တနသၤာရီတိုင္းရဲ႕ သမိုင္းအသစ္ ေရးရေအာင္

ကိုဗစ်ဒုတိယလှိုင်းကာကွယ်ရေး စည်းကမ်းတင်းကြပ်ချက်များ

၂၀၁၅ခုႏွစ္ ေ႐ြးေကာက္ပြဲက်င္းပဖို႔ ရက္ေပါင္း ၆၀ ေလာက္ လိုတဲ့အခ်ိန္မွာ ႏိုင္ငံေရးပါတီေတြ အၿပိဳင္အဆိုင္ စည္း႐ုံး ေရးေတြ လုပ္ေနတာကို ေတြ႕ရပါတယ္။ ႏိုင္ငံသမိုင္း အသစ္ေရးထိုးဖို႔၊ ျပည္သူ အတြက္ အလုပ္အေကၽြးျပဳႏိုင္ဖို႔ ႀကိဳးစား ေနၾကတာကို ေတြ႕ရလို႔ ဝမ္းသာမိပါတယ္။ ဆင္းရဲႏုံခ်ာၿပီး အဘက္ဘက္က နိမ့္က်ေနတဲ့  ျပည္သူဘ၀ေတြကို ျမႇင့္တင္ေပးႏိုင္မယ္ လို႔ ေမၽွာ္လင့္မိပါတယ္။


ဒီလိုအခ်ိန္မွာ ” သမိုင္းကို မအ ေအာင္ သင္တယ္” ဆိုတဲ့ ဆရာႀကီး ေဒါက္တာသန္းထြန္းစကားကို သတိရ ပါတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံသမိုင္းကို ျပန္ ေတြးမိရင္ ေခါင္းေဆာင္ေကာင္း ရတဲ့ အခါ အင္မတန္မွ တိုးတက္ႀကီးပြား ခဲ့သလို ေခါင္းေဆာင္ ညံ့ဖ်င္းတဲ့အခါ တိုင္းျပည္ ပ်က္ခဲ့ရတာေတြကို ေလ့လာ ရပါတယ္။ မၾကာမီကာလမွာ တိုင္းျပည္ ေခါင္းေဆာင္ေတြကို ျပည္သူက ေ႐ြးခ်ယ္ မွာျဖစ္လို႔ တိုင္းျပည္အက်ိဳးေဆာင္ ႐ြက္ႏိုင္မည့္ ေခါင္းေဆာင္ေကာင္းေတြ ေပၚေပါက္ ေစခ်င္ပါတယ္။

အသက္ေပါင္းမ်ားစြာ၊ ပ်က္စီးျခင္း မ်ားစြာခံၿပီး နယ္ခ်ဲ႕လက္ေအာက္ကေန လြတ္လပ္ေရးကို ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေအာင္ဆန္း ေခါင္းေဆာင္ၿပီး ျပည္သူတစ္ရပ္လုံး ႀကိဳးစားခဲ့တယ္။ လြတ္လပ္ေရးရၿပီး သိပ္မၾကာပါဘူး၊ ညီအစ္ကို မိသားစု ခ်င္း တိုက္ၾကခိုက္ၾကတာ အခုအခ်ိန္ တိုင္ေအာင္ပါပဲ။ ဒီတိုက္ပြဲေတြအတြက္ တိုင္းျပည္မွာရွိတဲ့ ေျမေပၚေျမေအာက္ သယံဇာတေတြလည္း သူနဲ႔ငါ အၿပိဳင္ ေရာင္းခ်ခဲ့တာလည္း အားလုံး သိပါ တယ္။ ပညာေရး၊ က်န္းမာေရးစတဲ့ တိုင္းျပည္ထူေထာင္ေရးမွာ အသုံးခ်ခဲ့ရင္ အာရွမွာ အေတာ္ႀကီးက်ယ္မွာပါ။ ဒါ့အျပင္ စစ္တိုက္ေနရေတာ့ စစ္သားပဲ အေရးပါခဲ့ၿပီး ပညာရွင္နဲ႔ ျပည္သူဆိုတာ အသုံးမဝင္တဲ့ အေနအထား ေရာက္ခဲ့ပါ တယ္။ ေရွးျမန္မာ မွတ္တမ္းေတြျဖစ္တဲ့ အမွားေတာ္ပုံက်မ္းေတြကို ကိုယ္တိုင္ ေတြ႕ႀကဳံေနခဲ့ရပါတယ္။

new_tanintharyi_history
သမိုင္းတစ္ခုကို ေဖာ္ထုတ္တဲ့အခါ အစြဲေတြကင္းဖို႔ လိုပါတယ္။ ျမန္မာ သမိုင္းကို ေလ့လာတဲ့အခါ မွန္တာေတြရွိ သလို မွားတာေတြလည္း ရွိပါတယ္။ အထူးသျဖင့္ သမိုင္းတစ္ေလၽွာက္ အားႀကီးသူသာ ရွင္သန္တယ္ဆိုတဲ့ ေဆာင္ပုဒ္အတိုင္း အားႀကီးသူေတြ ေရး သား မွတ္တမ္းတင္ခဲ့တာေတြကိုသာ    ေနာက္လူေတြအေနနဲ႔ သိရပါတယ္။ ဆရာႀကီး ေဒါက္တာသန္းထြန္းက     ေက်ာက္စာေတြ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ အမ်ား ႀကီးေတြ႕ရပါတယ္။ ဒါေပမယ့္ အမ်ား အားျဖင့္ အလႉမွတ္တမ္းေတြ ျဖစ္တယ္။ ျပည္သူအေၾကာင္း ေဖာ္ျပထားတာ အရမ္းနည္းတယ္လို႔ ဆိုပါတယ္။

ဒီလိုပါပဲ ေဒသသမိုင္း၊ လူမ်ိဳး စုငယ္ေတြ သမိုင္းကို ေလ့လာတဲ့အခါ အင္မတန္ မ်က္ႏွာငယ္ပါတယ္။ စစ္ေရး၊ ႏိုင္ငံေရး အေျခအေနေတြအရ ဖ်က္ဆီးခံရ တာေတြ၊ ေဖာ္ျပခြင့္မရတာေတြ၊ ဝါးၿမိဳခံ လိုက္ရတာေတြ အမ်ားႀကီးရွိတယ္။ ဒီလိုပဲ စားဝတ္ေနေရး ခက္ခဲေနတဲ့ ျပည္သူေတြက အသိပညာ အားနည္းၿပီး ထိန္းသိမ္းေစာင့္ ေရွာက္လိုစိတ္ နည္းပါး ၿပီး ပ်က္စီး ေပ်ာက္ကြယ္ သြားတာလည္း ရွိပါတယ္။

တနသၤာရီတိုင္းေဒသႀကီးမွာဆို ထားဝယ္(သာဂရ)နဲ႔ တနသၤာရီၿမိဳ႕ ေဟာင္းေတြက လူသိမ်ားထင္ရွား ပါတယ္။ အျခား ၿမိဳ႕ေဟာင္းေတြလည္း အေတာ္မ်ားမ်ား ရွိပါတယ္။ ဒီေဒသနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ေလ့လာတဲ့အခါ အေတာ္ စိတ္ဝင္စားဖို႔ ေကာင္းပါတယ္။ ဒီ ထားဝယ္နဲ႔ တနသၤာရီၿမိဳ႕ေဟာင္းေတြကို ဗမာကလည္း သူပိုင္တယ္လို႔ ဆိုတယ္။ မြန္ကလည္း သူပိုင္တယ္ ဆိုတယ္။ ရခိုင္ကလည္း အားက်မခံ ငါတို႔ဆီက ထြက္ေျပးတဲ့ လူေတြလို႔ ဆိုတယ္။ ရွမ္း ကလည္း ငါတို႔ပိုင္တယ္တဲ့။ ယိုးဒယား ကလည္း ငါတို႔ေျမလို႔ အၿမဲေျပာတယ္။

တနသၤာရီက သူငယ္ခ်င္းကေတာ့ ”  ငါတို႔ေျမလို႔ထင္တာ မဟုတ္ဘူးပဲ” လို႔ ႐ြဲ႕ဘူးပါတယ္။
ဘာသာစကား ေလ့လာတဲ့ ပညာ ရွင္ေတြကလည္း ထားဝယ္နဲ႔ တနသၤာရီ ကို ဗမာလိုတစ္မ်ိဳး၊ ယိုးဒယားလိုတစ္မ်ိဳး၊ ရွမ္းလို တစ္မ်ိဳး၊ မြန္လိုတစ္မ်ိဳး၊ မေလး လိုတစ္မ်ိဳး၊ ကရင္လိုတစ္မ်ိဳး ဘာသာ ျပန္ၾကေလရဲ႕။ ထားဝယ္နဲ႔တနသၤာရီ စကားေတြထဲမွာ ဘယ္စကားလုံးက ငါ တို႔စကားလုံးမို႔ ဒီေျမက ငါတို႔ေျမဆိုတာ ေတြလည္း မနည္းပါဘူး။ ဆရာမစ္ကီဟတ္            ရဲ႕အဆိုအရ ဘာသာစကားတစ္ခုကို ေလ့လာတဲ့အခါ စကားလုံး (အထူးသျဖင့္ နာမ္ေတြ)ကိုသာ ေလ့လာတဲ့အခါ မျပည့္စုံပါဘူးတဲ့။ စကားလုံးေတြ တည္ ေဆာက္ထားတဲ့ သဒၵါကိုလည္း ေလ့ လာၿပီးမွေျပာတာ ပိုမွန္တယ္လို႔ ဆိုပါ တယ္။
ထားဝယ္ဘက္ကို ၾကည့္တဲ့အခါ လြန္ခဲ့တဲ့ႏွစ္ေပါင္း ၄၀၀၀ ေလာက္ ကတည္းက လူေတြရွိေနပါၿပီ။ ဘယ္သူ ေတြဆိုတာ ဆက္လက္ ျငင္းခုံရအုံးမွာပါ။

ထားဝယ္သမိုင္းေတြအရ အေစာဆုံးၿမိဳ႕ ေတြ ရွိပါတယ္။ သာသနာသကၠရာဇ္ ၁၇ခုႏွစ္မွာ န႐ုတိမင္းက ေအာင္သာ ၀တီၿမိဳ႕ (ယခု ကလိန္ေအာင္ၿမိဳ႕) ကို တည္တယ္။ ကလိန္ဆိုတဲ့အရာကို ေအာင္တယ္လို႔ ထင္တယ္။ ကလိန္ ဆိုတာ ကာလိန္နဲ႔ တူတယ္။ အိႏၵိယ ေတာင္ပိုင္းသားတခ်ိဳ႕ရဲ႕ အမည္ျဖစ္ တယ္။
သာသနာသကၠရာဇ္ ၂၃၈ခုမွာ ကနက္သီရိ(နတ္ဆိပ္)ကို တည္တယ္။ နဂါးမင္း၊ ဓမၼေသနမင္းနဲ႔ ေကာရမၻမင္း တို႔ ေပါင္းတည္တယ္။ ထားဝယ္ျမစ္၀မွာ တည္တယ္။ နတ္ဆိပ္ဆိုတဲ့ နာမည္က ဘယ္ေလာက္လွလဲဗ်ာ။ ေကာဇာ သကၠရာဇ္အစမွာ ေအာင္သာ၀ရၿမိဳ႕ကို ရႏၲပိုမင္း၊ ေကာဇာသကၠရာဇ္ ၉၄ခုမွာ  ဘုမၼိေဒ၀နာဂရဲၿမိဳ႕၊ ေကာဇာသကၠရာဇ္ ၁၁၃ခုမွာ သာဂရၿမိဳ႕ကို သမႏၲမင္း ဆိုတာေတြကို အေစာဆုံးေတြ႕ရတယ္။ ဒီၿမိဳ႕တည္ႏွစ္ေတြနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး ေဆြးေႏြးစရာ အမ်ားႀကီး ရွိပါတယ္။

ထားဝယ္ေဒသမွာ ေတြ႕ရွိရတဲ့ ေရွးယဥ္ေက်းမႈ အေထာက္အထားေတြအရ ေက်ာက္ေခ်ာ လက္နက္ေတြ၊ ပုတီးေစ့ ေတြ၊ လက္ေရးစင္းပါ အုတ္ေတြ၊ ဒဂၤါး ေတြ၊ အ႐ိုးအိုးေတြ၊ ေျမထည္ပစၥည္းေတြ စတဲ့ အေထာက္အထားေတြက လြန္ခဲ့ တဲ့ ႏွစ္ေပါင္း ၄၀၀၀ ေလာက္က စတယ္။ ဒီလိုအေထာက္အထားေတြနဲ႔ မွတ္တမ္းေတြအရ ေျပာရရင္ထားဝယ္မွာ လြန္ခဲ့တဲ့ ႏွစ္ေပါင္း ၂၅၀၀ ေလာက္က တည္းက ၿမိဳ႕ျပတည္ေထာင္ ေနတယ္လို႔ ေတြ႕ရတယ္။ ဆက္ၿပီး ျငင္းခုံၾကမယ္ဗ်ာ။

တနသၤာရီၿမိဳ႕ေဟာင္း ဆိုရင္လည္း ေကာဇာသကၠရာဇ္ (၆၃၅)ခု (ခရစ္ႏွစ္ ၁၂၇၃ခု)မွာ ဧကဒယ္ရာဇာကတည္ တယ္လို႔ဆိုတယ္။ ေကာဇာသကၠရာဇ္ ၅၅၈ခု(ခရစ္ႏွစ္ ၁၁၉၆ခု)ထိုး ဓမၼရာဇိက ေက်ာက္စာမွာ တနသၤာရီလို႔ ေဖာ္ျပ ထားပါတယ္။ ဒီေတာ့ ဘယ္တနသၤာရီကို ေျပာလဲလို႔ ေမးစရာျဖစ္လာတယ္။
ဆရာႀကီး ဦးပညာေရးတဲ့ ကရင္ ရာဇဝင္ကို ဖတ္ၾကည့္ေတာ့ ျပည့္စင္ပန္း ေတြနဲ႔ ျမတ္စြာဘုရား ထားဝယ္ေရာက္ တုန္း လႉဖူးလို႔ ၇ ႀကိမ္ မင္းျဖစ္ဖို႔ ဗ်ာဒိတ္ရတဲ့အေၾကာင္းလည္း ေတြ႕ရ တယ္။  ဒီေတာ့ ကၽြန္ေတာ္ေတြမိတာက ထားဝယ္နဲ႔တနသၤာရီကို ဗမာ၊ မြန္၊ ရခိုင္၊ ကရင္၊ ရွမ္း၊ ယိုးဒယားစတာေတြက သိေနေတာ့ ဒီလူေတြ ထင္ရွားေက်ာ္ ၾကားေနခ်ိန္နဲ႔ မတိုင္မီကတည္းက ထင္ ရွား ၿပီးသားျဖစ္ႏိုင္တယ္။ အေရး ပါၿပီးသား ျဖစ္ႏိုင္တယ္။
ေနာက္လာမည့္ ႏွစ္ေပါင္း ၂၀၀၀ ျဖစ္တဲ့ သကၠရာဇ္ ၄၀၀၀ ေလာက္မွာ ထင္ရွားတဲ့ ေရွးေဟာင္း သုေတသန ပညာရွင္ႀကီး တစ္ေယာက္ ျမန္မာႏိုင္ငံ ဆိုတဲ့ အမည္ကို အဓိပၸာယ္ေဖာ္တဲ့အခါ ဘယ္လို အဓိပၸာယ္ေဖာ္မလဲသိခ်င္ပါ တယ္။
ၿပီးေတာ့ ထားဝယ္ကို ေလ့လာ တဲ့အခါ ဘယ္လိုေျပာမလဲ သိခ်င္မိပါ တယ္။