး။ ရွင္ကိုးရွင္ ဘုရားစာရင္းဝင္ မဟုတ္ေတာ့ ထားဝယ္ ေဒသကို ေရာက္တဲ့သူတိုင္း ဒီေစတီႀကီး ဆီ မေရာက္ျဖစ္ဘူးေပါ့။

အရင္ကေတာ့ ၾကက္သံတိုင္းဆိုတဲ့ နာမည္ၾကားတာနဲ႔ကို စိတ္ထဲမွာ နည္း နည္းေၾကာက္႐ြံ႕သလိုလို ျဖစ္မိတာပါပဲ။ ၾကက္သံတိုင္းဆိုတာကို ဘုရားတိုက္ တစ္ခုဆိုတာထက္ အဲဒီေနရာဝန္းက်င္ ကို ထားဝယ္ၿမိဳ႕ရဲ႕ သုသာန္နယ္ေျမအျဖစ္ ကာလရွည္ၾကာစြာ သိထားၾကတာမို႔ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ငယ္ငယ္ကဆို ေတာ္႐ုံ
အေၾကာင္း ကိစၥမရွိဘဲ အဲဒီအနီးအနားကို ျဖတ္ၿပီး သြားလာေလ့မရွိပါဘူး။ စစ္အစိုး ရလက္ထက္ သုသာန္ကို ဖ်က္သိမ္းလိုက္ ၿပီး အဲဒီအနီးနားတဝိုက္မွာ သာသနဗိ မာန္ႀကီး၊ တိုင္းအားကစားကြင္းနဲ႔ အခြန္ လြတ္ေဈးတစ္ေဈးအျပင္ ေဒသတြင္းေျပး ဆြဲတဲ့ ကားဂိတ္တစ္ခုကိုပါ ထားရွိလိုက္ ေတာ့မွ လူသြားလူလာေတြ မ်ားလာေတာ့ တာပါ။ ကၽြန္ေတာ္တို႔လည္း အဲဒီေနာက္ ပိုင္းက်မွ ၾကက္သံတိုင္းဘုရားဝင္း (ၾကက္ မင္းေစတီတိုက္)ထဲကို ေသေသခ်ာခ်ာေရာက္ျဖစ္ေတာ့တယ္ဆိုပါေတာ့။

ရာဇဝင္ေတြအရကေတာ့ ၾကက္မင္း ေစတီ(ၾကက္သံတိုင္းေစတီ)ႀကီးဟာ အ ေသာကမင္းႀကီးရဲ႕ ေကာင္းမႈေတာ္ေစတီ တစ္ဆူလို႔ ေျပာေနၾကတာပါပဲ။ ၾကက္ မင္းေစတီေတာ္ႀကီးလို႔ အမည္တြင္ ေစခဲ့ တဲ့ ၾကက္မင္းကို ဦးတည္ၿပီး ေရးသား ေဖာ္ျပၾကတဲ့ ဘုရားရာဇဝင္ကိုလည္း မွတ္ သားရဖူးပါတယ္။ လက္ရွိ အေနထားမွာ ၾကက္မင္းေစတီေတာ္ႀကီးနဲ႔တကြ ေစတီ တိုက္အတြင္းမွာ ေရွးေခတ္လက္ရာေတြနဲ႔ သာသနိက အေဆာက္အအုံေတြ၊ ေခတ္ လက္ရာအမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔ ဆင္းတုေတာ္ေတြနဲ႔ အႏုပညာေျမာက္ ဖန္တီးျပဳလုပ္ထားတဲ့ အႏုစိတ္လက္ရာေတြကို ေပါမ်ားစြာ ေတြ႕ ေနရပါတယ္။

ဘုရားတိုက္အတြင္းမွာ ပင္မေစတီႀကီးတစ္ဆူ၊ ေစတီငယ္ေလး ဆူ၊ အုတ္တိုက္အပါအဝင္ ေရွးေဟာင္း ဘုရားသိမ္အႀကီးအေသး စုစုေပါင္း ၂၃ ခုေတြ႕ရၿပီး ေခတ္လက္ရာ အမ်ိဳးမ်ိဳးနဲ႔ ထိုင္ေတာ္မူ၊ ရပ္ေတာ္မူ ေလ်ာင္းေတာ္မူ ဆင္းတုေတာ္အႀကီး အေသး ဆူ ၉၀ ကို ဖူးေတြ႕ေနရပါတယ္။ ဒါ့အျပင္ သကၠရာဇ္ အတိအက်ထည့္သြင္းၿပီး မွတ္တမ္းတင္ ေရးထိုးထားတဲ့ ေရွးေဟာင္းေၾကးေခါင္း ေလာင္း တစ္လုံးကိုလည္း ေတြ႕ရေသးတာ ပါ။ ထားဝယ္ေဒသတြက္ သမိုင္းတန္ဖိုး ႀကီးမားတဲ့ ေခါင္းေလာင္းတစ္လုံးပဲ ျဖစ္ ပါတယ္။ ေရွးေဟာင္းကို စိတ္ဝင္စားသူ၊ တစ္ေခတ္ၿပီး တစ္ေခတ္ကူးေျပာင္းလာခဲ့ တဲ့ ျမန္မာမႈလက္ရာေတြကို လက္ေတြ႕ က်က်ေတြ႕ျမင္လိုသူေတြနဲ႔ ထားဝယ္ ေဒသသမိုင္းေလ့လာလိုသူေတြအတြက္ ေတာ့ ၾကက္မင္းေစတီတိုက္ႀကီးဟာ ျပ တိုက္ႀကီးတစ္ခုလို ျဖစ္ေနေတာ့ တာပါပဲ။ အဲဒါေတြကို စိတ္ဝင္တစားေလ့လာလို သူေတြအဖို႔ ၾကက္မင္းေစတီတိုက္ တစ္ ခုတည္းအတြက္ေတာင္မွ အခ်ိန္သီးသန္႔ ေပးၿပီး ေလ့လာသင့္တယ္လို႔ ဆိုခ်င္ပါ တယ္။

ဆင္းတုေတာ္မ်ား
ဘုရားတိုက္ထဲက ဆင္းတုေတာ္ ေတြကိုေလ့လာၾကည့္ရင္ အၾကမ္းအားျဖင့္ သုံးမ်ိဳးသုံးစားေလာက္ခြဲႏိုင္တယ္လို႔ ထင္
ပါတယ္။ ေစတီေျမာက္ဘက္ဘုရားသိမ္ ထဲက အႀကီးဆုံးဆင္းတုေတာ္ႀကီးတစ္ ဆူ၊ ဘုရားအေနာက္ဘက္ စႀကၤသီဟသိမ္ ထဲက ဆင္းတုေတာ္ေလးတစ္ဆူ၊ ေစတီ အေရွ႕ဘက္ရဟႏၲာသိမ္ထဲမွာရွိတဲ့ ဆင္း တုေတာ္ေတြနဲ႔ ၾကက္မင္းသိမ္ထဲက ဆင္း တုေတာ္ေလးေတြဟာ ဒီေစတီတိုက္ႀကီးရဲ႕ ေရွးအက်ဆုံးဆင္းတုေတာ္ေတြျဖစ္ႏိုင္သလို မူလလက္ရာ အတိုင္းနီးပါး က်န္ ေနေသးတဲ့ ဆင္းတုေတာ္ေတြျဖစ္မယ္လို႔ ထင္ရပါတယ္။

ဆင္းတုေတာ္ေတြဟာ ေခတ္တစ္ေခတ္ရဲ႕ အႏုပညာလက္ရာကို အတိအက်ေဖာ္ၫႊန္းေနသလို ျဖစ္ေနတာ မို႔ဖူးေတြ႕ရတာ တကယ္ကို ပီတိျဖစ္ရတာ ပါပဲ။ ေလ့လာမိသေလာက္ ျမန္မာျပည္ အလယ္ပိုင္းက ေရွးေဟာင္းဘုရားေတြနဲ႔ ႏႈိင္းယွဥ္ၾကည့္ရရင္ အခုဖူးေတြ႕ေနရတဲ့ ရဟႏၲာသိမ္ထဲက ဆင္းတုေတာ္ေတြဟာ ကုန္းေဘာင္ေခတ္ဦး (သို႔မဟုတ္) အမရပူရေခတ္လက္ရာေတြျဖစ္တယ္လို႔ ဆိုခ်င္ပါတယ္။ အဲဒီဆင္းတုေတာ္ေတြ ထဲကမွ မူလလက္ရာ အပီျပင္ဆုံး က်န္ ေနတဲ့ ဆင္းတုေတာ္ေတြကို ၫႊန္ျပပါ လို႔ဆိုရင္ေတာ့ ရဟႏၲာသိမ္ထဲက ဆင္းတု ေတာ္ေတြကို ၫႊန္းဆိုရမွာပါ။

ရဟႏၲာသိမ္ေတာ္ဟာ ၾကက္မင္းေစ တီႀကီးရဲ႕ အေရွ႕ယြန္းယြန္းမွာတည္ရွိၿပီး ဘုရားတိုက္အေရွ႕ဘက္က ဝင္လာရာ လမ္းနံေဘးမွာ တည္ရွိပါတယ္။ သိမ္ေတာ္ ကိုအျပင္ပန္းက ၾကည့္ရရင္ ယြန္းထပ္ငါး ဆက္ အမိုးမိုးထားတဲ့ ကိုလိုနီေခတ္လက္ ရာ အုတ္တိုက္အျဖစ္ေတြ႕ရမွာပါ။ သိမ္ရဲ႕ အဓိက တံခါးေပါက္နဲ႔ ျပဴတင္းေပါက္အ ေပၚပိုင္း ေလဝင္ေပါက္ေတြမွာ ႏု႐ြလွတဲ့ ကိုလိုနီေခတ္လက္ရာ သစ္သားထြင္းပန္း ေတြကို ေတြ႕ျမင္ရပါမယ္။ သိမ္ထဲကို ဝင္လိုက္ရင္ေတာ့ မွန္လုံခန္းထဲက ဆင္း တုေတာ္ႀကီးကို သပၸါယ္စြာနဲ႔ ဖူးျမင္ရမွာပါ။ ထိုင္ေတာ္မူ ဆင္းတုေတာ္ႀကီးရဲ႕ လက္ဝဲလက္ရာ အုတ္နံရံမွာ ရပ္ေတာ္မူ ဆင္းတုေတာ္ႏွစ္ဆူေတြ႕ရၿပီး အေနာက္ ဘက္အုတ္နံရံနဲ႔တြဲလ်က္ အုတ္ပလႅင္ေပၚ မွာလည္း ထိုင္ေတာ္မူဆင္းတုေတာ္အ လတ္သုံးဆူကို ဖူးေတြ႕ရပါတယ္။

ထူးျခားတာက သိမ္ထဲမွာရွိေနတဲ့ ဆင္းတုေတာ္အကုန္လုံးကို ေခတ္လက္ ရာပုံစံတစ္မ်ိဳးတည္းနဲ႔ေတြ႕ေနရၿပီး တျခား ဘုရား သိမ္ေတြမွာလို ေနာက္ပိုင္းေခတ္ ေတြမွ ထည့္သြင္းလႉဒါန္းထားတဲ့ ဆင္း တုေတာ္ေတြကို မေတြ႕ရတာပါပဲ။ ဒါေပ မယ့္လည္း အခုဖူးေတြ႕ေနရတဲ့ ဆင္းတု ေတာ္ေတြကို အနည္းနဲ႔အမ်ားဆိုသလို ျပဳျပင္ခဲ့ပုံရပါတယ္။ အဓိက ထိုင္ေတာ္မူဆင္းတုေတာ္ႀကီးကိုေတာ့ ဦးစားေပးျပဳျပင္ခဲ့လိမ့္မယ္လို႔ ထင္ရပါတယ္။ ဒါ ေၾကာင့္ ထိုင္ေတာ္မူ ဆင္းတုေတာ္ႀကီးရဲ႕ မ်က္နာေတာ္အေနအထား အနည္းငယ္ေျပာင္းေနတယ္လို႔ ခံစားမိတာပါ။ ဘုရား သိမ္ရဲ႕ အေနာက္ဘက္ နံရံအုတ္ပလႅင္ေပၚမွာရွိေနတဲ့ ဆင္းတုေတာ္သုံးဆူကို ေတာ့ ေ႐ႊခ်ထားတာကလြဲလို႔ သူ႕မူရင္း လက္ရာအတိုင္း က်န္ေနေသးတယ္လို႔ ေတာင္ဆိုႏိုင္ပါတယ္။

ဆင္းတုေတာ္ေတြ မွာေတြ႕ေနရတဲ့ မဏိေတာ္နဲ႔အတူ ပိႏၷဲဆူး ပါတဲ့ ဦးေခါင္းေတာ္၊ မ်က္ခုံးေတာ္ကုံးကုံး ပုံေဖာ္ထားတဲ့ ဝိုင္းဝိုင္းစက္စက္ မ်က္ႏွာ ေတာ္၊ အဆင့္ဆင့္ပါတဲ့ နား႐ြက္ေတာ္တို႔ နဲ႔ သကၤန္းေတာ္အေနထားတို႔က ကုန္း ေဘာင္ေခတ္ဦး(သို႔မဟုတ္) အမရပူရ ေခတ္လက္ရာ ဆင္းတုေတာ္ေတြအျဖစ္ ထင္ရွားေပၚလြင္ေနတတ္ပါတယ္။ တနည္းအားျဖင့္ ရဟႏၲာသိမ္ထဲက ဆင္း တုေတာ္ေတြကို တည္ထားကိုးကြယ္တဲ့ အခ်ိန္ဟာ ၿမိဳ႕စားမင္းနဲလွလက္ရွိ ထား ဝယ္ၿမိဳ႕(သာယာ၀တီ)ၿမိဳ႕ကို တည္ေထာင္ တဲ့ သကၠရာဇ္ ၁၁၁၆ (ေအဒီ ၁၇၅၄) ခုႏွစ္ဝန္းက်င္မွာ တည္ထားခဲ့ဟန္ရွိတယ္ လို႔ ဆိုခ်င္မိပါတယ္။

ဆင္းတုေတာ္ႀကီးရဲ႕လက္ဝဲလက္ယာမွာရွိေနတဲ့ ရပ္ေတာ္မူ ႐ုပ္ပြားေတာ္ႏွစ္ဆူက သကၤန္းေတာ္အေန ထားေတြဆိုရင္ ယိုးဒယားဟန္ေတြေရာ စြက္ပါဝင္ေနေသးတယ္လို႔ ထင္မိတာပါပဲ။

ေခါင္းေလာင္း
ၾကက္မင္းေစတီတိုက္ထဲမွာရွိတဲ့ ေနာက္ထပ္အေလးထားၿပီး ေလ့လာသင့္ တာတစ္ခုကေတာ့ ကမၸည္းစာေရးထိုးပါရွိ တဲ့ ေရွးေဟာင္းေခါင္းေလာင္းငယ္တစ္လုံး ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီ ေခါင္းေလာင္းကို ရဟႏၲာသိမ္ေတာင္ဘက္ဘုရားသိမ္ရဲ႕ အျပင္ဘက္မွာေတြ႕ရမွာပါ။ ေခါင္းေလာင္း ပုံစံက ထားဝယ္ေဒသမွာ ေတြ႕ရေလ့ရွိတဲ့ ေခါင္းေလာင္းပုံစံမ်ိဳးျဖစ္ေပမယ့္လည္း ေခါင္းေလာင္း ေပါင္းကိုင္းေပၚမွာ ၾကက္ မင္းႏွစ္ေကာင္ရဲ႕ အ႐ုပ္ေတြကို ထည့္ သြင္းထားတာကေတာ့ ထူးျခားတယ္လို႔ ဆိုရပါမယ္။ ေခါင္းေလာင္းမွာ ေရးထိုး ထားခ်က္ေတြက တကယ္ကို စိတ္ဝင္စား ဖို႔ ေကာင္းပါတယ္။

အထူးသျဖင့္ ေခါင္း ေလာင္းသြန္းလုပ္ လႉဒါန္းခဲ့တဲ့ခုႏွစ္နဲ႔ ၿမိဳ႕နာမည္ေတြကို စိတ္ဝင္စားမိတာပါ။ ဒီေခါင္းေလာင္းကို ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၁၁၈၇ ခုႏွစ္( ေအဒီ ၁၈၂၅ )မွာ ျမန္မာ ဘုရင္ အမရပူရျပည့္ရွင္ မင္းတရားႀကီးကို တိုင္တည္ၿပီး သြန္းလုပ္လႉဒါန္းတယ္လို႔ ဆိုထားပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ ထား ဝယ္ၿမိဳ႕ဟာ ေအဒီ ၁၈၂၄ ခုႏွစ္ စက္တင္ ဘာလ ၉ ရက္ေန႔မွာ ကတည္းက အဂၤလိပ္လက္ေအာက္ကို က်ေရာက္ခဲ့ၿပီ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါဆိုရင္ ထားဝယ္ၿမိဳ႕အပါ အဝင္ တနသၤာရီတစ္ခုလုံး အဂၤလိပ္ လက္ေအာက္ကို က်ေရာက္ၿပီး ေနာက္ တစ္ႏွစ္ၾကာမွ (အဂၤလိပ္လက္ထက္ေရာက္ မွ) ဒီေခါင္းေလာင္းကို သြန္းလုပ္လႉဒါန္း ခဲ့တယ္လို႔ ဆိုရမွာပါ။

ေခါင္းေလာင္းစာတစ္ေနရာမွာ “အမရပူရအမည္ရွိေသာ ျပည္ႀကီးကို အစိုးရေသာ သာသနဒါရကာ တရားမင္း ျမတ္သည္ သာရ၀ဒီ အမည္ရွိေသာ ဤဒါးဝယ္ၿမိဳ႕၌”လို႔ ေရးထိုးပါရွိတာကို သတိျပဳမိပါတယ္။ ဒီအခ်က္ကိုေထာက္ရ ရင္ျဖင့္ ထားဝယ္ၿမိဳ႕ေန ျပည္သူတို႔ဟာ လက္ရွိအေျခေနမွာ တိုင္းတစ္ပါးသား တို႔ရဲ႕အုပ္ခ်ဳပ္မႈေအာက္ကို ေရာက္ေနခဲ့ ေပမဲ့လည္း အထက္ျမန္မာျပည္ကို အုပ္ စိုးေနဆဲျဖစ္တဲ့ ကိုယ့္ဘုရင္ (ဘႀကီးေတာ္ စစ္ကိုင္းမင္း)အေပၚ သစၥာေစာင့္သိတုန္း၊ အေလးအျမတ္ထား တုန္းျဖစ္တယ္ဆိုတာ ထင္ရွားေနပါတယ္။ မတတ္သာလို႔ တိုင္း တစ္ပါးသား လက္ေအာက္ကိုက်ေရာက္
ေနခဲ့ေပမဲ့လည္း ကိုယ္အရွင္ကိုယ့္ဘုရင္ကိုသာ အေလးထားဦးၫႊတ္ေနေသးေၾကာင္း ကို ေဖာ္ျပေနတာပါ။

ဒါ့အျပင္ “သာရ၀ဒီ အမည္ရွိေသာ ဤဒါးဝယ္ၿမိဳ႕၌” ဆိုတဲ့ အခ်က္ပါရွိေနေသးတာမို႔ ေခါင္းေလာင္း သြန္းလႉတဲ့အခ်ိန္က ထားဝယ္ၿမိဳ႕သူ ၿမိဳ႕သားေတြဟာ ၿမိဳ႕စားမင္းနဲလွ တည္ ေထာင္ခဲ့တဲ့ သာရ၀ဒီ(သာယာ၀တီ) ဆို တဲ့ၿမိဳ႕ နာမည္အသစ္အျပင္ ဒါးဝယ္(ထား ဝယ္)ဆိုတဲ့ ၿမိဳ႕အမည္ကိုလည္း သုံးစြဲေခၚဆိုၾကၿမဲဆိုတာ ထင္ရွားေနပါ တယ္။ ထားဝယ္ဆိုတဲ့နာမည္ကို ပုဂံ ေခတ္ကတည္းက ထင္ထင္ရွားရွား ေခၚ ေဝၚ အသုံးျပဳေနခဲ့ေၾကာင္း အဲဒီေခတ္ ထိုးေက်ာက္စာအရ သိရွိခဲ့ၿပီး ျဖစ္ပါ တယ္။

၁၈ ရာစုအလယ္ပိုင္းေရာက္လို႔ ၿမိဳ႕စားမင္းနဲလွက ဒီေဒသမွာ သာယာ ၀တီၿမိဳ႕အမည္နဲ႔ ၿမိဳ႕သစ္တည္ေထာင္ခဲ့ ေပမဲ့လည္း ေဒသခံျပည္သူမ်ားအေနနဲ႔ ကေတာ့ ၿမိဳ႕ နာမည္အသစ္နဲ႔အတူ ထား ဝယ္ဆိုတဲ့ နာမည္ကို ေရွးအစဥ္အဆက္ အတိုင္းေခၚဆိုေနခဲ့ေၾကာင္း ဒီေခါင္း ေလာင္းစာက သက္ေသျပဳလို႔ေနတာပါ ပဲ။ ဒီေခါင္းေလာင္းကို ၾကက္သံတိုင္း ေစတီ(ၾကက္မင္းေစတီ) တည္တဲ့အခ်ိန္မွာ တၿပိဳင္နက္ သြန္းလုပ္လႉဒါန္းခဲ့တယ္လို႔ မဆိုႏိုင္ပါဘူး။ ေနာက္ပိုင္းက်မွ တည္ရွိ ေနၿပီးတဲ့ ေစတီတိုက္အတြင္းမွာ ဒီေခါင္း ေလာင္းကို သြန္းလႉခဲ့ပုံရပါတယ္။ ၾကက္ မင္းေစတီက ေခါင္းေလာင္းထက္ ပိုေရွး က်မွာပါ။

အခုေျပာခဲ့တာေတြက ေခါင္းေလာင္း စာမွာ ကၽြန္ေတာ္ ျမင္မိသေလာက္ အ ခ်က္ႏွစ္ခုကိုသာ ထုတ္ႏုတ္ၿပီး တင္ျပတာ ျဖစ္ပါတယ္။ တကယ္လို႔ ေခါင္းေလာင္း မွာေရးထားတဲ့ အခ်က္အကုန္လုံးကို ေျခရာခံၿပီး စစ္ထုတ္ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ေတာ့ ၁၉ ရာစု အေစာပိုင္း ထားဝယ္ေဒသ ရဲ႕ သမိုင္းပုံရိပ္ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားကို ေျခရာခံလို႔ရႏိုင္ဦးမွာပါ။

အစပိုင္းမွာ ေျပာခဲ့သလိုပါပဲ၊ ေရွး ေဟာင္းဘုရား ျပတိုက္ႀကီးလိုျဖစ္ေနတဲ့ ၾကက္မင္းေစတီတိုက္ႀကီးထဲမွာ ေလ့လာ
စရာ ေရွးေဟာင္းဗိသုကာ လက္ရာေတြ ေပါမ်ားစြာ ေတြ႕ရွိရပါတယ္။ ေခတ္လက္ ရာအစုံအလင္နဲ႔ ဆင္းတုေတာ္ေတြ၊ ဘုရားတံကဲပုံစံေတြ၊ မွန္စီေ႐ႊခ် လက္ရာ
ေတြနဲ႔ ဘုရားသိမ္အေဆာက္အအုံ ပုံစံေတြကို တစ္ေနရာတည္းမွာ တစ္စုတစ္ စည္းတည္း ေလ့လာခြင့္ရတာမို႔ အေတာ္ ပဲ အားရေက်နပ္မိတာပါ။ အခု ေဖာ္ျပခဲ့
ၿပီးတဲ့ အေၾကာင္းအရာေတြဟာ ရဟႏၲာ သိမ္ထဲက ေရွးေဟာင္းဆင္းတုေတာ္ေတြနဲ႔ ဘုရားတိုက္ထဲမွာ ခ်ိတ္ဆြဲထားတဲ့ ေရွး ေဟာင္းေခါင္းေလာင္းအေၾကာင္း တစ္ စြန္းတစ္စကိုသာ ကၽြန္ေတာ္ျမင္တတ္သေလာက္ ထုတ္ႏုတ္တင္ျပထားတာ ျဖစ္ပါတယ္။ က်န္ေနေသးတဲ့ ဘုရား တိုက္ထဲက ေရွးေဟာင္းဆင္းတုေတာ္ေတြ နဲ႔ ဗိသုကာလက္ရာေတြအေၾကာင္း စုံစုံ ေစ့ေစ့တင္ျပရရင္ စာတစ္ေစာင္ေပတစ္ဖြဲ႕ ေရးသားတင္ျပပါမွ ေတာ္ရာက်ႏိုင္မွာပါ။ ဒါေၾကာင့္မို႔ ၾကက္သံတိုင္းေစတီ (ၾကက္ မင္းေစတီ) တိုက္အေၾကာင္းကို ဒီေလာက္ နဲ႔ပဲ အဆုံးသတ္လိုက္ရပါတယ္။

ေရွးေဟာင္းလက္ရာေတြကို ျမတ္ ႏိုးတန္ဖိုးထားသူ တစ္ေယာက္အေနနဲ႔ ရဟႏၲာသိမ္ေတာ္ထဲက ဆင္းတုေတာ္ေတြ
ကို ဖူးေတြ႕ရတာ တကယ္ကို အားရ ေက်နပ္ႏွစ္သက္မိပါတယ္။ ေခတ္တစ္ ေခတ္ကို ကိုယ္စားျပဳေနတဲ့အႏုပညာ လက္ရာေတြကို ခံစားေလ့လာခြင့္ ရခဲ့ရင္၊ ဒါမွမဟုတ္ တိက်ေသခ်ာတဲ့ ကာလတစ္ခု ကို ရည္ၫႊန္းေနတဲ့ ေရွးေခတ္လက္ရာေတြ တည္ရွိရာေနရာတစ္ခုဆီကို ေရာက္ခြင့္ ရခဲ့ရင္ ဒါေတြကို စိတ္ဝင္စားတဲ့သူတစ္ေယာက္အဖို႔က ကာဆီးပိတ္ဆို႔ထားတဲ့ ကန္႔လန္႔ကာတစ္ခုကို ဖယ္ရွားၿပီး အ တိတ္သမိုင္းေၾကာင္းကို ရွင္းရွင္းလင္း လင္း ျမင္ခြင့္ရသလို ခံစားမိတာပါ။ အဲဒီ လို ခံစားသိရွိလာရတဲ့အခါ သက္ဆိုင္ရာ ေဒသရဲ႕သမိုင္းေၾကာင္းကို ေလ့လာသိ ရွိႏိုင္သလို ဒီေဒသမွာ မွီတင္းေနထိုင္သြားၾကတဲ့ လူမ်ိဳးစုေတြရဲ႕ သမိုင္းေၾကာင္းကိုလည္း ျဖည့္စြက္ေျပာဆိုလာႏိုင္မွာ ျဖစ္ ပါတယ္။ မူလလက္ရာပ်က္ယြင္းမႈနည္း ပါးတဲ့ ေရွးေခတ္လက္ရာေတြ အခုခ်ိန္ထိ တည္ၿမဲေနတာဟာ ေဒသသမိုင္းအတြက္ သိပ္ကိုတန္ဖိုးႀကီးမားတာပါ။

ထားဝယ္ေဒသမွာ အခုလိုမ်ိဳး မူလလက္ရာမပ်က္ ဘဲ က်န္ေနတဲ့ေရွးေဟာင္း လက္ရာေတြ ေတာ္ေတာ္ရွားေနပါၿပီ။ ရဟႏၲာသိမ္ထဲက ဆင္းတုေတာ္ေတြကို အခုလိုမ်ိဳး ေရွး လက္ရာ မပ်က္မယြင္းေအာင္ ထိန္းသိမ္း ေစာင့္ေရွာက္ခဲ့တဲ့ ေခတ္အဆက္ဆက္က ေရွးထားဝယ္လူႀကီးသူမမ်ားကို အထူးပဲ ေက်းဇူးတင္မိပါတယ္။ ဒီအတိုင္းပဲ ေရွ႕ ဆက္ၿပီး ထိန္းသိမ္းသြားရမွာပါ။ ကိုယ္ ႏိုင္ငံကိုယ္ေဒသရဲ႕ ေရွးေဟာင္းယဥ္ေက်း မႈ လက္ရာေတြ မေပ်ာက္ပ်က္သြားေအာင္ ဆက္လက္ထိန္းသိမ္းႏိုင္ပါေစလို႔ ဆု ေတာင္းလိုက္ရပါတယ္။

အကိုးအကား ။ ။ထားဝယ္ဥဒါန္း (ေမာင္သန္းေဆြ – ထားဝယ္ )
ရေနာင္(ဒြယ္)