ပင္လယ္ေပ်ာ္ တိုင္းရင္းသား

0
553

ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္း တိုင္းရင္းသား ၁၃၅ မ်ိဳးလို႔ ေဖာ္ျပၾကတယ္။ ဒီတိုင္းရင္း သားေတြထဲက ကၽြန္ေတာ္တို႔ မ်က္စိ ေအာက္မွာပဲ ေပ်ာက္ကြယ္သြားေတာ့မယ့္ တိုင္းရင္းသားေတြရွိေနတယ္။ ဒီ ၁၃၅ မ်ိဳးမွာ ဗမာ ၉ မ်ိဳးရွိ တယ္။
၁။ ဗမာ၊ ၂။ ထားဝယ္၊ ၃။ ၿမိတ္၊ ၄။ ေယာ၊ ၅။ ရဘိန္၊ ၆။ ကဒူ(ခုံကူး)၊ ၇။ ဂဏန္း၊ ၈။ ဆလုံ၊ ၉။ဖုန္း(ဖြန္)ဆိုၿပီး ဆရာခ်စ္စံဝင္းရဲ႕ ပ်ဴစာအုပ္မွာ ေဖာ္ျပ ထားတယ္။

အထက္ေဖာ္ျပပါ စာရင္းအရ တနသၤာရီတိုင္းေဒသႀကီးအတြင္း ေနထိုင္ တဲ့ ဗမာအစုဝင္ ၄ မ်ိဳးေတြ႕ရတယ္။ ဗမာ၊ ထားဝယ္၊ ၿမိတ္နဲ႔ ဆလုံတို႔ ျဖစ္တယ္။ ဗမာ၊ ထားဝယ္၊ ၿမိတ္ေတြက အင္အား ေကာင္းတုန္းျဖစ္သလို ၿမိဳ႕ျပေဒသေတြမွာ အလြယ္ေတြ႕ႏိုင္တယ္။ ဆလုံလို႔ေခၚတဲ့ တိုင္းရင္းသားမ်ိဳးႏြယ္စုကိုေတာ့ ေတြ႕ဖို႔ အင္မတန္ခက္ခဲတယ္။
sea_happy_sayazaw
၁၉၉၇ခုႏွစ္ မႏုႆေဗဒဌာန (ရန္ကုန္တကၠသိုလ္)ရဲ႕ ေလ့လာခ်က္အရ ဆလုံေတြကို ဇာဒက္ႀကီးကၽြန္း၊ ဒုံးကၽြန္း၊ လန္ပိကၽြန္း၊ လငန္းကၽြန္း၊ မႀကဳံကလက္ ေက်း႐ြာ၊ ေညာင္ဝိေက်း႐ြာေတြမွာ ေန ထိုင္တယ္လို႔ ေဖာ္ျပထားတယ္။ ဒီေလ့ လာခ်က္အရ လန္ပိကၽြန္းရွိ လန္ပိေက်း ႐ြာမွာ ဆလုံ ၁၁၆ ဦး၊ ေညာင္ဝိေက်း႐ြာမွာ ဆလုံ ၇၀ ဦး၊ မႀကဳံကလက္ေက်း႐ြာမွာ ၁၂၅ ဦး၊ ဇာဒက္ႀကီးကၽြန္းရွိ တလြန္း ေက်း႐ြာမွာဆလုံ ၅၀၅ ဦး၊ ေကာၫွာ ေက်း႐ြာမွာ ဆလုံ ၁၅၃ ဦးရွိေၾကာင္း၊ အျခားကၽြန္းမ်ားနဲ႔ ပင္လယ္တြင္း လွည့္လည္သြားေနတဲ့ ဆလုံေတြရွိေသး ေၾကာင္း ဆိုတယ္။
ဆရာေက်ာ္စိုး(စိတ္ပညာ)ေရးသား တဲ့ ဆလုံ႐ိုးရာ ဆလုံစ႐ိုက္ စာအုပ္ (၁၉၆၈ခုႏွစ္)အရ ၁၉၁၁ခုႏွစ္မွာ အဂၤလိပ္ ေတြဟာ ဆလုံစာရင္း ေကာက္ခဲ့တယ္။ တနသၤာရီတိုင္းေဒသႀကီးကို ၃ ပိုင္း ပိုင္း တယ္။ ေျမာက္ဘက္ အပိုင္းကို ထားဝယ္ ကၽြန္းမ်ားမွ ဒိုမီကၽြန္းေတာင္ပိုင္း၊ အလယ္ ပိုင္းကို ဒိုမီကၽြန္းေတာင္ပိုင္းမွ ဂရီ႐ိုရီ ကၽြန္းထိနဲ႔ ေတာင္ဘက္ ပိုင္းကို ဝိတိုရိယ အငူကၽြန္းမ်ားအျဖစ္ ပိုင္းျခား ေလ့လာ ခဲ့တယ္။

ေျမာက္ဘက္အပိုင္းျဖစ္တဲ့ ထား ဝယ္ကၽြန္းေတြမွ ဒိုမီကၽြန္းေတာင္ပိုင္းအထိ နာမည္နဲ႔တကြ မွတ္တမ္းတင္ခဲ့တဲ့ ဆလုံ လူမ်ိဳး ၇၇၂ ေယာက္ရွိတယ္။ မသြားႏိုင္တဲ့ ကၽြန္းေတြေပၚက ဆလုံေတြရယ္၊ အေတြ႕ မခံဘဲေရွာင္ေနတဲ့ ဆလုံေတြရယ္ ေပါင္း လိုက္ရင္ ေထာင္ခ်ီရွိတယ္။ အနည္း ဆုံးဆလုံ ၂၅၀၀ ေက်ာ္ရွိမယ္ ခန္႔မွန္း ခဲ့တယ္။ အလယ္ပိုင္းစာရင္းအရ ဆလုံ ၃၀၀ ေက်ာ္ မွတ္တမ္း တင္ႏိုင္ခဲ့တယ္။ ေဒသခံဆလုံေတြရဲ႕ေျပာျပခ်က္အရ မ ေလးဒျမေတြေသာင္းက်န္းလို႔ ဆလုံ အမ်ားစုအေနနဲ႔ ပိုေခ်ာင္က်တဲ့ ကၽြန္း ေတြမွာ ေ႐ြ႕ေျပာင္းေနတယ္လို႔ သိရ တယ္။ ဒီအလယ္ပိုင္းမွာ ဆလုံ ၁၅၀၀ ေက်ာ္ေနမယ္လို႔ ခန္႔မွန္းခဲ့တယ္။
ေတာင္ဘက္အပိုင္းႀကီးမွာ ဆလုံ ၂၁၃ ေယာက္ကိုပဲမွတ္တမ္း တင္ႏိုင္ ခဲ့တယ္။ မစၥတာဝႈိက္က လူဦးေရ စာရင္း ေကာက္တုန္းက လုပ္ငန္းမကၽြမ္းက်င္ ျခင္း၊ အပင္ပန္းခံၿပီး ဖိဖိစီးစီးမေကာက္ ျခင္း၊ အကူအညီမရျခင္း၊ ဆလုံ လူမ်ိဳး မ်ားအေနနဲ႔ အၿမဲလွည့္လည္ ေနျခင္း၊ အေတြ႕မခံျခင္းတို႔ေၾကာင့္ မေအာင္ ျမင္ဘူးလို႔ ဆိုတယ္။ ခ်ဳပ္ၿပီးေျပာရရင္ ၁၉၁၁ခုႏွစ္မွာ ဆလုံလူမ်ိဳး ၅၀၀၀ ေက်ာ္ တနသၤာရီတိုင္းအတြင္းရွိတယ္လို႔ ခန္႔ မွန္းတယ္။

ဆလုံလို႔ ဗမာလိုေခၚေဝၚေနေပမယ့္ သူတို႔ကို သူတို႔ ေမာ္ကင္းလို႔ ဆလုံ စကားနဲ႔ ေျပာတယ္။ ေမာ္ဆိုတာ နစ္ျမႇဳပ္ ျခင္း၊ ကင္းဆိုတာက ဆားငန္ေရ၊ ဒါ ေၾကာင့္ ေမာ္ကင္းဆိုတာ ဆားငန္ေရထဲ ႏွစ္ျမႇဳပ္ေနသူမ်ားလို႔ဆိုတယ္။ ဆရာ ေက်ာ္စိုး ေလ့လာမႈအရ ၁၉၆၈ ခုႏွစ္ ေလာက္ကတည္းက ဆလုံေတြဟာ ထိုင္း၊ မေလးကို အစုလိုက္ထြက္ခြာေနၿပီ လို႔ဆိုတယ္။

မေလးဘက္မွာ ဆလုံေတြကို အိုးရန္ဘက္စင္လို႔ ေခၚတယ္။ ထိုင္းမွာ ေခ်ာ္နန္းေခၚတယ္။ ၁၉၆၈ ခုဝန္းက်င္မွာ ဆလုံေတြ ထိုင္းမွာ အေတာ္မ်ားလာတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ထိုင္းေတြက ဆလုံကို အရင္ လို ေခ်ာ္နန္းမေခၚေတာ့ဘဲ ထိုင္းပိုင္း ေခၚလာတယ္။ ထိုင္းပိုင္းဆိုတာ ယိုး ဒယားသစ္လို႔ အဓိပၸာယ္ရွိေၾကာင္း ဆရာ ေက်ာ္စိုးက ဆိုတယ္။ အေနာက္ႏိုင္ငံ သားေတြက ဆလုံေတြကို ပင္လယ္ေပ်ာ္ လူသားမ်ား (Sနa Gပဈပ)၊ ေလွလူ သားမ်ား (ဩေအ Mေည )စလို႔ မွတ္တမ္း တင္ ေဖာ္ျပၾကတယ္။

ဆလုံေတြရဲ႕ဘ၀က ပင္လယ္သာ ျဖစ္တယ္။ ငါးဖမ္းျခင္း၊ ေမၽွာ႔ဖမ္းျခင္း၊ ခရင္းခြာျခင္း၊ ငွက္သိုက္ရွာျခင္း၊ ပုလဲ ငုပ္ျခင္းေတြက ဆလုံေတြရဲ႕ အဓိက ဝင္ေငြျဖစ္တယ္။ ပင္လယ္ရွိေနသမၽွ ဝမ္းစာမပူရလို႔ ယုံၾကည္တဲ့အတြက္ တစ္ေန႔အတြက္ စားေလာက္႐ုံပဲ ရွာတယ္။ အနာဂတ္အတြက္ ပူပင္မႈ မရွိ သေလာက္ပါပဲ။ ေရငုတ္ႏိုင္ရင္ ေငြရ မယ္။ မရွိရင္ ထပ္ငုပ္မယ္။ ေရငုပ္ႏိုင္ဖို႔ ပင္လယ္ ေရခ်ိဳးတယ္။ ထုံးကို ေရေဖ်ာ္ၿပီး က်ိဳေသာက္တယ္။
ေရွးဆလုံေတြမွာ တူဒါးလို႔ေခၚတဲ့ ဘုရားရွိတယ္။ အႀကီးက်ယ္ဆုံးနဲ႔ အထြတ္အျမတ္ဆုံးျဖစ္တယ္။ လူရဲ႕ မူလအစ ျဖစ္သလို အရာရာ ဖန္ဆင္း ေပးတယ္။ ဒါ့အျပင္ အတြိဳင္းလို႔ေခၚတဲ့ နတ္နဲ႔တကြ သူရဲ၊ တေစၧအေပါင္းကို ကိုး ကြယ္ မႈလည္းရွိတယ္။ ထာ၀ရဘုရား သခင္ကို ယုံၾကည္ေသာ္လည္း နတ္ကို အဓိက ကိုးကြယ္ၾကသူေတြလို႔ ဆရာ ေက်ာ္စိုးက ဆိုတယ္။

မႏုႆေဗဒဌာန ေလ့လာခ်က္အရ ဆလုံေတြမွာ လူပုန္းနတ္ကိုးကြယ္မႈနဲ႔ ဘိုးဘြားဝိညာဥ္ကိုးကြယ္မႈရွိတယ္လို႔ ဆိုတယ္။ လူပုန္းနတ္ကန္ေတာ့တဲ့ ညေန မွာ သခ်ႋဳင္းကို သြားၿပီး ကန္ေတာ့တယ္။ လူေသျမႇဳပ္ရာေနရာမွာ လူပုန္းနတ္စင္လို နတ္တိုင္ရွိတယ္။ ဒီနတ္တိုင္က ေရာင္စုံ ျခယ္ထားတယ္။ ကန္ေတာ့တဲ့အခါ ဖေယာင္းတိုင္၊ အေမႊးတိုင္၊ မုန္႔ ၇ မ်ိဳး၊ ေရ၊ အရက္၊ ကြမ္းသီး၊ ကြမ္း႐ြက္၊ ၾကက္ဥ၊ ၾကက္ေသြး၊ ၾကက္သား၊ လိပ္ တစ္ေကာင္၊ လိပ္သားဟင္း နဲ႔ကန္ေတာ့ တယ္။ နတ္ကန္ေတာ့တဲ့အခါ ပင္လယ္ လိပ္ေခါင္းက မပါမျဖစ္ပစၥည္းျဖစ္တယ္။

ဆလုံတစ္ေယာက္ရဲ႕ဘ၀မွာ မရွိ မျဖစ္လိုအပ္တာက ကဘန္း၊ ကဘင္း လို႔ေခၚတဲ့ ေလွတစ္စင္းပါ။ အမ်ားအား ျဖင့္ ၂၅ ေပ ေလာက္ရွည္တယ္။ သံတစ္ ေခ်ာင္း၊ သြပ္တစ၊ ေၾကးတစ္တုံးမပါဘူး။ လိုအပ္တဲ့ေနရာမွာ ရင္ကန္းသား နဲ႔ဝါးကို အသုံးျပဳတယ္။ ေနအိမ္အျဖစ္ အသုံးျပဳဖို႔ ေပါင္းမိုးတစ္ခုလုပ္တယ္။ ဒီေပါင္းမိုးကို ဓနိဖက္မိုးတယ္။ မီးဖို ေနရာမွာ မီးမကူး ႏိုင္ဖို႔ သဲ ဒါမွမဟုတ္ ႐ြံ႕ခင္းတယ္။ ေက်ာက္ဆူးအျဖစ္ ေက်ာက္တုံး တစ္တုံး ကို သုံးတယ္။ ေလွတည္ေဆာက္ရာမွာ ေပါ့ပါးလ်င္ျမန္မႈကို အဓိက ထားတယ္။ ႐ြက္တိုင္ပါတယ္။

ဒီေလွေပၚမွာ မိသားစုလိုက္ ေနတယ္။ အမ်ားအားျဖင့္ တစ္လင္တစ္ မယားစနစ္က်င့္သုံးေနေပမယ့္ မယားၿပိဳင္ စနစ္လည္း ရွိတယ္။ မိုးအခါေရာက္တဲ့ အခါ နီးစပ္ရာ ကၽြန္းေတြေပၚမွာ တက္ေန ၾကတယ္။ ဒီအခါ ေလွကေပါင္းမိုး ကို ျဖဳတ္ၿပီး အိမ္လို လုပ္ေနတယ္။ အခ်ိဳ႕ ဆလုံေတြက ကၽြန္းေတြရွိ ကမ္းေျခေတြမွာ ေျခတံရွည္အိမ္ေတြေဆာက္ တတ္တယ္။ ေနာက္ပိုင္းကာလမွာ အေျခတက် ေနထိုင္လာၾကတယ္။

ဆလုံေတြဟာ ဘယ္သူေတြလဲ ဆိုတာ သမိုင္းပညာရွင္ေတြၾကား ေဆြး ေႏြးျငင္းခုံေနတုန္းပါ။ ေဝၚတာ ဂရိန္း ဝိုက္က ဆလုံေတြမွာ အဓိက အေျပာအဆို အသုံးအႏႈန္း အုပ္စု ၄ မ်ိဳး ရွိတယ္။ မေလးလူမ်ိဳးမ်ားနဲ႔ အေနနီးတဲ့ ဆလုံ ေတြက ေလာတနဲ႔ တြန္ကာ အုပ္စု ဝင္ျဖစ္တယ္။ အထူးသျဖင့္ ေလာတ အုပ္စုဝင္ေတြက မေလးနဲ႔ပိုတူတယ္။ ဂ်အိအုပ္စုဝင္ေတြက လန္ပိကၽြန္းနဲ႔ ဘုတ္ျပင္းတစ္ဝိုက္မွာ ေနတယ္။ လဘီအုပ္စုဝင္ေတြက ဝိတိုရိယအငူ(ေကာ့ ေသာင္း)နဲ႔ မက္သ႐ူးကၽြန္း တစ္ဝိုက္ ေနတယ္။ ဒန္းအုပ္စုဝင္ေတြက ၿမိတ္အနီး ေနတယ္။ ဒန္းအုပ္စုစကားက ဆလုံ ေတြရဲ႕မူရင္းျဖစ္တယ္လို႔ ဆိုတယ္။ သီခ်င္းသံေတြအေနနဲ႔ ၿမိတ္အနီးရွိ ဆလုံ ေတြက မြန္သီခ်င္းသံႏြယ္ တယ္။ ဘုတ္ ျပင္းရွိ ဆလုံေတြက ပသၽွဴးသံႏြယ္တယ္။ ေကာ့ေသာင္းရွိ ဆလုံေတြက ယိုးဒယား သံႏြယ္တယ္လို႔ ဆိုတယ္။ ေနာက္ပိုင္း သုေတသနေတြအရ ဆလုံစကားဟာ ကေမၻာဒီယားရွိ ခမ္ဘာသာစကားနဲ႔ နီးကပ္ဆက္ ႏြယ္မႈရွိတယ္လို႔ ေဖာ္ျပ တယ္။

ဆလုံေတြနဲ႔ပတ္သက္လို႔ အယူ အဆ အမ်ိဳးမ်ိဳးရွိေပမယ့္ အႏွစ္ခ်ဳပ္ အားျဖင့္ ၂ မ်ိဳးရွိတယ္။ ပထမအခ်က္က ဆလုံေတြဆိုတာ မေလးမ်ိဳးႏြယ္မ်ား ျဖစ္ တယ္။ ဒုတိယအခ်က္က ဆလုံေတြဆိုတာ မြန္-ခမာမ်ိဳးႏြယ္ေတြ ျဖစ္တယ္။ ဆလုံသက္ႀကီး႐ြယ္အိုမ်ားက သူတို႔ဟာ ေမာ္ခမ္(မြန္ခမ္)မ်ား ျဖစ္တယ္လို႔ ေျပာျပ ခ်က္အရ ဆလုံေတြဟာ မြန္-ခမာေတြလို႔ ယူဆၾကတယ္။

ေမာ္လၿမိဳင္တစ္ဘက္ကမ္းမွာ ဘီလူးကၽြန္းရွိတယ္။ ဒီကၽြန္းကို မြန္လို တေကာ့(ကၽြန္း)နဲ႔ ခမိုင္း( အကိုင္းအခက္ မ်ားေသာသစ္ပင္)ဆိုတဲ့ တေကာ့ခမိုင္း ေခၚတယ္။ ဒီကၽြန္းမွာေနသူေတြကို ခမိုင္း လူမ်ိဳးေခၚတယ္။ ေနာက္တစ္နည္း စ မင္းလူမ်ိဳးလို႔ ေခၚေသးတယ္။ ဒီစမင္း ေတြက အဝတ္အစားမရွိ၊ ခက္ထန္ၾကမ္း တမ္းတဲ့ ႐ုပ္ရည္ရွိလို႔ ဘီလူးလို႔လည္း ေခၚတယ္။ ဒီဘီလူးေတြနဲ႔ မြန္ေတြ စစ္ျဖစ္ၿပီး ပင္လယ္ထဲ ေရာက္တယ္။ သထုံေဒသကို ရကၡပူရ (ေရဘီလူးတို႔ ႏိုင္ငံ)ေခၚတယ္။ ဒီဘီလူးမ်ိဳးႏြယ္ ေတြကေန ဆလုံေတြျဖစ္လာတယ္လို႔ ဆိုတယ္။

အျခားတစ္ဘက္မွာေတာ့ ဆလုံ ေတြဟာ စိတ္သေဘာထားႏူးညံ့တယ္။ နတ္ကိုးကြယ္တယ္။ စစ္ကိုမလိုလားၾက ဘူး။ လူသူကင္းေဝးရာ ပင္လယ္ထဲမွာပဲ လွည့္လည္ေနထိုင္တယ္။ သူစိမ္း တရံ စာကို အင္မတန္ေၾကာက္႐ြံ တတ္တယ္။ လက္ရွိဆလုံစ႐ိုက္နဲ႔ သမိုင္းထဲက ဘီလူးစ႐ိုက္က အင္မတန္ဆန္႔က်င္ဘက္ ျဖစ္ေနတယ္။ ဒီအခ်က္က စိတ္ဝင္စား ဖြယ္ျဖစ္တယ္။

ကဘန္းလို႔ေခၚတဲ့ ေလွအိမ္တစ္စင္း နဲ႔ မိသားစုဝင္ေတြကိုေခၚၿပီး ပင္လယ္ျပင္ ကို လွည့္လည္သြားလာေနတဲ့ လူေတြဟာ ဘယ္သူမ်ားလဲဆိုရင္ ဆလုံေတြေပါ့ဗ်ာ ဆိုတဲ့စကားသာ အမွန္ဆုံးျဖစ္မယ္ ထင္ပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ မ်က္စိ ေအာက္မွာပဲ ျမန္မာျပည္မွာေနထိုင္ရွင္ သန္သြားတဲ့ ဆလုံလို႔ေခၚတဲ့ တိုင္းရင္း သားတစ္မ်ိဳးေပ်ာက္ကြယ္မသြားေအာင္ ေတာ့ ဝိုင္းဝန္းႀကိဳးစားၾကပါစို႔လို႔ တိုက္ တြန္း လိုက္ပါတယ္။